1 362 läst · 2 svar
1k läst
2 svar
Behandla hyvlat furugolv.
Hej!
Nylagt, hyvlat golv av furu. Nu blev jag lite osäker, kan vara gran också
Hade tänkt behandla med Osmo hårdvaxolja men fått veta att det då ska slipas enligt konstens alla regler innan behandling. Det känns både dyrt och omständligt...
Så, vad har jag för alternativ istället?
är det nån som har erfarenhet av hårdvaxolja på endast hyvlat barrträ? Tränger den in hyfsat?
Just nu lutar det åt såpskura. Linoljebaserad golvolja kan också vara ett alternativ.
En bekant var väldigt nöjd med vattenbaserad lack, men jag känner mig spontant skeptisk.
Alla synpunkter, och för och nackdelar med respektive, uppskattas!
Hade tänkt behandla med Osmo hårdvaxolja men fått veta att det då ska slipas enligt konstens alla regler innan behandling. Det känns både dyrt och omständligt...
är det nån som har erfarenhet av hårdvaxolja på endast hyvlat barrträ? Tränger den in hyfsat?
Just nu lutar det åt såpskura. Linoljebaserad golvolja kan också vara ett alternativ.
En bekant var väldigt nöjd med vattenbaserad lack, men jag känner mig spontant skeptisk.
Oavsett behandling skulle jag slipa golvet. Det handlar ju inte om att börja på K24 utan få ned de hartser som naturligt finns på den hyvlade ytan. Räcker ofta med ett par tre vändor med K80-K100. Porerna i golvet öppnar på så sätt upp sig och möjliggör att ytbehandlingen kan tränga in i träet.T Tony Dahlgren skrev:Hej!
Supskurning är för många det ”rätta” alternativet, inte sällan av byggnadsvårdsskäl. Fernissa är också ett alternativ liksom olja (även om det sistnämnda kanske mest används på parkett av hårdare träslag). Personligen gillar jag osmos hårdvaxolja som är både lättjobbat, fint och tåligt.
Har obehandlade 24mm granplank i övervåningen. Nu ca 17 år och såptvättas ett par gånget om året (oftare det första året) och annars bara dammsugning och ev lätt fuktig dammtorlning. Väldigt lättskött om man kan överse att det periodvis är sprickor mellan planken.
Om man tänker långsiktigt är det värt att få tag på högsta kvalitet gran som jag tycker är betydligt vackrare än furu.
Om man tänker långsiktigt är det värt att få tag på högsta kvalitet gran som jag tycker är betydligt vackrare än furu.