Hej! Vi bygger utedass och kommer lägga in ett obehandlat furugolv (för att vi har golv över som få får komma till användning). Hur behandlar vi golvet för att få det så tåligt som möjligt (utedass blir ju både fuktiga och oisolerade) samtidigt som vi vill få det i bruk fortast möjligt? Måla med linolja? Vitpigmenterad linolja. Måste man alltid slipa golvet innan behandling? Osv

Fernissa

F fribygg skrev:
Fernissa
Blir det inte mörkt då? Ser framför mig en båt…

Det tåligaste om du vill behålla träådringen synlig är golvlack. Jag har lite dålig erfarenhet av oljade golv i utsatta utrymmen. Och då är hårdvaxolja mycket tåligare än om det bara är linoljat.

H Hufsa skrev:
Blir det inte mörkt då?
Jag såg faktiskt inte att du önskade ett ljust golv.

Såpskura.
Det kommer tåla diverse fuktighetsförändringar, kunna hantera att man går där med ytterskor utan att bli fult och var lätt att göra rent så mycket som behövs.

H Hufsa skrev:
Måste man alltid slipa golvet innan behandling
Jag skulle tro att slipning av trägolv eller dassgolv är en rätt sentida uppfinning, de flesta fick nog vara vara väldigt nöjda om de ens kunde kosta på sej hylvat virke till dassgolvet.

• Gilla
Hufsa och 1 till
  • Laddar…
R Räknenisse skrev:
Såpskura.
Det kommer tåla diverse fuktighetsförändringar, kunna hantera att man går där med ytterskor utan att bli fult och var lätt att göra rent så mycket som behövs.
Ja jag funderade på det först. Vi har skurgolv inne i huset

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.