Behandla flytspacklat golv tänkt som ytskikt?

1k läst  14 svar

1. R
    Medlem Nivå 2
    Hej!

Tycker mig ha sökt överallt på nätet för att hitta exempel på hem som använt flytspackel som ytskikt och hur det i så fall ska behandlas.
    Jag har en gammal gillestuga där vi rivit bort allt det gamla och lagt in golvvärme och flytspacklat. När vi såg resultatet av det flytspacklade golvet kände vi att vi ville skippa att lägga klinkers och helt sonika köra golvet som ytskikt. Men det behöver behandlas. Dels behandla det för att få mer glans och dels för att skydda golvet.

Är det en dum idé att köra direkt på flytspacklet i en källare? Om inte, hur kan vi behandla det? Olja? Vax?

Har en vän som hade det i sin lägenhet och jag gillar resultatet. Han försökte minnas hur han behandlade det med kunde inte komma ihåg mer än att han "använde hårdvaxolja".

Alla tips på hur vi kan få till en bra slutfinish är av intresse. Så likt ett behandlat betonggolv som möjligt är det vi är ute efter.

2. H
    Medlem · Nivå 17
    Ta ett vattenglas :)

3. Andreas_kalmar
    Renoverare · Nivå 10
    Det går att polera upp spackel så det blir blankt som skydd hade jag nog provat en vattenburen pu lack

4. S
    Medlem Nivå 1
    Hej! Hur gick det för er, hittade ni ett bra sätt att behandla ert flytspacklade golv? Är i samma situation själv. :)

5. R
    Medlem Nivå 2
    Inget gjort än. Väntar fortfarande. Hittade några som sa sig kunna slipa golvet utan problem, men det visade sig att deras maskiner var för stora för att komma in genom dörren så fick leta vidare. Har kontakt med en firma i Göteborg som skulle höra av sig i dag faktiskt, men inte hört något än. Slipningen sägs inte vara några problem det som det verkar råda oklarhet kring är vilken ytbehandling man ska använda. Alla ställen verkar rekommendera olika produkter, allt från lack, olja, vax, teflon m.m

Återkommer så fort jag hört något mer. Om du skulle hitta någon matnyttig information så dela gärna med dig.

6. Andreas_kalmar
    Renoverare · Nivå 10
    Säger dom att det är inget problem så har dom nog inte slipat på så många sånna golv

7. R
    Medlem Nivå 2
    Utan problem var kanske att ta i, det var inte jag som pratade med firman utan min svärfar. Men firman sa att de kunde göra det och för dem var de inga konstigheter. Har haft en annan kille och kollat på det också och enligt honom var det inga konstigheter, tyvärr visade det sig att han inte hade tid/lust.

Vilka är de vanligaste problemen? Eftersom du verkar ha lite koll.

8. Andreas_kalmar
    Renoverare · Nivå 10
    Är lite olika saker att tänka på vanligaste problemet är nog att det är lite för mycket vatten i spacklet och att folk använder för grova diamanter. Kan även vara problem med att man får plastrester som ger svarta fläckar på ytan. Finns speciella verktyg för detta ändamål så om man har lite koll och använder dessa så bör det gå bra. Vill du ha ett blankt golv så hade jag polerat upp det med ca 3000grit och använt ett ytskydd som heter htc stainprotection. Mvh Andreas

9. Z
    Medlem Nivå 2
    Måste bara fråga. Är inne på att flyta upp i hallen hör hemma men har svårt att hitta prisuppgifter på vad det kan kosta. Någon som vet vad flytgolv kostar per kvm? I runda slängar såklart, kan ju variera beroende på förutsättningar...

10. A
    Medlem Nivå 1
    Hur har det gått? Har ni kommit i mål och kan du dela resultat i sådana fall? Vi ska renovera vårt kök och tänkte lägga trägolv men visade sig vara flytspacklat under del av köket redan och vill inte bygga mer på höjden så funderar på om kan göra som ni tänkt. Dela gärna resultatet!

11. R
    Medlem Nivå 2
    Hej! Efter att ha ringt runt halva Sverige för att få tag på någon som var villig att hjälpa till så gav jag tillslut upp och la in klinkers istället. Tog klinkers som hade lite betong-stil och blev väldigt nöjd med resultatet. Så har tyvärr inte mer information att ge.

12. A
    Medlem Nivå 1
    ok tack ändå. Kul att du blev nöjd med resultatet!

13. R
    Medlem Nivå 2
    Kanske till någon hjälp, men om du inte gjort något golv än så kolla upp med en slipfirma vilken betong som är bäst att användas och bäst resultat ger HTC Superfloor. En del säger att det går på flytspacklat golv och en del säger att det inte går. Vet inte vem man ska lyssna på.

14. Andreas_kalmar
    Renoverare · Nivå 10
    Det går att polera likt superfloor som jag skrev i mitt sista inlägg mvh Andreas

15. A
    Medlem Nivå 1
    tack snälla men spacklet ligger redan. Det är ett fynd under en ful parkett

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: