Hej, jag har en gammal snickarbänk som jag fått från en skola.
Den är så charmig men står mest i ett hörn i garaget så nu tänkte jag ställa ut den på altanen å ha den som planteringsbord.
Men, vi bor på vestlandet i Norge, det regnar å är mycket fukt, rädd att den ska bli förstörd på en gång.
Någon som kan tipsa om vad jag ska behandla den med? Jag tänker vaxolja rent spontant, men vem vad å vilken?
Rebecka
Den är så charmig men står mest i ett hörn i garaget så nu tänkte jag ställa ut den på altanen å ha den som planteringsbord.
Men, vi bor på vestlandet i Norge, det regnar å är mycket fukt, rädd att den ska bli förstörd på en gång.
Någon som kan tipsa om vad jag ska behandla den med? Jag tänker vaxolja rent spontant, men vem vad å vilken?
Rebecka
Den blir totalt förstörd och oanvändbar om du har den utomhus. Björk ruttnar snabbt i synnerhet i vestlandsklimat och limfogarna faller isär. Det är ingen skillnad vad du behandlar den med.
Med tanke på hur svårt det är att få tag på en snickarbänk och vad de kostar att köpa tycker jag du skall behålla den under tak eller sälja den åt någon som snickrar.
Med tanke på hur svårt det är att få tag på en snickarbänk och vad de kostar att köpa tycker jag du skall behålla den under tak eller sälja den åt någon som snickrar.
Håller med, den kommer att ramla i bitar efter nån säsong oavsett vad du behandlar den med. Det räcker med luftfuktigheten utomhus för att limmet skall släppa.
Det ser även ut at vara en ganska ovanlig modell. Jag tycker att det ser ut lite som en vagnsmakarbänk. Kan man få ett foto på hela?
Det ser även ut at vara en ganska ovanlig modell. Jag tycker att det ser ut lite som en vagnsmakarbänk. Kan man få ett foto på hela?
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur behandla gamla väggar med vass och bruk?
Byggmaterial & Byggteknik -
Lägg nytt eller behandla furugolvet?
Golv -
Kullrig träskruv 4,0x20 mm fäster inte i obehandlad panel 22 mm.
Byggmaterial & Byggteknik -
Alternativ till obehandlasibirisk lärk på fasad, med liknande utseende
Fritidshus -
Mellanstruken Ytterpanel - obehandlade ändar?
Lösvirke & Timmerhus