Hej,

Har köpt en el-svets och fick se att den kör på 16A. Har inga 16A uttag i sommarstugan, men matningen är 16A. Kan man koppla på en trefas handske eller 16A utomhuskontakt vid centralen eller strax efter?
Det som syns på bilden är en undercentral till huvudcentralen som sedan går till ett proppskåp på insidan med 10A säkringar. Kan iof säkra upp en 10A där ,men då skall man byta kablage på den proppen å det är ju en del även om kabeln är utanpåliggande.

Min idé är att man kapar ledningen och sätter en kopplingsdosa i mellan, typ...
http://www.clasohlson.com/se/Kopplingslåda/Pr327416000

och sen på denna drar ut en handske eller vanligt 16A med rätt tjocklek på kablage.

IMG_1097.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Finns det inga oanvända säkringar i elcentralen som skulle kunna nyttjas till detta? Kanske sätta upp en kapsling till intill den befintliga elcentralen för att ge plats för fler gruppsäkringar annars?

Mikael_L
Det går att trixa dit ett trefasuttag, men det måste även skyddas av jordfelsbrytare.
I alla fall om det ska följa rätt basala regler.

Centralen är en liten och den klarar endast 6st. Dock är det indraget för 16A så det borde inte vara några problem att säkra upp det, men ville ju helst ha den enkla modellen å slippa det. Man kan ju byta central oxå. Det är sista utvägen å rätt dyrt.

Misstänkte att det var tvunget med en JFB. Borde man sätta det på hela enheten isf innan kopplingsdosan eller bara på trefasen? Sätter man på hela kan det ju finnas risk att den utlöser kanske på sådant som man inte vill att den skall ta. Kör alltid med en portabel JFB för häcksax mm.

ZeroX66 skrev:
Centralen är en liten och den klarar endast 6st. Dock är det indraget för 16A så det borde inte vara några problem att säkra upp det, men ville ju helst ha den enkla modellen å slippa det. Man kan ju byta central oxå. Det är sista utvägen å rätt dyrt.

Misstänkte att det var tvunget med en JFB. Borde man sätta det på hela enheten isf innan kopplingsdosan eller bara på trefasen? Sätter man på hela kan det ju finnas risk att den utlöser kanske på sådant som man inte vill att den skall ta. Kör alltid med en portabel JFB för häcksax mm.
I en sommarstuga kan det vara extra viktigt att montera en jfb eftersom mycket elapparater används utanför huset på sommaren t.ex elgrillar, elgräsklippare, trimmer m.m. Kravet på jfb till utomhusuttag, byggelanläggningar är nog 20 år åtminstone, eftersom miljön har många risker med långa och även skadade förlängningskablar.

Intallationstekniskt är det enklast att montera jfb enbart på 3 fasuttaget, men betydligt säkrare att skydda hela installationen med jfb.

Jfb placeras lämpligen ihop med den 3 poliga 16 A säkringen i en liten normkapsling bredvid den befintliga centralen. Det förutsätter att det finns separata noll och skyddsjords skenor i den gamla centralen, Annars är det bättre att byta alltihopa till en 2radig normcentral

Jo jag vet å förstår vad du menar, men skall en JFB dit så skall den i första hand sitta i huvudskåpet isf å i andra hand i detta skåp.

Jag har inte öppnat skåpet ,men gissar att det borde sitta sådant där annars är det nog lämpligt att byta den centralen. Skall spana i den så lär jag se rätt snart hur det faller.

Detta gjordes omkring 1990.

Om man sätter en jfb på huvudskåpet bör man sätta en även på detta skåp eller vad säger lagen?

Mikael_L
Jag tycker att du först ska tänka till och sen berätta exakt var du helst vill ha ditt trefas-uttag.
Man ska inte sätta uttag och andra elektriska anordningar där det är billigast och enklast utan där de behövs.
Där dom passar bäst och blir minst besvär att använda samt till minst besvär när dom inte används befrämjar även det elsäkerheten.

Sen fixar man det just så, ja om nu den önskade placeringen inte råkar bli överdjävligt svår att få till, då kan man justera lite gentemot önskemålet.

Och i ditt fall spelar det troligen inte så jättestor roll.
Det måste till en JFB hur du än gör, det måste till en liten låda med 3 extra säkringar.
Så uttaget kan nog troligen ungefär lika lätt placeras ute på skåpet som inne vid elcentralen.

ZeroX66 skrev:
Jo jag vet å förstår vad du menar, men skall en JFB dit så skall den i första hand sitta i huvudskåpet isf å i andra hand i detta skåp.

Jag har inte öppnat skåpet ,men gissar att det borde sitta sådant där annars är det nog lämpligt att byta den centralen. Skall spana i den så lär jag se rätt snart hur det faller.

Detta gjordes omkring 1990.

Om man sätter en jfb på huvudskåpet bör man sätta en även på detta skåp eller vad säger lagen?
Eftersom kabeln mellan huvudcentralen och detta mätarskåp är 3~PEN-kabel (tre faser plus kombinerad nolla & skyddsjord (PEN)) så måste JFBn för undercentralen sitta ute vid undercentralen. Den grupp i huvudcentralen som matar undercentralen måste ligga utanför JFBn i huvudcentralen eftersom man aldrig få gå från femledarsystem (3~N+PE) till fyrledarsystem (3~PEN).

• Gilla
Enk Projektet
  • Laddar…
Mikael_L
Jag antar att det TS kallar UC är det fasadmätarskåp som syns på bilden (se längst ner i mitt inlägg).
Och där syns det tydligt att det kommer TN-C (4-ledarsystem) in, och nollan på utgående ledning sitter på på jordplinten. Så uppdelningen till TN-S (5-ledarsystem) görs just där.
(Och den skyddas alltså inte av någon JFB innan.)
Så det är inga som helst problem att istället sätta en JFB där (om den bara får plats i skåpet) och på så sätt skydda hela anläggningen.

Annars går den ju lika bra att sätta inne vid gruppcentralen också. Då låter man uppdelningen till TN-S vara kvar i fasadmätarskåpet och kör bara faserna och nollan genom JFB innan gruppcentralen.

ZeroX66 skrev:
Det som syns på bilden är en undercentral till huvudcentralen som sedan går till ett proppskåp på insidan med 10A säkringar[bild]

Du skrev inte vilken svets men 16A är kör du har högsta effekt och majoriteten av hobbysvetsande kör man med lägre effekt så man klarar sig med en 10A. Skaffa en hög med tröga 10A säkringar och se hur många du förbrukar.
Har kört både en pinn- och en MIG/MAG på 10 A utan några problem, pinnsvetsen brände lite säkringar men det var en skitsvets. MIG/MAG:en har jag kört vid ett tillfälle på högsta effekt utan att några säkringar har gått.

Om man skall se till behovet just nu så är det nog som så att jag behöver ett 16A uttag som jag kan använda typ till svets eller andra arbetsmaskiner. Äger egen byggcentral också.
Behovet kan även komma att jag behöver säkra upp en 10A i proppskåpet till en 16A eftersom nya saker kommer till eller är det bättre då att byta skåp med fler proppar i på 10A och ha ett arbetsuttag vid skåpet?

Om vi fokuserar på ett uttag bredvid centralen med jfb. Om jag bara skall ha ett uttag så krävs det väl inga säkringar med en fas? Det är väl om jag har en handske där man måste sätta säkringar för 3 faser + jfb?

För min del skulle det räcka att ta ut en sån här.
http://www.clasohlson.com/se/Jordfelsbrytare-med-vägguttag-och-nollspänningsutlösare/32-8951

Det känns som 4ledarsystem då den blåa ledaren från kabel ligger på mätaren. Den blåa ihop med den grön/gula är mätarens "nolla" tycker jag det ser ut som.

Den marinblåa går från mätare ner till jordplinten. Kabeln som går till proppskåpet är en 4-ledare.

Mikael_L
ZeroX66 skrev:
Om man skall se till behovet just nu så är det nog som så att jag behöver ett 16A uttag som jag kan använda typ till svets eller andra arbetsmaskiner. Äger egen byggcentral också.
Behovet kan även komma att jag behöver säkra upp en 10A i proppskåpet till en 16A eftersom nya saker kommer till eller är det bättre då att byta skåp med fler proppar i på 10A och ha ett arbetsuttag vid skåpet?

Om vi fokuserar på ett uttag bredvid centralen med jfb. Om jag bara skall ha ett uttag så krävs det väl inga säkringar med en fas? Det är väl om jag har en handske där man måste sätta säkringar för 3 faser + jfb?

För min del skulle det räcka att ta ut en sån här.
[länk]
Jag tror att vi ev har problem med terminologin ibland, men vi kan väl kalla lådan utanför huset där elmätaren sitter för mätarskåp eller fasadmätarskåp. Och den central med flera säkringar inne för bara centralen, fast mest korrekt är kanske gruppcentralen.

Men inne vid gruppcentralen kan du sätta både JFB och fler säkringar om du vill, i en sån här liten kapsling:
2291440g_2.jpg
Och då går det att skydda endast det nya uttaget med JFB om man vill. Men det går även att skydda hela huset, vilket jag antagligen skulle göra själv.

En JFB går även att sätta ute i mätarskåpet, om det bara finns plats, den där brytaren kan t.ex. behöva flyttas. Det kan ev vara lämpligt om du prompt vill ha uttaget utomhus bredvid mätarskåpet.

Mikael_L
rgba skrev:
Det känns som 4ledarsystem då den blåa ledaren från kabel ligger på mätaren. Den blåa ihop med den grön/gula är mätarens "nolla" tycker jag det ser ut som.
JA, jag ser nu ... :)

Ja det verkar vara TNC även in till gruppcentralen, och det betyder ju att JFB måste placeras inne i huset vid den centralen.
Lite fulkopplat med fas på blå. Men inget man nödvändigtvis måste röra.
Själv skulle jag byta ut denna kabel till en lämplig 5g2,5 eller grövre och göra om det lite mer korrekt, som reglerna är idag. Förutsatt att det inte är väldigt mycket jobb att byta den då.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.