Har den här typen av isolering i ytterväggarna i ett rum jag ska renovera, fyller det någon funktion att byta ut den mot ny/modernare typ? Ytterväggarna är putsade, tilläggs isolerade och av träkonstruktion samt någon slags papp utanför isoleringen enl. bild. Över isolering satt det tjärpapp och på det treetex skivor. Vad ska jag använda istället för tjärpappen innan jag skruvar upp OSB och gips på väggarna? Renoveringsrum med exponerad isolering i träkarmstomme och byggmaterial utspridda på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringslokals interiör med gammal isolering synlig i träkonstruerade och putsade ytterväggar, verktyg och trämaterial i förgrunden.
Skapa konto
Äldre brun isoleringsmatta av ull mot vita radiatorer på ett trägolv i ett renoveringsprojekt.
Skapa konto
Äldre isolering fastsatt mellan vertikala träreglar i en avtäckt yttervägg i renoveringsprocess.
Skapa konto
Äldre isolering i yttervägg synlig där en bit av översta skiktet är avdraget.
Skapa konto

Troligtvis Rockwoll elefantmatta , rätt hård och styv, bara låta den vara. ,byggplast som diffspärr direkt mot isoleringen

Edit troligen blir plasten genomborrad av skruvarna , sätt upp OSB först och plasten sen och på med gipsen då blir alla små hål täta.

Redigerat:
J jonaserik skrev:
Troligtvis Rockwoll elefantmatta , rätt hård och styv, bara låta den vara. ,byggplast som diffspärr direkt mot isoleringen

Edit troligen blir plasten genomborrad av skruvarna , sätt upp OSB först och plasten sen och på med gipsen då blir alla små hål täta.
Tack för svaret! Ska man ha plast när man inte har det i resten av kåken? Svårt att hitta info tycker jag..

Har det inte varit diff-spärr förut så kan du hoppa över det nu. Det finns ingen i andra väggar säger du.

Satt tjärpapp innanför treetexen. Men fått råd från annat håll att använda plast så jag kör på det! Stort tack för hjälpen!

Rickard.
Det du kallar tjärpapp VAR luft och ångspärren, papp användes innan plast blev populärt. Du kan använda vilket som men plast är enklare, monteras på reglarna som vanligt.

• Gilla
phosforos
  • Laddar…
Har du hittat nått fel i väggarna, fukt el mögel ??
Om inte, sätt upp väggen som den var tidigare med samma material, håll inte på att kladda delvis med plast i ett gammalt hus.
Plast ska var heltäckande i husets ytterskal, annars kan det ställa till mer skada än nytta.
Har gjort samma fel själv innan jag viste bättre.

Rickard.
Isakare Isakare skrev:
Plast ska var heltäckande i husets ytterskal, annars kan det ställa till mer skada än nytta.
Finns det något som helst bevis för att detta påstående stämmer? Huset har alltså redan en ångströg luftspärr och jag kan verkligen inte förstå hur det kan bli problem om man på en liten yta byter ut den till en lite tätare spärr. Med det sagt så ska man ju inte ändra något som funkar men att sätta in ny bitumenpapp inomhus känns lite sådär tycker jag. Ångbroms är kanske en kompromiss om mav vill ändra så lite som möjligt men ändå få in ett nytt material som garanterat inte luktar nått.

• Gilla
smgn
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.