Hej, jag har en gammal snickarbänk som jag fått från en skola.
Den är så charmig men står mest i ett hörn i garaget så nu tänkte jag ställa ut den på altanen å ha den som planteringsbord.
Men, vi bor på vestlandet i Norge, det regnar å är mycket fukt, rädd att den ska bli förstörd på en gång.
Någon som kan tipsa om vad jag ska behandla den med? Jag tänker vaxolja rent spontant, men vem vad å vilken?

Rebecka

• Gammal snickarbänk utomhus används för att laga våfflor med en gjutjärnsvåffeljärn på en solig altan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den blir totalt förstörd och oanvändbar om du har den utomhus. Björk ruttnar snabbt i synnerhet i vestlandsklimat och limfogarna faller isär. Det är ingen skillnad vad du behandlar den med.

Med tanke på hur svårt det är att få tag på en snickarbänk och vad de kostar att köpa tycker jag du skall behålla den under tak eller sälja den åt någon som snickrar.

Håller med, den kommer att ramla i bitar efter nån säsong oavsett vad du behandlar den med. Det räcker med luftfuktigheten utomhus för att limmet skall släppa.

Det ser även ut at vara en ganska ovanlig modell. Jag tycker att det ser ut lite som en vagnsmakarbänk. Kan man få ett foto på hela?

Tack för bra svar, dessvärre låter ni precis som min man, å jag hade hoppats på att han hade fel men om den står under tak då, å endast sommartid givetvis, tror vi den överlever då? foto kommer!

I Sverige får man 1500-2000kr för en begagnad skolsnickarbänk som din. Sälj den och köp ett planteringsbord som tål att stå utomhus istället!

Ja, de får man nog här å..
ja, ni har rätt.
den är för fin för å stå ute, spar den inne till barnens framtida projekt. garaget är 110 kvm, så de finns plats ‍♀️

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.