3 476 läst ·
7 svar
3k läst
7 svar
Behålla gammal isolering eller köpa ny? Alternativ till tjärpapp?
Har den här typen av isolering i ytterväggarna i ett rum jag ska renovera, fyller det någon funktion att byta ut den mot ny/modernare typ? Ytterväggarna är putsade, tilläggs isolerade och av träkonstruktion samt någon slags papp utanför isoleringen enl. bild. Över isolering satt det tjärpapp och på det treetex skivor. Vad ska jag använda istället för tjärpappen innan jag skruvar upp OSB och gips på väggarna?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Troligtvis Rockwoll elefantmatta , rätt hård och styv, bara låta den vara. ,byggplast som diffspärr direkt mot isoleringen
Edit troligen blir plasten genomborrad av skruvarna , sätt upp OSB först och plasten sen och på med gipsen då blir alla små hål täta.
Edit troligen blir plasten genomborrad av skruvarna , sätt upp OSB först och plasten sen och på med gipsen då blir alla små hål täta.
Redigerat:
Tack för svaret! Ska man ha plast när man inte har det i resten av kåken? Svårt att hitta info tycker jag..J jonaserik skrev:
Har du hittat nått fel i väggarna, fukt el mögel ??
Om inte, sätt upp väggen som den var tidigare med samma material, håll inte på att kladda delvis med plast i ett gammalt hus.
Plast ska var heltäckande i husets ytterskal, annars kan det ställa till mer skada än nytta.
Har gjort samma fel själv innan jag viste bättre.
Om inte, sätt upp väggen som den var tidigare med samma material, håll inte på att kladda delvis med plast i ett gammalt hus.
Plast ska var heltäckande i husets ytterskal, annars kan det ställa till mer skada än nytta.
Har gjort samma fel själv innan jag viste bättre.
Finns det något som helst bevis för att detta påstående stämmer? Huset har alltså redan en ångströg luftspärr och jag kan verkligen inte förstå hur det kan bli problem om man på en liten yta byter ut den till en lite tätare spärr. Med det sagt så ska man ju inte ändra något som funkar men att sätta in ny bitumenpapp inomhus känns lite sådär tycker jag. Ångbroms är kanske en kompromiss om mav vill ändra så lite som möjligt men ändå få in ett nytt material som garanterat inte luktar nått.Isakare skrev:
Klicka här för att svara