Hej
Jag har en sittgrupp i massiv ek/furu,se bifogad bild, som jag vill renovera och använda i ett inglasat, ej uppvärmt uterum. Möblerna kommer alltså inte att utsättas för nederbörd men med läge nära havet så kommer de att befinna sig i en miljö med hög luftfuktighet. Jag vill ha möblerna stående i uterummet året runt och undrar hur jag bäst behandlar trä och metalldelar för att undvika rostiga beslag och svartmögel på träet i möjligaste mån. Jag har även funderingar kring om limningen kommer att påverkas av att soffgruppen står utomhus.
Min första tanke var att olja in möblerna med linolja eller kinesisk träolja. Jag blir dock förvirrad av de svar jag googlat upp på nätet. Rekommendationerna är alltifrån jag bör undvika kinesisk träolja på ek till att sådan olja är det självklara valet för detta träslag. Det verkar inte heller som att linolja/kinesisk träolja skyddar mot mögelangrepp så då är det kanske nån annan sorts olja, typ Cuprinol, med antimögelmedel i jag ska välja?
Båtlack är ett annat alternativ men jag vill helst undvika att lacka möblerna. Jag siktar inte på underhållsfritt och har inga problem med att olja in mina utemöbler. Att skrapa färg tycker jag dock är väldigt tråkigt.
Hur gör jag med beslagen? Vissa delar kan jag skruva bort och lacka men med vad? Hur gör jag med rampamuffar och gängade detaljer? Räcker det med att jag sprutar på lite 5-56 eller WD40 då och då? Jag har läst att det ska gå att galvanisera metall hemma men det känns som lite överkurs för mig.
Det här var väl mer målningsfunderingar än snickerifrågor men eftersom det gäller möbler tänkte jag att mina frågor ändå passar bäst här.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vänliga hälsningar
Daniel