Jag tänker göra om mitt kök och känner en kille som är elektriker, jobbar dock inte på ngn elfirma för tillfället. Han säger att han kan och får dra el i mitt kök men att han inte får "stå för det" om ngt skulle hända. Enligt honom så har han behörighet B och om man jobbar på en firma så är det alltid en A-behörig som måste komma ut och besiktiga eldragningarna efteråt och då är det den A-behöriga som ska stå för att det är ok. HUR är det egentligen. Jag har tagit allt annat "vitt" hehe, men detta uppskattas till att ta två dagar och det är en VISS skillnad i priset på 100 kronor i timmen och 500 kronor i timmen ... Vet ni??? Tacksam för svar.

:-?

Så vitt jag förstår så får han inte göra det om han inte kan stå för det. Sedan är det en annan sak att det troligen blir bättre och säkrare än om du ex. gör det själv, men lika olagligt.

Jamen om han säger att han har behörighet att göra det så måste det väl vara så ... och det där med behörighetsgrader kan jag inte ...
:-/ :-/

Han kan troligen göra jobbet väldigt bra och till bra pris för dig.

Men hade han jobbat på en firma hade någon annan där fått besikta och kolla att allt är rätt kopplat eftersom din kille saknar full behörighet = han har inte utbildning nog för att garantera att jobbet är ok enligt alla konstens regler/lagar. Så tolkar jag det.

Jag anlitade själv en kille som "din", och det på goda vitsord från andra. Han har jobbat skitlänge som elektriker, men har ändå inte full behörighet.

Får du/han tag på nån som är villig att stå för jobbet (mot en liten ersättning kanske) så är det inga problem.
Din hantverkare gör säkert jobbet lika bra, eller t.o.m. bättre än vissa med A-behörighet. Men det är det där med "om det händer något" som ställer till det. Då vill försäkringsbolaget ha någon att hänga.

Mikael_L
maritahedstrom skrev:
Jamen om han säger att han har behörighet att göra det så måste det väl vara så ... och det där med behörighetsgrader kan jag inte ...
:-/ :-/
OK, då reder vi ut det, hur det fungerar alltså.

Behörighetsgrader...
Det finns bara en, som är intressant i det här fallet alltså (det finns faktiskt 2 st grader av begränsad behörighet, som dock inte är tillämpligt här och vi kan utelämna dom ur helt för enkelhetens skull, sen finns det också en sorts behörighet för dom som jobbar på de stora kraftledningarna (åt vattenfall typ))
Alltså, det finns en sorts behörighet (A), antingen får man dra elen eller inte, punkt.

Sen får en person utan behörighet koppla el, om det sker under överinseende av en elektriker med behörighet. I detta fall är det den med behörigheten som "står för det", alltså tar ansvaret för att det är korrekt utfört.
Om man sen läser reglerna noggrannt, så måste dessutom den som kopplar under en elektrikers överinseende vara anställd på samma företag, vilket ytterligare komplicerar till det.
Men på något sätt går att lösa ändå ;) , då det antagligen finns tusentals elinstallationer i sverige som är utförda helt eller delvis av husbyggaren själv sen kontrollerade av en behörig elektriker.

Till sist kan jag säga dig att det allra viktigaste är ändå att det blir bra gjort, dvs fackmannamässigt, då blir det en säker installation, samt att det är inte säkert att inst ifrågasätts vid ev skada. Det är först när inst. inte ser bra ut som försäkringsbolag brukar reagera. (tror jag... ::) har ju aldrig varit i den situationen)

Med BB1 får du dra elen men inte koppla in det i säkrings skåpet, om man med BB1 drar elen och en med allmän behörighet eller en som arbetar på en elfirma under någon med allmän behörighet så får den/dem koppla in kablarna i säkrings skåpet, då ska dem också mäta installationen, kontinuitetsmätning, kortslutnings villkor mm, då står dem för installationen.

För länge sedan fanns det A=AB (Högspänning och lågspänning)
B=ABL Almän behörighet upp till 1000V
C=motsvarar BB1 eller BB2

Begränsad Behörighet A: -Installation på befintlig gruppledning. Inga nya installationer i skåp plus hela behörighet B.

Begränsad Behörighet B: -Byte av kontakter, strömställare, in och urkoppling av apparat mm.

ABL -Allmän Behörighet Lågspänning: Installation upp till 1000 V. "Riktig elektriker"
ABH -Allmän Behörighet Högspänning: Installation över 1000 V. "Kraft"

Mao, minst behörighet ABL krävs för nyinstallation.

A och B behörighet är gymnasie + 1600 timmars lärlingstid.

Mikael_L
Joggin skrev:
Begränsad Behörighet A: -Installation på befintlig gruppledning. Inga nya installationer i skåp plus hela behörighet B.
Oj, den kände jag inte till, alltid lär man sig nytt.

