ribban79 skrev:
Tack för ytterligare upplysningar. Bilden börjar klarna för mig nu vilka alternativ jag har. Det viktigaste för mig är naturligtvis att det blir rätt gjort men jag är också intresserad av att spara pengar i husbygget.
En elektriker gör ju inte ett sämre jobb bara för att det är utanför arbetstid, men skulle det hända något så... även om jag nog skulle tro att den risken är ganska låg.
Men någon annan kanske har någon annan uppfattning om risken.

//Patrik

Mikael_L
Patrik_Hed skrev:
Jag har faktiskt också hört att det är möjligt, men som du säger... ganska värdelöst. :wow:
Men driver man en elfirma med bara BB1 så kanske man inte är så inriktad på installation och service utan kanske mer hissmontage eller dyl. (För sånt räcker väl BB1 till väl?)

//Patrik
Att ha någon form av fastighetsservice-verksamhet eller fastighetsjour med en BB1'a i bagaget kan säkert vara riktigt lyckat. Men en ren elfirma måste ju bli idioti, typ. :)

Mikael_L skrev:
Att ha någon form av fastighetsservice-verksamhet eller fastighetsjour med en BB1'a i bagaget kan säkert vara riktigt lyckat. Men en ren elfirma måste ju bli idioti, typ. :)
Ja, i alla fall mindre lyckat. :D

//Patrik

Ja.. BB1 vet jag att fastighetsskötare, ventilationskillar osv brukar ha ibland för att få byta en motor/fläkt osv.. Men en installationsfirma funkar ju knappast.. inte om man ska vara laglig iaf

Rrrrr skrev:
Ja.. BB1 vet jag att fastighetsskötare, ventilationskillar osv brukar ha ibland för att få byta en motor/fläkt osv.. Men en installationsfirma funkar ju knappast.. inte om man ska vara laglig iaf
Allt går, det är bara det omöjliga som tar lite längre tid. :cool:

//Patrik

Mikael_L skrev:
När anläggningen är klar ligger ansvaret i huvudsak på fastighetsägaren, som möjligen kan peka ut någon elektriker eller firma såsom skyldig för eventuella fel.
Där kan ev försäkringar spela in.
Precis. Ansvarsförsäkringar är "överskattade". Om du eldar upp hela huset så kommer det garanterat att sluta i domstol och ta lång tid (och kosta mycket pengar) innan den saken är avgjord. (Började verkligen branden verkligen i den fasta installationen? Och berodde detta i så fall på installationsfel, materialfel eller vad?) Hus kostar mycket pengar, det lönar sig för försäkringsbolagen att bråka om ersättningen (både i ditt fall och för fortsättningen).

Viktigare är att det blir rätt gjort från början och där kan det ju hjälpa att ha en personlig relation till den som gör jobbet. (Inte alltid, men ändå.) T ex i mitt hus så har elektrikern skarvat ny fk till 50 år gammal Ovir (i dåligt skick), antagligen för att en omdragning hade medfört alldeles för mycket extra jobb. (Som förre ägaren antagligen inte ville betala för.) Jag känner ingen elektriker som hade låtit det vara så hemma hos en släkting...

Patrik_Hed skrev:
En elektriker gör ju inte ett sämre jobb bara för att det är utanför arbetstid, men skulle det hända något så... även om jag nog skulle tro att den risken är ganska låg.
Men någon annan kanske har någon annan uppfattning om risken.

//Patrik
Skulle det hända något så får man hoppas att en hemförsäkring finns.
Som fastighetsägare är man ansvarig för anläggningen och har du låtit någon behörig elektriker (saknar elektrikern behörighet så är det såklart en annan sak)sköta installationen så kan inte jag se att du brustit i det ansvaret, även om elektrikern jobbat svart eller på sin fritid.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.