19 924 läst ·
57 svar
20k läst
57 svar
Behöver akut dränera!
Lite bilder, fanns vatten ca 70 mm som värst i tors när vi grävde upp. Nu när gropen stått öppen ngra dagar, m lite regn ska tilläggas, så finns där desto mer vatten... den första bilden visar sidan där vi haft problem med fukt i gillestugan sedan vi köpte huset. O den bild som visar en mindre sjö är den sida som vetter mot varmgarage som så småningom ska bli boendestandard (dock inte i denna renovering). Mao måste vi se till att få allt torrt nog att det är värt att lägga in golvvärme o tro att rummen ska ha en luktfri o trivsam miljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
För att du skall få lite distans till eländet och lite hopp så var det så att i mitt ena hus, som jag nämnde tidigare i tråden, var grundvattennivån sådan att det stod 5 cm högt med vatten på det gjutna golvet i källaren innan renovering. Mycket beroende på dåligt dränerad åkermark omkring vår tomt något som medförde att vatten pressade på in mot huset.
Idag mer än 30 år senare är källaren fortfarande helt torr, men huset har en väl fungerande dränering som sänker grundvattennivån med en pump som går från och till hela året, vissa perioder i stort sett 24/7. Så visst går det att få torrt!
Huset har en ny yttre dränering som man la så djupt det gick utan att riskera huset vilket i princip innebar i kant med grundsulan, ej under som man kanske skulle önskat. Dräneringen kopplades sedan in i en pumpgrop inne i källaren där också alla befintliga original dräneringar från 1924 kopplades in. Det fanns original en sträng rör på utsidan och en på insidan av grundsulan plus två strängar jämt fördelade i stråk mellan långsidorna på huset. Dessa strängar låg lägre än vad de nya yttre kom att ligga. Sen har jag lagt ner rör i de rum som bilats upp för att göras om och också kopplat dessa rören mot pumpgropen.
Pumpgropen bör enligt mig göras rejäl, så min är ca 1x0.7 m med ett plåtlock på gångjärn som kan lyftas upp. Orsaken till att man bör ha en stor pumpgrop är att det skall ges möjlighet för att vatten skall kunna samlas innan pumpen startar. Om gropen är för liten kommer pumpen att slå till och från konstant eftersom en liten grop fylls direkt och då startar pumpen för att omedelbart stanna igen när gropen är tom vilket sliter på pumpen.
Källaren hålls också uppvärmd året runt med vattenburen värme i traditionella värme element i alla rummen, även om källaren används som källare för förvaring, tvätt etc och den luktar inget trots att den var ett inferno innan renovering.
Så visst går det att lösa ditt problem.
Idag mer än 30 år senare är källaren fortfarande helt torr, men huset har en väl fungerande dränering som sänker grundvattennivån med en pump som går från och till hela året, vissa perioder i stort sett 24/7. Så visst går det att få torrt!
Huset har en ny yttre dränering som man la så djupt det gick utan att riskera huset vilket i princip innebar i kant med grundsulan, ej under som man kanske skulle önskat. Dräneringen kopplades sedan in i en pumpgrop inne i källaren där också alla befintliga original dräneringar från 1924 kopplades in. Det fanns original en sträng rör på utsidan och en på insidan av grundsulan plus två strängar jämt fördelade i stråk mellan långsidorna på huset. Dessa strängar låg lägre än vad de nya yttre kom att ligga. Sen har jag lagt ner rör i de rum som bilats upp för att göras om och också kopplat dessa rören mot pumpgropen.
Pumpgropen bör enligt mig göras rejäl, så min är ca 1x0.7 m med ett plåtlock på gångjärn som kan lyftas upp. Orsaken till att man bör ha en stor pumpgrop är att det skall ges möjlighet för att vatten skall kunna samlas innan pumpen startar. Om gropen är för liten kommer pumpen att slå till och från konstant eftersom en liten grop fylls direkt och då startar pumpen för att omedelbart stanna igen när gropen är tom vilket sliter på pumpen.
Källaren hålls också uppvärmd året runt med vattenburen värme i traditionella värme element i alla rummen, även om källaren används som källare för förvaring, tvätt etc och den luktar inget trots att den var ett inferno innan renovering.
Så visst går det att lösa ditt problem.
Medlem
· Stockholms Län
· 702 inlägg
Det här är viktigt! Du måste kontakta kommunen för en bedömning innan din dräneringsfirma kopplar på dräneringen på brunnarna. Ifall din källare hamnar lågt i förhållande till nivån på dagvattnet vid häftiga skyfall kan vatten tryckas bakåt upp i dräneringen och sippra in i källaren.oceanis skrev:Det skiljer från kommun till kommun. Och det kan skilja mellan områden i samma kommun beroende på hur ledningsnätet ser ut. Så man kan inte svara på frågan med ett nej eller ja utan man får kontakta ansvarig på kommunen. Man kan också få dispens för tex grundvatten i vissa fall även om det generellt är förbjudet i den specifika kommunen.
