Thomas Lundquist
Det enda som jag ser du kan göra för att säkra att det inte är fuktskada är att öppna upp en lucka i väggen i tvättstugan där du kan sätta i en inspektionslucka sen. Sen är det löst så länge det inte är någon fuktskada.

Står varmvattenberedaren dikt mot vägg?

Sen får du räkna med prut, för nya ägaren vill nog göra om det där badrummet.

Thomas Lundquist skrev:
Det enda som jag ser du kan göra för att säkra att det inte är fuktskada är att öppna upp en lucka i väggen i tvättstugan där du kan sätta i en inspektionslucka sen. Sen är det löst så länge det inte är någon fuktskada.

Står varmvattenberedaren dikt mot vägg?

Sen får du räkna med prut, för nya ägaren vill nog göra om det där badrummet.

Varmvattenberedaren står exakt mot den väggen. Hur bör man gå tillväga? Ska jag hämta någon firma för det också? Måste ju ha någon handling som styrker att det inte är någon vattenskada i så fall. Förstod inte riktigt vad du menade med ispektionslucka? Hur menar du?
Tänk dig att jag inte kan någonting som sånt. Tack på förhand.

Thomas Lundquist skrev:
Typ en sån här monterar du i väggen i tvättstugan så rörgenomföringen kan inspekteras.

[länk]
Om den ska sitta bakom varmvattenberedaren måste jag ju först få ut den,
Vad är det för sorts firma jag måste anlita för att sätta dit en sådan och får man då
någon handliing som syrker att det itne är någon vattenskada?

Skulle gärna vilja ha lite konkreta svar hur man går tillväga. Som sagt kan jag inte ett smack av något av sånt (30 årig tjej) noll koll och vet inte var jag ska börja...

Menar du att varmvattenberedaren är placerad på sånt sätt att du inte kan inspektera utrymmet där rören kommer in i tvättstugan?

Raceman skrev:
Menar du att varmvattenberedaren är placerad på sånt sätt att du inte kan inspektera utrymmet där rören kommer in i tvättstugan?
Om du sett bilden på hörnet i duschen så är ena väggen ut mot fasaden och den andra väggen mot tvättstugan som är i nästa rum och mot den väggen är varmvattenberedaren monterad.

Hopplöst eller ? Måste få ut beredaren för att kunna kolla och då behöver jag säkert 2 firmor.
En som tar bort beredaren , en annan som inspekterar och sedan sätta dit beredaren igen.

Vilket dj.... elände. Vet inte ens om det är någon vatten/fuktskada och vet inte hur faaaan man kollar det heller. Sitter kanske och oroar mig i onödan men vad vet jag.
Har knappt råd med själva besiktningen och nu ska det till mera utgifter...

Tips???

Jo, jag har sett bilderna. Vad jag menade var att även om beredaren sitter på väggen behöver den ju inte gå hela vägen ner till golvet. Gör den det?

Jag ändrar för övrigt i mitt tidigare omdöme om besiktingsman 2. Rördragningarna inne i badrummet är en riskkonstruktion och borde ha påtalats av den första besikningsmannen, men det är det ju för sent att gruffa om nu.

Raceman skrev:
Jo, jag har sett bilderna. Vad jag menade var att även om beredaren sitter på väggen behöver den ju inte gå hela vägen ner till golvet. Gör den det?

Jag ändrar för övrigt i mitt tidigare omdöme om besiktingsman 2. Rördragningarna inne i badrummet är en riskkonstruktion och borde ha påtalats av den första besikningsmannen, men det är det ju för sent att gruffa om nu.
Tycker det är såååå orättvist när dom fick 9000 kronor för att jag inte kan något om varken rör eller badrum, avlopp nja noll koll. Och nu kommer dom undan med att dom inte informerat eller tagit med något alls i protokollet. Undrar varför dom var här över huvudtaget. Ska dom verkligen komma undan med sånt här. Borde faktiskt hänga ut dom i pressen. Ska ringa och skälla ut dom imorgon.
Dom får ta och komma och kolla vad dom missat och så får jag bjuda in aftonbladet hit, dom verkar ju ha nyhetstorka så det kan nog löna sig i längden för andra som anlitar dom. Stort företag med noll koll skulle jag kalla dom. Fy vad jag är arg.

Lider verkligen med dig, men tillbaka till grundproblemet kommer du åt väggen under beredaren där rören kommer in i tvättstugan eller går beredaren hela vägen ner till golvet?

Raceman skrev:
Lider verkligen med dig, men tillbaka till grundproblemet kommer du åt väggen under beredaren där rören kommer in i tvättstugan eller går beredaren hela vägen ner till golvet?
Tror till och med att den är nedsänkt en bit ner. Inte säker. man ser hela beredaren men vattenrören till beredaren är under beredaren. Står mot väggen och bredvid beredaren står torkskåpet.
Tycker du att jag ska kolla med firman som installerade den? Dom jobbar ju också med fastighetsservice, vvs och sånt.

orolig-vem jag skrev:
Tycker du att jag ska kolla med firman som installerade den? Dom jobbar ju också med fastighetsservice, vvs och sånt.
Det kan väl vara en bra idé.
Vad du ska försöka få gjort (om det går) är, precis som Thomas säger, att de sågar upp ett litet fyrkantigt hål alldeles vid sidan om rören som går in till tvättstugan. Genom detta hål kan man sedan se om det kommit in fukt i väggen från andra hållet. I hålet monteras sedan en öppningsbar inspektionslucka, så att det även i framtiden går att titta in i väggen. Firman kan kanske inspektera åt dig och sedan skriva ett utlåtande om det finns fukt i väggen eller inte.

Raceman skrev:
Det kan väl vara en bra idé.
Vad du ska försöka få gjort (om det går) är, precis som Thomas säger, att de sågar upp ett litet fyrkantigt hål alldeles vid sidan om rören som går in till tvättstugan. Genom detta hål kan man sedan se om det kommit in fukt i väggen från andra hållet. I hålet monteras sedan en öppningsbar inspektionslucka, så att det även i framtiden går att titta in i väggen. Firman kan kanske inspektera åt dig och sedan skriva ett utlåtande om det finns fukt i väggen eller inte.
Har jag förstått rätt. Du menar att dom ska öppna från tvättstugan bakom varmvattenberedaren en lucka att inspektera?

orolig-vem jag skrev:
Har jag förstått rätt. Du menar att dom ska öppna från tvättstugan bakom varmvattenberedaren en lucka att inspektera?
Ja, om det är möjligt. Då kan man se om det har läckt in vatten i väggen från badrummet eller inte. Luckan skall vara så nära de rör som som kommer från badrummet som möjligt för det är vid dessa som det ev. kan läcka in.

Raceman skrev:
Ja, om det är möjligt. Då kan man se om det har läckt in vatten i väggen från badrummet eller inte. Luckan skall vara så nära de rör som som kommer från badrummet som möjligt för det är vid dessa som det ev. kan läcka in.
Tack för hjälpen/råden. Får se vad som händer kommande dagarna. Godnatt

Thomas Lundquist
Ring firman som installerade varmvattenberedaren och berätta om din situationen. Håller dom även på med fastighetsservice så har dom nog inga problem med att öppna upp väggen för inspektion och sedan montera en passande inspektionslucka.
Det viktiga är att konstatera om fuktskada finns eller ej.

Som sagt så kommer det säkert att prutas kraftigt då utförandet faktiskt inte är fackmässigt utfört. Det ser inte ut som en "riktig" plattsättare varit där. Han verkar inte heller haft någon vvs-kontakt direkt. Det är en riskkonstruktion enligt boken.

Rören som går åt andra hållet vid handfatet/ kommoden kan man inte heller ge något högt betyg för i "utförande".

Lycka till.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.