49 810 läst ·
69 svar
50k läst
69 svar
Behålla värmen i ovanmarkspool
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Finns här oxå. https://midhobby.se/produkter-se/2085-badebassiner-pool-tillbehor/60771-intex-pool-termodug-488cm/
Midhobby ingen aning vad det är för sida.
Tack! Tycket jag tittade på Vidaxl igår och då var dem slutputte22 skrev:
Informationen jag hitta om pumpen till min pool säger två olika Liter/timmen.. fattar inte vilken som är aktuell.. (En pool, #58389FR filterpump (220-240V~, 5678 L pumpens vattenflödeshastighet, 3974 L vattenflödeshastighet integrerat poolsystem)
http://www.svenskapoolspa.se/bestway-pool-rund-488x122-32-56451g
Se till att välja rätt storlek vida hade flera olika storlekar på värmefolien. Poolen är 19480L om den e max fylld och pumpen levererar 5678L/Tim. Så teoretiskt skulle vattnet omsättas på 3.5tim. Själv skulle jag kört mkt längre.
Jag har en 4,6 * 0,99 som vi har kört i några säsonger. Just nu passar den lite lägre höjden bra med små barn som bottnar. Kan bli en större nästa år i väntan på budget för att bygga en riktig pool.
För oss var en riktig poolvärmare en enorm skillnad. Jag hittade en luftvärmepump med sandfilter, bypass och slangar för 4500:-. Nu är det alltid 29-30 i poolen och barnen badar tre gånger om dagen när vi är hemma. Fyraåringen har lärt sig simma i år. Vi vuxna badar mycket i den också trots att den inte är så djup.
Pooltäcket har vi på under nätterna men orkar oftast inte sätta på det mellan badsessionerna under dagen.
För oss var en riktig poolvärmare en enorm skillnad. Jag hittade en luftvärmepump med sandfilter, bypass och slangar för 4500:-. Nu är det alltid 29-30 i poolen och barnen badar tre gånger om dagen när vi är hemma. Fyraåringen har lärt sig simma i år. Vi vuxna badar mycket i den också trots att den inte är så djup.
Pooltäcket har vi på under nätterna men orkar oftast inte sätta på det mellan badsessionerna under dagen.
Köp en pump med riktigt sandfilter istället. En patronfilterpump är oftast för svag för bra rening och så måste man köpa nya filter i tid och otid, ett sandfilter backspolar man bara ibland. En riktig pump är också godkänd för att vara igång medan man badar så att man slipper dra i och ur sladdar hela tiden.putte22 skrev:
Nej det ska cirkulera minst fyra gånger per dygn. Och med så dåliga filter som följer med denna typ av pool så bör man köra mer.A Ante89 skrev:
Ett tveksamt råd. Ett vanligt sandfilter är ett säkert kort som inte har några nackdelar. Filterbollar däremot har flera nackdelar. Dyrare i inköp, dom behöver bytas, blir inte rena vid backspolning etc. Jag har aldrig hört någon som inte får ett sandfilter att fungera, men väldigt många som har problem med filterbollar.L Leif i Skåne skrev:Poolfilter, släng ut sanden och använd filterkuddar, det är mycket mindre motstånd mycket bra rening.
[länk]
När jag i våras bytade filter efter två sesonger var det alldeles rent i dom nedre delarna förmodligen hade man kunnat köra i 3-4 sesonger med samma filter, jag upplever inget motstånd i filtret för pumpen.
Avdunstning står för den största energiförlusten, därför ska du ha ett skydd på när du inte badar.A Ante89 skrev:
Det är också så att solen äter klor så även av det skälet är det bra med en uv-tät täckning. Det viktiga är att få stopp på avdunstningen från ytan, inte att ha tjock isolering i täcket.
Erfarenheten är att under 28 går ingen i poolen och vid 31-32 är det riktigt behagligt. De flesta kommer till slutsatsen att mer än 28 är trevligt, sedan är det ju en smaksak om man vill ligga på 29 30 eller 31-32.harry73 skrev:
@Ante89, du få gärna ge lite erfarenheter av din pool efter säsongen.
Jag funderade länge över pool och skulle då helst någorlunda kunna simma lite längder, samt för lek till barnen såklart. Det blev aldrig av för att vi tror det blir mycket skräp i vattnet (många tallar på tomten) plus att det blir för dyrt.
Nu undrar jag lite, hur ofta är ni vuxna i poolen och vad gör ni då, och hur ofta är barnen i poolen och har de tillräckligt med utrymme och är det inte besvärligt att det är ovanmarkspool, där man bara kommer in på ett ställe.
Vilken temperatur håller ni poolen? och tycker ni att det räcker?
Själv har jag känsla att om poolen är så stor att man kan röra sig aktivt i den, behövs ingen uppvärmning under sommarhalvåret. Alla badsjöar är ju ouppvärmda och får i alla fall 20 grader i vattnet. Men jag undrar lite vad dina (och andras) erfarenheter är
Denna sommar skulle jag antagligen ha kring 25 utan uppvärmning tack vare att jag har pooltak, så merkostnaden för att värma till behaglig temperatur är synnerligen blygsam.
Tack för alla dina svar och inputs!MathiasS skrev:
Men skulle du rekommendera att byta ut det "skyddet" jag har idag mot ett sånt flytande "täcke" (som vi pratat om här) som även hjälper till lite med uppvärmningen?
Som det är nu får jag inte upp poolen i några 30 grader iaf.. men vet inte om det är för att vi varit väldigt slarviga i början med pooltäcket.. Har och är ju ofantligt varmt.. (skåne) så tycker det borde ha blivit bättre värme o poolen..
Tack! Såg dina bilder på poolbygget, riktigt snyggt! Vi va också i tankarna på en "riktig" pool men kände att vi tar och testar först.. samt det blev lite impulsköp efter att det varit runt 30 grader hela maj.. då orka jag inte mer utan köpte denna poolen, haha. Så tyvärr funkar det inte med ett sånt riktigt tak.MathiasS skrev:
putte22 skrev:
Ja precis, när jag tittade häromdagen så var 4.88 slut.
Okej, som det ser ut nu går pumpen 24/7.. kanske lite overkill?
Jag tror inte det är någon overkill, har svårt att tro på siffran 5,7m3/h ihop med effekten 86WA Ante89 skrev:
Min SACI poolpump drar 480W och ska ge 6m3/h.
Om du kör din pump dygnet så kostar det bara ett par kronor per dag, det bidrar dessutom något till uppvärmningen.