Ska renovera lite på övervåningen och i samband med detta vill vi gärna ha infälld el, då hela nedervåningen har det.

Väggarna är liggande råspont sedan sågspån isolering. Skulle det fungera att ta upp hål för dosorna och sedan köra kedjesågen rakt igenom råsponten för att fälla in VP rör? Sedan montera gips över det.

Kommer behöva såga spår hela vägen igenom råsponten så fastsättningen av VP rören lär bli lite krångligt.

• Vägg av liggande råspont med hål för eldosor och markerad linje för VP-rörinstallation, verktyg och sågspån synliga på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Eller gör du som jag gjort. Plocka bort sponten, dra vp rören bakom och sätt tillbaka sponten.
Dom har ju ändå en stabiliserande funktion och sågar du bara av dom så får du en massa "sladdriga" ändar.

• Gilla
Pen och 6 till
  • Laddar…
Du behöver inte VP-rör. Det röda strecket är ett praktexempel för användning av kabel bakom panelen. Använd EKLK-kabel, stoppa in den i ett hål och mata mot det andra hålet och fiska upp den där.
En tillåten installation. Du behöver dock en dragavlastning vid ingången till dosorna, t ex ett buntbad mot en liten spik du slår in i träet där.
Mycket enklare och snabbare än VP-rör.

• Gilla
  • Ledsen
Fotografen och 4 till
  • Laddar…
Är det öppet mellan facken så är flexslang lämpligt, att bara dra kabel är lagligt men dåligt och borde bara göras i extrem fall.

• Älska
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Q Qaniel skrev:
men dåligt
Detta eviga mantra! Om någon tycker att kablar borda vara utbytbara så är dom ju det i denna sammanhang. Lika enkelt som nu kan du installera en ny kabel skulle den första bli uppäten eller rutten.
Svenska vurmen för VP och flexslang kan ju vara bra i många sammanhang men längt ifrån alla. Varför ska man göra livet svårt för sig?

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Q Qaniel skrev:
Är det öppet mellan facken så är flexslang lämpligt, att bara dra kabel är lagligt men dåligt och borde bara göras i extrem fall.
Varför är det dåligt i detta fall?

Varför inte fräsa ett spår och sedan lägga rör/slang där? Gjorde så i min tvättstuga.

• Gilla
Ruben Lidborn och 1 till
  • Laddar…
Jag gjorde liknande i min kåk. Jag sågade upp öppningar med hålsågen på jämna mellanrum och fiskade sedan flexslang mellan hålen bit för bit. Då slipper du att klyva ett spår genom alla brädor och du får du ju möjlighet till att klamra fast slangen med. Ett lager gips ovanpå sen bara.

F Fluxor skrev:
Varför inte fräsa ett spår och sedan lägga rör/slang där? Gjorde så i min tvättstuga.
Så gjorde jag också, en överhandsfräs och lägg flexrör i de. Sedan på med gips

Ta något hyfsat styvt i plast som är lätt att trä från hål till hål, tejpa fast vp-rör i änden på den långa plastnålen och dra igenom.

• Gilla
MatKal123
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Du behöver inte VP-rör. Det röda strecket är ett praktexempel för användning av kabel bakom panelen. Använd EKLK-kabel, stoppa in den i ett hål och mata mot det andra hålet och fiska upp den där.
En tillåten installation. Du behöver dock en dragavlastning vid ingången till dosorna, t ex ett buntbad mot en liten spik du slår in i träet där.
Mycket enklare och snabbare än VP-rör.
Kanske använda sig utav halogenfri EQLQ istället för EKLK. Köper någon ens EKLK längre

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
J J-banan skrev:
Kanske använda sig utav halogenfri EQLQ istället för EKLK. Köper någon ens EKLK längre
Klart kan man använda EQLQ. Mitt bidrag var bara ett exempel på hur man kan göra livet enklare genom att använda kabel istället för VP/slang. Det är hundra gångar enklare att fiska upp en styv kabel än en flexslang. Varför ska man bemöda sig att installera slang? Till ett vägguttag? Finns väl aldrig ett behov att installera mer än tre ledare.
Men som sagt, i Sverige vurmar man för VP/slang och drar fram alla möjliga konstiga argument för att försvara det. Varje land har sin egen oförklarlig tradition.

• Gilla
datja och 1 till
  • Laddar…
Problemet med att fräsa spår är att jag skulle behövt fräsa rakt igenom råsponten. Den är så tjock.

Den andra väggen i rummet är en tjock plankvägg och där kommer jag spåra med överhandsfräs och kedjesåg.

Varför behöver du fräsa igenom?

Kan du inte bara köra flexslang? Den är mycket smidigare att dra, speciellt om du säkert en renoveringsdosa där nere

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.