Hej!

Vi håller på och bygger ny 2-plansvilla plus källare/suterräng. Eftersom tanken är att vi ska bo här i resten av våra liv vill vi inte göra dumsnåla val avseende sådant som blir svårt att ändra i efterhand. En sådan fråga är ljudisolering, dels i innerväggarna, dels mellan våningarna i bjälklaget/reglarna.

Fråga 1, innerväggar:
Våra innerväggar byggs med gips - spånskiva - 70-regel - spånskiva - gips. Vinner vi något på att lägga till isolering i väggarna? Vilken typ rekommenderar ni i sådana fall avseende å enda sidan "prestanda", å andra sidan prisvärdhet?

Fråga 2:
Mellan våningarna, både suterräng/entréplan samt entréplan/övervåning, har vi träbjälklag samt golvvärme. Ovanfrån och ner: Parkettgolv (+"stegmatta"), golvgips, golvvärme, golvspånskiva, reglar, glespanel, gips. Samma fråga där, vinner vi något på att lägga in isolering mellan reglarna? Vilken typ rekommenderar ni i sådana fall avseende å enda sidan "prestanda", å andra sidan prisvärdhet? Exempel-case som vi vill undvika i framtiden är att vi har gäster på middag och vill inte störa onödigt mycket av barnen som leker och klampar på övervåningen.

Tack på förhand!

Bygger också nytt just nu, 1,5-plansvilla, med samma princip kring anti-dumsnålhet. Vi har gips - lösull - golvspån - golvvärmeskiva - stegdämpning - skruvad parkett 20 mm mellan våningsplanen och det hörs ändå där nere när man går runt där uppe. Inte så mycket kanske men är det ett hårt krav på att det inte får höras något alls så får man nog fundera igenom konstruktionen mycket noggrant eller köra betong.

Innerväggarna är gips - osb - 70-regel - osb - gips mestadels. Hade definitivt inte snålat in på isoleringen i innerväggarna, kanske inte gör hela skillnaden rent teoretiskt dämpningsmässigt (går att leta rätt på siffror om man vill) men att ha "tomma" väggar som låter som en trumma när man knackar på dem var inte ett alternativ för oss. Man kan såklart låta bli att knacka på väggarna också men vi är väldigt nöjda att vi valde att stoppa i isolering.

• Gilla
mgranbom och 1 till
  • Laddar…
Det första då måste besvara är: Vilket typ av ljud vill du bli av med? Isolering mellan bjälklag hjälper inte mot fotsteg men hjälper mot prat. Sedan bör den väl vara en hel del isolering i.o.m golvvärmen.

Om du inte vill snåla så hade jag installerat en gummimatta mellan gipset och spånskiva, kolla upp "Mass Loaded Vinyl", utöver detta så ska du ha stålreglar med gummi under all anslutningar mit golv och tak.

Vad är det för "stegmatta"? Snåla inte in på den, du måste ha något som separerar de olika lagren. Jag installerade en gummimatta på 10mm, tror den väger 6-8kg/m2, har hjälpt extremt mycket i min hus från 1927 där bjälkarna sitter i tegelväggen.

Y yehor skrev:
Det första då måste besvara är: Vilket typ av ljud vill du bli av med? Isolering mellan bjälklag hjälper inte mot fotsteg men hjälper mot prat. Sedan bör den väl vara en hel del isolering i.o.m golvvärmen.

Om du inte vill snåla så hade jag installerat en gummimatta mellan gipset och spånskiva, kolla upp "Mass Loaded Vinyl", utöver detta så ska du ha stålreglar med gummi under all anslutningar mit golv och tak.

Vad är det för "stegmatta"? Snåla inte in på den, du måste ha något som separerar de olika lagren. Jag installerade en gummimatta på 10mm, tror den väger 6-8kg/m2, har hjälpt extremt mycket i min hus från 1927 där bjälkarna sitter i tegelväggen.
B blippblapp skrev:
Bygger också nytt just nu, 1,5-plansvilla, med samma princip kring anti-dumsnålhet. Vi har gips - lösull - golvspån - golvvärmeskiva - stegdämpning - skruvad parkett 20 mm mellan våningsplanen och det hörs ändå där nere när man går runt där uppe. Inte så mycket kanske men är det ett hårt krav på att det inte får höras något alls så får man nog fundera igenom konstruktionen mycket noggrant eller köra betong.

Innerväggarna är gips - osb - 70-regel - osb - gips mestadels. Hade definitivt inte snålat in på isoleringen i innerväggarna, kanske inte gör hela skillnaden rent teoretiskt dämpningsmässigt (går att leta rätt på siffror om man vill) men att ha "tomma" väggar som låter som en trumma när man knackar på dem var inte ett alternativ för oss. Man kan såklart låta bli att knacka på väggarna också men vi är väldigt nöjda att vi valde att stoppa i isolering.
Skruvad parkett, dvs du har skruvat parketten i golvspånet? Då har du kopplat ihop alla lagren och din stegmatta har ingen effekt.

Redigerat:
Om du är villig att utöka bredden lite på dina väggar kolla in "Staggared Stud walls", vet inte vad det heter på Svenska. Är dock inte säkert om det går att göra med stålprofiler. Du kan alltid bygga två stycker väggar med ett litet mellan rum, men allt beror på hur tjocka väggar du vill ha. Du kan även byta ut din gipsskiva mot t.ex Norgips silent board.

Du måste även köpa specialla dosor för ev. uttag

Y yehor skrev:
Skruvad parkett, dvs du har skruvat parkennen i parketten? Då har du kopplat ihop alla lagren och din stegmatta har ingen effekt.
Men jag har ett knarrfritt golv. Det är fint det!

För ljudisolering i:
Innerväggar med 70mm reglar rekommenderar jag en 45mm vanlig isoleringsskiva av stenull.
Mellanbjälklag (utan starka krav på värmeisolering) rekommenderar jag att fylla facken med kutterspån.

• Gilla
stais
  • Laddar…
Tack för återkopplingar!

Angående huruvida det är stegljud eller prat vi vill bli av med så är svaret egentligen båda.

Bör väl förtydliga att vi inte kommer bygga tjockare innerväggar och när vi menar att vi inte ska vara dumsnåla så är det fortfarande så att vi inte kommer vilja lägga några enorma belopp, utan är ute efter prisvärda alterantiv som gör viss förbättring på marginalen.

Isoleringsskiva av stenull låter som en rimlig åtgärd.

För golvet, är kutterspån en bättre lösning än stenull? Hur är det med ökad brandrisk? Samt risk att det binder fukt?

Innerdörrarna är ju också något att tänka på.
Väggarna kan ju vara hur bra som helst och så sitter det en tunn masonit dörr i dörrhålet utan tröskel eller drev runt.
Så tänk på helheten.

• Gilla
Jansson69 och 1 till
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Innerdörrarna är ju också något att tänka på.
Väggarna kan ju vara hur bra som helst och så sitter det en tunn masonit dörr i dörrhålet utan tröskel eller drev runt.
Så tänk på helheten.
Tack, yes, har valt solida dörrar

S stais skrev:
Isoleringsskiva av stenull låter som en rimlig åtgärd.
är det för att stoppa ljud så skall man använda tex. hårdpressad stenullsskiva

• Gilla
stais
  • Laddar…
S stais skrev:
Fråga 1, innerväggar:
Våra innerväggar byggs med gips - spånskiva - 70-regel - spånskiva - gips. Vinner vi något på att lägga till isolering i väggarna? Vilken typ rekommenderar ni i sådana fall avseende å enda sidan "prestanda", å andra sidan prisvärdhet?
När jag byggde nytt med en husleverantör så kryssade byggledaren själv i tillägget "isolering av innerväggar".

När vi gick igenom kontraktet så informerade han kort om det att om inte vi var villiga att ta den i sammanhanget lilla kostnaden så skulle han pruta på något annat motsvarande summa. Husleverantörens lokala kontor värnade om varumärket så pass att de ville inte bygga ett hus utan isolering i innerväggarna, även om det som nu handlade om ett kataloghus ur deras budgetserie där detta var tillval.

Jag minns inte exacta summan, men det handlade om några enstaka tusenlappar, inget jag ägnade 2sec tanke på, kör bara.

Vad de använde för isolering tänkte jag inte närmare på, sån gul glasfiber på rulle, typ.

• Gilla
stais
  • Laddar…
Som redan påpekats så är dörrarna inte att glömma. Så även karmar och sockel. Vi hade turen att få fatt i karmar med tätningslister för innerdörrarna.

Fick även rekommendationen att inte fylla golvfacken med isolering. Det sägs att det dämpar bättre om det inte är helt fullt. Antar att det är för att ljudet studsar mellan golvet och isoleringen och på så sätt "dämpas" ut.
I förra huset så var det ingen isolering alls i bjälklaget. I detta har jag lagt in 90 och facken är 200. Det är mycket mindre ljud än i det förra huset, men jag kan inte säga om det är bättre än om det varit fullt i facken.

Tänk på att ljud kan även gå via ventilationen. Där är det nästan än svårare att dämpa bort ljud via det än i väggar och golv.

• Gilla
stais
  • Laddar…
Lite tramsigt klipp men dom visar lite skillnaderna på olika typer av innerväggar och ljuddämpningen med isolering.

Med andra ord ska innerväggarna definitivt isoleras.

• Gilla
stais
  • Laddar…
L Laurentiusson skrev:
Lite tramsigt klipp men dom visar lite skillnaderna på olika typer av innerväggar och ljuddämpningen med isolering.

Med andra ord ska innerväggarna definitivt isoleras.

[media]
Lite kul ändå - synd bara att de inte jämförde olika isoleringsmaterial, men nog märkte man en skillnad mot utan :) (hade så klart varit bra att även jämföra de olika väggtyperna, nåväl)

• Gilla
Laurentiusson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.