Hej, jag vill ha en andra åsikt här, tack på förhand...

Vi anlitade ett företag för att renovera vår uteplats och bad dem att använda överfettad såpa efter slipning. Tyvärr jobbade jag när de utförde behandlingen, så jag såg inte hur det gick till, men jag misstänker starkt att de oljade den med en polermaskin. Jag skulle tro att om man applicerar såp/vattenblandningen med en borste så kommer den att tränga in överallt, även i springor och hål, som dock är helt torra, eller hur? Det finns också betydande pärlbildning av en vattendroppe på ytan, men inte på sidorna eller i springorna/hålen.

Har jag fel och det kan vara såpad, eller har de verkligen gjort bort sig och använt olja här?

(Arbetaren sa först att den var oljad, tills jag nämnde att vi hade bett om såpa, och nu är han lite undvikande om vad han använde).

• Närbild av en träyta med skruvar och sprickor, där ytan ser behandlad ut men sprickorna verkar torra. Fråga om behandlingen är med såpa eller olja.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av träplankor med synliga sprickor och ojämn yta; tecken på behandling, troligen oljad snarare än såpad.
    Skapa konto
  • Vattendroppe på träyta med pärlbildning, nära fokus, antyder att ytan kan vara inoljad istället för behandlad med såpblandning.
    Skapa konto
Redigerat:
Stick ner näsan och lukta, luktar det petroleum eller såpa?

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
För mig luktar det (och berörs, när det fortfarande var färskt och inte helt absorberat) mer som olja, men det är väldigt länge sedan jag själv hanterade linoljesåpa, så jag litar inte helt på min egen bedömning., och dessutom är det svårt att dokumentera (jämfört med bilder) om jag vill klaga till företaget.

Även mitt däck får små pärldroppar efter regn då däcket är nysåpat.

Be företaget visa vilken produkt det använt.

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Okej, tack, pärlning är alltså inte det bästa testet – men utan att använda en polermaskin (=olja) borde det vara omöjligt att hålla mellanrummen/hålen helt "torra"/obehandlat, eller hur?

Arbetaren kommer tillbaka imorgon eller måndags för att fixa några små slipskador (han sa att han skulle slipa och olja det skadade området) – jag frågade då om han inte menade såpa. Och nu när jag nämnde detta säger han att det självklart är såpa, han kommer att applicera ”ytterligare ett lager” (möjligen överallt) imorgon och visa mig produkten. Så jag är inte säker på att jag litar på det.

Om det tidigare har oljats misstänker jag (😐) att det kommet att märkas att träet inte tar emot linoljesåpan lika bra. Såpan lämnar visserligen en svag oljeyta men alls inte så mycket som en ren oljad yta.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Du kan mäta pH om det inte har gått för lång tid. Såpa är kraftigt basiskt p g a att det är olja som förtvålats med kaliumhydroxid. Så en vattendroppe på en bräda, vänta i 10 minuter och sen en enkel pH-test, typ teststicka, pH-remsa eller akvariekit. Är pH krafytigt basiskt så har du såpa där. Är det surt eller neutralt så är det olja.

• Gilla
oddan och 3 till
  • Laddar…
Ossian K Olsson
T t-e-w skrev:
För mig luktar det (och berörs, när det fortfarande var färskt och inte helt absorberat) mer som olja, men det är väldigt länge sedan jag själv hanterade linoljesåpa, så jag litar inte helt på min egen bedömning., och dessutom är det svårt att dokumentera (jämfört med bilder) om jag vill klaga till företaget.
Det är bara att fråga hantverkaren om databladsdokumentet för det han använde! Där står allt från kemikalier till hur du ska sköta om det.

Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Det är bara att fråga hantverkaren om databladsdokumentet för det han använde! Där står allt från kemikalier till hur du ska sköta om det.
Tyvärr tror jag inte att arbetaren är helt ärlig mot mig just nu när det gäller vad han använde idag (se ovan)...

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Du kan mäta pH om det inte har gått för lång tid. Såpa är kraftigt basiskt p g a att det är olja som förtvålats med kaliumhydroxid. Så en vattendroppe på en bräda, vänta i 10 minuter och sen en enkel pH-test, typ teststicka, pH-remsa eller akvariekit. Är pH krafytigt basiskt så har du såpa där. Är det surt eller neutralt så är det olja.
Utmärkt förslag, tack – visar neutralt pH-värde.

• Gilla
Ossian K Olsson och 1 till
  • Laddar…
Tja, arbetaren kom tillbaka nu i kväll, polerade (mycket kort) med en röd polerpad och behandlade den här gången verkligen med såpa. Det känns och luktar helt klart annorlunda. Jag är bara orolig för att träet inte kommer att ta upp mycket efter oljningen i morse. Skulle det vara rimligt att be dem komma tillbaka och såpa igen nästa vecka? Eller skulle det ändå inte göra någon större skillnad med tanke på att det nyligen oljats, och är det bättre att jag själv behandlar det igen om några veckor?

Skulle Låtit det vara men såpskura höst och vår, så blir det snart silvergrått som om det alltid såpats.

• Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
T t-e-w skrev:
Tja, arbetaren kom tillbaka nu i kväll, polerade (mycket kort) med en röd polerpad och behandlade den här gången verkligen med såpa. Det känns och luktar helt klart annorlunda. Jag är bara orolig för att träet inte kommer att ta upp mycket efter oljningen i morse. Skulle det vara rimligt att be dem komma tillbaka och såpa igen nästa vecka? Eller skulle det ändå inte göra någon större skillnad med tanke på att det nyligen oljats, och är det bättre att jag själv behandlar det igen om några veckor?
Man kallar inte någon som utfört ett hantverksarbete för ”arbetaren”.

Antingen är du ett troll eller så är du en översittare som är dum i huvudet.

• Haha
  • Gilla
TheSwoopis och 4 till
  • Laddar…
B Boende45 skrev:

Man kallar kanske inte en hantverkare för det, men vilket ord tycker du är lämpligt att använda för någon som tar på sig ett jobb, gör något helt annat och sedan ljuger om det för att komma undan? Jag kan tänka mig rätt många olika titlar, men klåpare eller lögnare ligger nära. Eller kanske en kombination.

B Boende45 skrev:

😁 så en som arbetar är inte en arbetare?😬

Var det din högra eller vänstra stortå TS råkade trampa på?😄

• Haha
  • Gilla
Robin Lindberg och 3 till
  • Laddar…
B Boende45 skrev:

... eller kanske någon vars modersmål är något annat än svenska? Men jag uppskattar verkligen att jag har lärt mig betydelsen av ”översittare” av dig här.

• Gilla
Klass0n och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.