Hej!
Håller på med altan som delvis förankras i berg via stolpsko i vilken en stående 45x170 regel sitter först (alltså ändträ uppåt och nedåt) och sedan fäster jag regel i dessa. Funderar på om jag behöver behandla ändträet i den stående regeln på något sätt? På åtminstone en av fästpunkterna brukar det bli lite vatten stående vid regn. Träet är impregnerat.
Sen en annan fråga, i och med att jag följer en bergvägg blir det inte räta vinklar mellan alla reglar, hur fäster man bäst reglar i varandra vid icke rätt vinklar? Tänkte köra balkskor där det är räta vinklar men antar att det blir svårt här? Vinkeln är typ 75 grader. Tänkte försöka mig på att kapa reglerna i rätt vinkel så dom iallafall ligger an mot varandra.
Håller på med altan som delvis förankras i berg via stolpsko i vilken en stående 45x170 regel sitter först (alltså ändträ uppåt och nedåt) och sedan fäster jag regel i dessa. Funderar på om jag behöver behandla ändträet i den stående regeln på något sätt? På åtminstone en av fästpunkterna brukar det bli lite vatten stående vid regn. Träet är impregnerat.
Sen en annan fråga, i och med att jag följer en bergvägg blir det inte räta vinklar mellan alla reglar, hur fäster man bäst reglar i varandra vid icke rätt vinklar? Tänkte köra balkskor där det är räta vinklar men antar att det blir svårt här? Vinkeln är typ 75 grader. Tänkte försöka mig på att kapa reglerna i rätt vinkel så dom iallafall ligger an mot varandra.
Kokt linolja kan du ”mätta” ändträt med. Värm i en fritös till 130 grader. Ställ stolparna med ändträt i fritösen tills dess att det slutar bubbla, då har fukten i porerna förångats och porerna är öppna för att mättas med oljan. Låt dem stå i oljan i 20-30 min så temperaturen sjunker till 90, då bildas lite undertryck och den sugs upp bättre. Ta upp dem ur oljan och låt dem ligga och svalna ca 30 min innan du torkar av överflödig olja. Torkar man inte av blir de lite klibbiga, gör kanske inte så mkt om de är klibbiga för denna tillämpning men om man kör obehandlat och sen ska måla ska man göra det… Tar ca ett dygn för oljan att oxidera (torka) ordentligt om de ligger ute. Inomhus eller under presenning tar det längre tid. Undvik att de ligger i regn.
Produkter som diskuteras: "Kokt linolja"
Linolja kokt Ottosson
Skydda ytor mot vatten m.m.
125 kr inkl moms
Läs mer
Tack för snabbt svar! Är detta enda alternativet och är det ett måste att göra något alls? Är lite ute efter något lite enklare alternativ om det finns. Har ingen fritös och inte så mycket tid 😅K kniv skrev:Kokt linolja kan du ”mätta” ändträt med. Värm i en fritös till 130 grader. Ställ stolparna med ändträt i fritösen tills dess att det slutar bubbla, då har fukten i porerna förångats och porerna är öppna för att mättas med oljan. Låt dem stå i oljan i 20-30 min så temperaturen sjunker till 90, då bildas lite undertryck och den sugs upp bättre. Ta upp dem ur oljan och låt dem ligga och svalna ca 30 min innan du torkar av överflödig olja. Torkar man inte av blir de lite klibbiga, gör kanske inte så mkt om de är klibbiga för denna tillämpning men om man kör obehandlat och sen ska måla ska man göra det… Tar ca ett dygn för oljan att oxidera (torka) ordentligt om de ligger ute. Inomhus eller under presenning tar det längre tid. Undvik att de ligger i regn.
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Det är en helt korrekt beskrivning över hur man kan undvika fukt i ändträ och därmed få kanske 20-30 års längre livslängd på regegelverket.K kniv skrev:Kokt linolja kan du ”mätta” ändträt med. Värm i en fritös till 130 grader. Ställ stolparna med ändträt i fritösen tills dess att det slutar bubbla, då har fukten i porerna förångats och porerna är öppna för att mättas med oljan. Låt dem stå i oljan i 20-30 min så temperaturen sjunker till 90, då bildas lite undertryck och den sugs upp bättre. Ta upp dem ur oljan och låt dem ligga och svalna ca 30 min innan du torkar av överflödig olja. Torkar man inte av blir de lite klibbiga, gör kanske inte så mkt om de är klibbiga för denna tillämpning men om man kör obehandlat och sen ska måla ska man göra det… Tar ca ett dygn för oljan att oxidera (torka) ordentligt om de ligger ute. Inomhus eller under presenning tar det längre tid. Undvik att de ligger i regn.
Dessutom bör behandlingen ske mellan 700 - 900 meter över havet för att få effekten av att porerna stänger sig efter behandlingen.
Tacka mig sen.
Körde på att bara pensla på olja så har jag iallafall gjort nåt.
Angående skruva fast reglar i varandra. Försöker sätta ihop dessa två via skråskruvning, har provat både uppifrån och från sidan men båda gångerna drar inte skruven ihop reglarna så dom blir som på bilden utan det blir någon centimeter glapp. Varför blir det så? Vill gärna att dom ska sitta kloss an, måtten stämmer inte riktigt annars heller. Vad gör jag fel? Skruven är Biltema 6x100 mm träskruv.
Angående skruva fast reglar i varandra. Försöker sätta ihop dessa två via skråskruvning, har provat både uppifrån och från sidan men båda gångerna drar inte skruven ihop reglarna så dom blir som på bilden utan det blir någon centimeter glapp. Varför blir det så? Vill gärna att dom ska sitta kloss an, måtten stämmer inte riktigt annars heller. Vad gör jag fel? Skruven är Biltema 6x100 mm träskruv.
Produkter som diskuteras: "träskruv"
Träskruv Big Dog ZF Max C4 utomhus FAST
För användning utomhus
126 kr inkl moms
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden