Hej.
Jag ska sätta upp plywood som panel i min skåpbil och vill behandla baksidan av panelen med linolja för att motverka mögelangrepp. Kommer oundvikligen bli mycket kondens och fukt i ett skåp av plåt. Bör jag använda rå kallpressad linolja till detta eller en kokt linolja? Vill ha den behandling som inte kräver omoljning då jag inte vill behöva plocka ner panelen igen efter något år eller så. Har för mig jag läst att rå linolja tränger in djupare än kokt vilket ju är bra men att den till skillnad från kokt inte bildar en hinna vilket gör att den dunstar/torkar ut(kanske?) med tid och behöver omoljas. Stämmer? Sen är det lång torktid på linolja, speciellt på rå linolja men plywooden borde väl kunna smällas upp på plats och torka uppskruvat? Utsidan ska jag sen måla med linoljefärg. Tips och råd tack

Linolja och linoljefärg är inte speciellt beständig mot mögel, snarare tvärtom, vore nog bättre med akrylfärg i ett så utsatt läge?

Linolja och linoljefärg har väl fördel vid långvarigt underhåll, vilket inte låter som behovet här.

• Gilla
mangogi och 1 till
  • Laddar…
I båtsammanhang brukar man blanda ut rå linolja med litet Valtti Grundolja som är giftig och håller möglet borta. Jag brukar blanda ungefär 1,5-2dl Valtti Grundolja med ungefär 7 dl rå linolja.

Rå linolja är mums för mögelsvamp. Kokt linolja står sig aningen bättre men är också mögelutsatt.

• Gilla
mangogi
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.