Men nu kikade jag lite snabbt i elsäkerhtesverkets författningssamling, i 1996:2 står det att läsa:
Begränsad behörighet BB1: , ...uppsättning och flyttning i befintlig gruppledning av enstaka ljusarmatur, installationsströmställare och uttag med tillhörande kablar.

Låter ungefär lika...

Begränsad Behörighet B: -Byte av kontakter, strömställare, in och urkoppling av apparat mm.
-Byte av kontakter, strömställare, får man göra även utan behörighet, räcker med nödvändig kännedom.

ABL -Allmän Behörighet Lågspänning: Installation upp till 1000 V. "Riktig elektriker"
ABH -Allmän Behörighet Högspänning: Installation över 1000 V. "Kraft"
Reta inte ABH:arna nu ... :o
ABH är nog väl så riktiga elektriker dom också, jag tror att dom "tunga" grabbarna kanske t.om. tycker det dom andra pysslar med nästan kan definieras som klenspänning... ;D
Sen kan man ju ha behörighet AB också, då får man utföra allt sorts elarbete...

Mao, minst behörighet ABL krävs för nyinstallation.

A och B behörighet är gymnasie + 1600 timmars lärlingstid.
+ 4 års godkänd praktik. Som måste vara tillräckligt varierande och adekvat för behörigheten, mao kan det krävas ännu fler år. Med Civiling i elkraft som utbildn blir kravet på praktisk erfarenhet lägre, som lägst två år.
Sen måste man dessutom ansöka om behörigheten, få alla teoretiska delar och praktiken godkänd och betala, den kommer inte automatiskt.

Men återgång till ursprungsfrågan igen; om "din" elkille sa att han inte har rätt behörighet eller ngt likn, då är det ju så att den saknas, även om han lika duktig för det.

Vill du vara 100% laglig/rätt, så måste en behörig koppla in dina saker, eller en som är anställd på samma firma som någon behörig som kopplar på dennes ansvar.

Nästa steg är att "din" kille gör det, eller du själv, och sen kommer en behörig elektriker och synar av arbetet och tar så att säga på sig ansvaret, det här är faktiskt inte riktigt 100% legalt, då det rätta anställningsförhållandet saknas. Men får du till en sån här lösning tycker jag du ska vara nöjd, det är trots allt riktigt bra.

Sen kan du låta "din" kille koppla in, sen är du helt enkelt nöjd med det. Om han är en duktig elektriker så blir det ett bra jobb och ingen senare avsyning av installationen tyder på att det inte är fackmannamässigt gjort. Men det är som sagt bra om du säkert vet att han är duktig...

/ABL -Allmän Behörighet Lågspänning: Installation upp till 1000 V. "Riktig elektriker"
ABH -Allmän Behörighet Högspänning: Installation över 1000 V. "Kraft" Reta inte ABH:arna nu ...
ABH är nog väl så riktiga elektriker dom också, jag tror att dom "tunga" grabbarna kanske t.om. tycker det dom andra pysslar med nästan kan definieras som klenspänning...
Sen kan man ju ha behörighet AB också, då får man utföra allt sorts elarbete... /

Du har rätt.. Ber om ursäkt om någon tog illa upp. Alla Allmänna behörigheter är "riktiga elektriker", men det skall också tilläggas att det finns en stor skara som inte innehar alla certifikat som är minst lika bra och i många fall bättre. Oftast sitter ju de stora behörigheterna på kontoret och jobbet utförs av "icke behöriga" via delegering.

Men följer man bara elsäkerhetsföreskrifterna, blir installationen bra och säker. Oavsett vad det står på pappret... :)

S
maritahedstrom skrev:
Jag tänker göra om mitt kök och känner en kille som är elektriker, jobbar dock inte på ngn elfirma för tillfället. Han säger att han kan och får dra el i mitt kök men att han inte får "stå för det" om ngt skulle hända. Enligt honom så har han behörighet B och om man jobbar på en firma så är det alltid en A-behörig som måste komma ut och besiktiga eldragningarna efteråt och då är det den A-behöriga som ska stå för att det är ok. HUR är det egentligen. Jag har tagit allt annat "vitt" hehe, men detta uppskattas till att ta två dagar och det är en VISS skillnad i priset på 100 kronor i timmen och 500 kronor i timmen ... Vet ni??? Tacksam för svar.

:-?
Du har fått massor med lekmannasvar och spekulationer konstaterar jag...tyvärr.

Om "din" elektriker har begränsad behörighet (BB1! Inte BB2 eller BB3) utfärdad av Elsäkerhetsverket så får han ta sig an ditt kök men han får inte göra några ingrepp i själva centralen, för det krävs det allmän behörighet AB eller ABL. I övrigt så är han lika ansvarig för sin installation som vilken elektriker med behörighet som helst. Dvs, han har också kontrollansvar. Det här verkar din elektriker inte ha koll på. Därför funderar jag lite över om han verkligen har behörighet, han kanske bara har den i teorin?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.