Vårt kök i stugan ska fräschas upp med följden att diskbänken kommer höjas. Jag gillar kaklet och skulle gärna behålla de mönstrade plattorna. Är det någon som har lyckats knacka ner kakelplattor utan att de spruckit? De vita plattorna kan lätt ersättas, så jag kan knacka rent runtom innan. Förslag på hur jag kan göra?
(Eller om någon känner igen plattorna, de kanske finns att köpa?)
(Eller om någon känner igen plattorna, de kanske finns att köpa?)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
Är du säker på att det är mönstrade kakelplattor och inte någon pålimmad dekorplast?
Särskilt solansiktet ser ju ut som sån dekor som såldes på 70-talet för att pigga upp tråkigt kakel.
Men enfärgade plattor har Höganäs kakel.
Går diskbänksplåten in bakom kaklet eller går det att ta bort diskbänken och sen sätta tillbaks den högre upp utanpå kaklet?
Särskilt solansiktet ser ju ut som sån dekor som såldes på 70-talet för att pigga upp tråkigt kakel.
Går diskbänksplåten in bakom kaklet eller går det att ta bort diskbänken och sen sätta tillbaks den högre upp utanpå kaklet?
Jag är helt säker på att motiven sitter på plattorna. Jag fann dessa fina plattor under pålimmad dekorplast med nötta hörn. Jag tror inte att diskbänken går in bakom kaklet, men har inte kollat än. Brukade man göra så på 60-talet? Det är det där med att sätta diskbänk framför kaklet som jag är lite fundersam kring. Hur kommer det se ut och blir det bra?BirgitS skrev:
Är du säker på att det är mönstrade kakelplattor och inte någon pålimmad dekorplast?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
Så köket är från 60-talet, i så fall är det ju inte så avvikande med färgade plattor. Jag lurades av överskåpen för lutande överskåp slutade man väl med tidigt 50-tal. Skåpen kan ju vara flyttade från något äldre kök.
Jag vet inte hur diskbänkar såg ut och monterades på den tiden utan jag har bara sett i andra trådar att folk har skrivit om kök där plåten har gått upp bakom kaklet, vilket ju är bra för att förhindra att vatten rinner ner längs väggen.
Om det är en snygg avslutning av plåten upptill så tror jag inte att någon reagerar på att den är framför kaklet.
Jag vet inte hur diskbänkar såg ut och monterades på den tiden utan jag har bara sett i andra trådar att folk har skrivit om kök där plåten har gått upp bakom kaklet, vilket ju är bra för att förhindra att vatten rinner ner längs väggen.
Om det är en snygg avslutning av plåten upptill så tror jag inte att någon reagerar på att den är framför kaklet.
M Misse_o_Mojje skrev:Vårt kök i stugan ska fräschas upp med följden att diskbänken kommer höjas. Jag gillar kaklet och skulle gärna behålla de mönstrade plattorna. Är det någon som har lyckats knacka ner kakelplattor utan att de spruckit? De vita plattorna kan lätt ersättas, så jag kan knacka rent runtom innan. Förslag på hur jag kan göra?
(Eller om någon känner igen plattorna, de kanske finns att köpa?)[bild]
Är väl 99% chans att det innehåller asbest i fix och/eller fogen tyvärr
Klicka här för att svara