Om så är fallet tillåter kommunen dräneringen att ligga på avloppsnätet men troligtvis måste du leda stuprören till dagvattennätet ifall det finns ett sånt där du bor).
Kommunen kan även hjälpa till med nivåer och ifall pump behövs, kan vara bra med second opinion ibland.
Hej
Dräneringen ska ALDRIG varken kopplas på dagvattnet eller avloppet.
Det korrekta sättet är att pumpa vattnet via en brunn från dräneringen till dagvattenledningen eller i vissa fall avloppet, detta för att eliminera risken att få in vatten bakvägen in i dräneringen vid häftiga regn.
Fredrik
Dräneringen ska ALDRIG varken kopplas på dagvattnet eller avloppet.
Det korrekta sättet är att pumpa vattnet via en brunn från dräneringen till dagvattenledningen eller i vissa fall avloppet, detta för att eliminera risken att få in vatten bakvägen in i dräneringen vid häftiga regn.
Fredrik
Medlem
· Stockholms Län
· 702 inlägg
Då är man säker från bakströmmande vatten, men samtidigt beroende av eldriven pump som alltid måste fungera. Vet inte vad som är säkrast/osäkrast.
Sitter det en backventil på ledningen mellan dagvattnet och dräneringsbrunnen (tre brunnar? avlopp, dagvatten & dränering).
Sitter det en backventil på ledningen mellan dagvattnet och dräneringsbrunnen (tre brunnar? avlopp, dagvatten & dränering).
För att inte förvirra det helt och göra det till en semantikfrågaFredrik Å skrev:
Du har rätt i att man INTE normalt ska koppla DIREKT mot de två nämnda systemen (dagvatten resp avlopp) men att "koppla mot" gör du också om du ANSLUTER via pump.
Det finns system som har fungerat i evigheter som både är kopplade/anslutna direkt och via pump. De dräneringar som fungerar och är anslutna "direkt" ligger då ofta på en nivå som är mycket högre än exempelvis avloppssystemet. Då är dessa dräneringsrör oftast anslutna via en brunn som inte har pump utan där tyngdlagen tar hand om detta. Detta finns det exempel på i gamla installationer.
Risken för att vatten går baklänges beror helt på hur utformningen av avlopp och dess djup i förhållande till dräneringarna men risken minimeras maximalt med en pump som lyfter vattnet tillräckligt högt över avloppsledningarna eller dagvattenledningarna.
Det viktiga är att olika kommuner har olika krav och regler för NYANSLUTNING oavsett om det är via brunn med självfall eller via pump. Det handlar om hur man vill ta hand om vattnet i kommunen och det finns kommuner som inte tillåter någon form av anslutning till vare sig dagvatten eller avloppsnät pss som det finns kommuner som är mycket flexibla när det gäller just dräneringar som måste pumpas torra. Så detta måste man tillse innan man pumpar bort sitt vatten.
Om man har sådana problem att man måste pumpa bort sitt vatten så vill det till att man använder bra grejor med verifierad lång livstid. Sen kan man enkelt med en vippa ansluta ett larm för högt vattenstånd i brunnen eller helt enkelt slå en flukt i brunnen emellanåt. Detta är bla därför jag har min dränpump i en brunn inomhus i källaren.Barnrikehuset skrev:
Så ett pumpsystem har inte så stora risker om man jämför med allt annat som kan hända i ett hus men det kräver lite intresse och omvårdnad.
Det sitter normalt ingen backventil utan man pumpar helt enkelt upp vattnet till en nivå som ligger väl över den nivå som det tilltänkta avloppet av vattnet skall ske mot, oavsett om det är avlopp eller dagvatten.
Oh, jag tänker såhär:
Backventil närmast avloppets inlopp till huset, pumpbrunn minst 400 mm (men funderar på att tänka om då du så bra påpekar oceanis att annars får pumpen kämpa oavbrutet då brunnen kan fyllas snabbt).
De gamla betongrören som har krupit fram på viss sträckor var påkopplade på avloppet så där tänker jag tyst göra detsamma
. Ngn separat dagvattenledning har jag inte sett till.
Tyvärr blir det bara renovering på 2 1/2 sida av huset nu o dessutom har vi en stooooor trappa mitt i på framsidan som vi bara tänker låta vara, annars måste vi gjuta upp en ny trappa .Trappan ligger på sprängsten men tackolov grundsulor mot våra, nu öppna, dräneringsgropar så vi kan sätta pordrän o fylla m makadam så det inte bara trycker på vatten/jord.
Backventil närmast avloppets inlopp till huset, pumpbrunn minst 400 mm (men funderar på att tänka om då du så bra påpekar oceanis att annars får pumpen kämpa oavbrutet då brunnen kan fyllas snabbt).
De gamla betongrören som har krupit fram på viss sträckor var påkopplade på avloppet så där tänker jag tyst göra detsamma
Tyvärr blir det bara renovering på 2 1/2 sida av huset nu o dessutom har vi en stooooor trappa mitt i på framsidan som vi bara tänker låta vara, annars måste vi gjuta upp en ny trappa .Trappan ligger på sprängsten men tackolov grundsulor mot våra, nu öppna, dräneringsgropar så vi kan sätta pordrän o fylla m makadam så det inte bara trycker på vatten/jord.
Vet inte om jag borde lägga detta i en egen tråd?
Nu är det öppet i dränhålen sedan över en vecka o det bara fylls på med vatten. Visserligen har det regnat lite men jag tror att vi har en mindre å som kommer underjordiskt från angränsande tomt (har märkt på vintern att det sker markresning o märklig kristallisering utmed ett stråk från granntomt ner under kortsida på vårt hus - den sida vi inte dränerar nu så vi har inte kunnat öppna o titta)
Har man rätt att blockera ett vattenstråk som kommer från granntomter o leda vidare ut mot gata eller till avlopp? I detta fallet är det kommunen som äger både tomten o allmänningen som jag tror vattnet kommer ifrån.
Blir en otrolig massa vatten för oss att pumpa vidare för alltid annars...
Nu är det öppet i dränhålen sedan över en vecka o det bara fylls på med vatten. Visserligen har det regnat lite men jag tror att vi har en mindre å som kommer underjordiskt från angränsande tomt (har märkt på vintern att det sker markresning o märklig kristallisering utmed ett stråk från granntomt ner under kortsida på vårt hus - den sida vi inte dränerar nu så vi har inte kunnat öppna o titta)
Har man rätt att blockera ett vattenstråk som kommer från granntomter o leda vidare ut mot gata eller till avlopp? I detta fallet är det kommunen som äger både tomten o allmänningen som jag tror vattnet kommer ifrån.
Blir en otrolig massa vatten för oss att pumpa vidare för alltid annars...
Såhär ser det ut...
Har i alla fall fått hit 12 ton tvättad singel i dag, alltid ngt att glädjas åt
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Har i alla fall fått hit 12 ton tvättad singel i dag, alltid ngt att glädjas åt
Att stänga av eller leda bort brukar ju inte lösa grundproblemen tyvärr eftersom då vattnet letar sig en annan väg. Att det kan komma mycket vatten är inget konstigt, så har jag det i mitt ena hus som jag tidigare skrivit om. Det beror där på en naturligt hög grundvattennivå tillsammans med dåligt dränerad omgivning (åkrar) och tidvis kan det forsa in vatten via dräneringsrören och pumpen går då konstant.
Vatten har också en förmåga att leta sig fram och bilda gångar i leran där det mer eller mindre ser ut som om det är ett fritt flöde.
Om du har en hög grundvattennivå eller stort tryck genom marklagren så har du egentligen bara möjligheten till att bygga en riktigt dimensionerad dränering. Att försöka leda bort vattnet är nog mer eller mindre lönlöst.
Kommunen brukar ha bra kartor och uppgifter på aktuella grundvatten nivåer och det är kanske, som jag påpekade i början, så att ni skall fundera på den verkliga orsaken till ert problem innan ni går vidare och får en halvdan anläggning som inte hjälper er speciellt mycket. Det är tråkigt och kostsamt att bygga något som egentligen inte syns men i långa loppet så har ni mer glädje av att ert system nu blir rätt dimensionerat och att ni, om det visar sig behövas, direkt skaffar tillräckligt stor pump och pumpgrop som klarar av de flöden som ni kan komma att behöva ta hand om.
Bilderna indikerar ju att något inte är helt i sin ordning....
Vatten har också en förmåga att leta sig fram och bilda gångar i leran där det mer eller mindre ser ut som om det är ett fritt flöde.
Om du har en hög grundvattennivå eller stort tryck genom marklagren så har du egentligen bara möjligheten till att bygga en riktigt dimensionerad dränering. Att försöka leda bort vattnet är nog mer eller mindre lönlöst.
Kommunen brukar ha bra kartor och uppgifter på aktuella grundvatten nivåer och det är kanske, som jag påpekade i början, så att ni skall fundera på den verkliga orsaken till ert problem innan ni går vidare och får en halvdan anläggning som inte hjälper er speciellt mycket. Det är tråkigt och kostsamt att bygga något som egentligen inte syns men i långa loppet så har ni mer glädje av att ert system nu blir rätt dimensionerat och att ni, om det visar sig behövas, direkt skaffar tillräckligt stor pump och pumpgrop som klarar av de flöden som ni kan komma att behöva ta hand om.
Bilderna indikerar ju att något inte är helt i sin ordning....
Liten uppdatering, är lite konfunderd hur de tänkt i hörnet med marktäckningsmaterial... Behöver iofs fylla på med singel p hela framsidan m lång gång eftersom första trappsteg är för högt...
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Tack för uppdateringen, hoppas du orkar fortsätta posta.
Precis köpt hus med källare, som antagligen behöver dräneras också inom något år. Jag tror inte att jag har samma problem med vattentillrinningen som ni. Men ändå bra mental förberedelse tills det väl är dags för oss också.
Precis köpt hus med källare, som antagligen behöver dräneras också inom något år. Jag tror inte att jag har samma problem med vattentillrinningen som ni. Men ändå bra mental förberedelse tills det väl är dags för oss också.