Vi renoverar en stuga från förra sekelskiftet och behöver fixa taket som är helt oisolerat. Vi tänkte lyfta av plåten o fixa tacket uppifrån.
Gammalt rött trähus med slitet plåttak, skorstenar, och gröna dörrar under solig klar himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammalt vindsvåning med träkonstruktion, fönster och spridda byggmaterial. Oinredd, dammig och övergiven stämning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vinden i gammalt hus med träbjälkar, fönster som släpper in ljus, oinredd, rustik känsla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi har funderat på att återanvända den gamla pannplåten som dock är rejält rostig. (Mest ytligt). Plåten är ganska tjock.
Helst skulle vi vilja behålla den.

Hur ska den behandlas? Borsta o måla om? Hur och med vad i så fall?
Är det överhuvudtaget lönt eller är det bättre att byta ut den?
Tacksam för tips.
 
jag skulle nog behålla den rostig......ger huset karaktär. Tror huset i sig är för lågt och har alldeles för synligt tak för att göra sig bra i målat utförande oavsett kulör. Blir så dominerande på nåt vis. Är ju skillnad på högre hus med flackare tak där man så att säga inte ser taket lika mycket. Då blir ju fasaden dominerande.
I övrigt så är det väl bara klippa/kapa spiken så man får bort det. Och sen återanvända det. men det får man nog göra själv. En takfirma vill nog bara slänga det.
Alternativet är ju dagens klicktak då. Ser ju ändå ganska okej ut och liknar detta ganska bra.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
S Stefan Wetterstad skrev:
[bild] [bild] [bild]
Vi renoverar en stuga från förra sekelskiftet och behöver fixa taket som är helt oisolerat. Vi tänkte lyfta av plåten o fixa tacket uppifrån.

Vi har funderat på att återanvända den gamla pannplåten som dock är rejält rostig. (Mest ytligt). Plåten är ganska tjock.
Helst skulle vi vilja behålla den.

Hur ska den behandlas? Borsta o måla om? Hur och med vad i så fall?
Är det överhuvudtaget lönt eller är det bättre att byta ut den?
Tacksam för tips.
Den var ju otroligt charmig.
Får ni av den (om ni måste det) så kanske ni kan tvätta och lacka den bara ?
 
  • Gilla
Stefan Wetterstad
  • Laddar…
lite sent inlägg kanske , men skall du lyfta av plåten så slipa den den och måla om den när den ändå är på marken. markera på undersida vilken som satt vart , så du kan använda samma skruvhål igen
 
  • Gilla
Farstatjej90 och 2 till
  • Laddar…
Skulle def behålla plåten. En gammal tjock galvad plåt är oerhört mkt bättre och vackrare än en ny sladderplåt. Se till att behandla/måla den när du har den nere.
Jag har själv återanvänt snart 100 gammal pannplåt, den håller nog hundra år till.
 
  • Gilla
bodda olsson och 1 till
  • Laddar…
Kapar tråden lite då vi har lite samma funderingar kring vår sommarstuga. Taket är tätt under pannplåten ligger ett sticketak som underlagstak. Taket är dock skadat uppe vid nock men fortfarande tätt, skadan blev när takstegen åkte med snön ner för några år sedan. Syns till höger om skorstenen

även en del spikar kryper tyvärr också så glipar lite men då det är ganska brant fall verkar inte det vara ett problem med vatteninträngning (ännu iaf)

vi har funderat på om vi ev skulle lägga om hela taket och på med ny plåt. Men då gissar jag på at sticketaket måste väck på med råspånt papp och plåt, blir ganska dyrt. Eller kan man byta ut spiken som börjar bli lösa mot takskruv? Byta den skadade nockplåten? Har ev en bit liggandes i ladan.

alla tips å idéer välkomnas Gult hus med vita knutar, veranda, svensk flagga, omgivet av grönska och gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gult hus med vita knutar, veranda, plåttak, skogsbakgrund, uteplats, gräsmatta, lekställning och mindre röd byggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gult hus, höstlöv, klar himmel, bil med släpvagn, grön gräsmatta, veranda, små röda uthus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
RoTe
  • Laddar…
Oldelfato Oldelfato skrev:
Kapar tråden lite då vi har lite samma funderingar kring vår sommarstuga. Taket är tätt under pannplåten ligger ett sticketak som underlagstak. Taket är dock skadat uppe vid nock men fortfarande tätt, skadan blev när takstegen åkte med snön ner för några år sedan. Syns till höger om skorstenen

även en del spikar kryper tyvärr också så glipar lite men då det är ganska brant fall verkar inte det vara ett problem med vatteninträngning (ännu iaf)

vi har funderat på om vi ev skulle lägga om hela taket och på med ny plåt. Men då gissar jag på at sticketaket måste väck på med råspånt papp och plåt, blir ganska dyrt. Eller kan man byta ut spiken som börjar bli lösa mot takskruv? Byta den skadade nockplåten? Har ev en bit liggandes i ladan.

alla tips å idéer välkomnas [bild][bild][bild]
Jag hade bara bytt ut spik och skruvat det. Köp en takskruv som är något längre än spiken.
 
  • Gilla
Stefan Wetterstad
  • Laddar…
S Stefan Wetterstad skrev:
Vi renoverar en stuga från förra sekelskiftet och behöver fixa taket som är helt oisolerat. Vi tänkte lyfta av plåten o fixa tacket uppifrån.
[bild] [bild] [bild]
Vi har funderat på att återanvända den gamla pannplåten som dock är rejält rostig. (Mest ytligt). Plåten är ganska tjock.
Helst skulle vi vilja behålla den.

Hur ska den behandlas? Borsta o måla om? Hur och med vad i så fall?
Är det överhuvudtaget lönt eller är det bättre att byta ut den?
Tacksam för tips.
Hej. Jag har samma typ av tak men, det ligger råspont under plåten. Eftersom jag inte vill sänka takhöjden invändigt tänker jag försiktigt riva av pannplåten, lägga en diffusions öppen duk på råsponten. Hittade billigast på Amazon. Sen blir det so. Pir-isoleringsskivor 160mm 2400x1200 spontade med folie på båda sidor. Åldersbeständiga ”Byggtejp” över skarvarna. Sedan ströläkt skruvad genom isoleringen in i takstolarna. På det bärläkt å så tillbaka med det gamla fina kraftiga patinerade pannplåten med nya skruvar. Sätter läkten så den passar i de gamla hålen på plåten. Är inte plåten genomrostad så skulle jag sätta tillbaks din plåt oxå. Ev. måla men, hur länge sitter dagen skitfärger. Förr fanns det en rostskyddsfärg som hette ”CorroCote”. Den va grym. Hittar du typ sådan färg,( luktar starkt som f-n,) så kan du nog kanske måla, om det behövs!😄
 
  • Rostig vågig pannplåt på tak, delvis fjällande färg, med synlig ränna och fästelement.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Staplade isoleringsskivor på en grusplan vid ett stängsel, omgivna av träd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild av ett gammalt pannplåtstak delvis avlägsnat för reparationsarbete, med ett rödbrunt trähus och skog i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Oldelfato
  • Laddar…
S Stefan Wetterstad skrev:
Vi renoverar en stuga från förra sekelskiftet och behöver fixa taket som är helt oisolerat. Vi tänkte lyfta av plåten o fixa tacket uppifrån.
[bild] [bild] [bild]
Vi har funderat på att återanvända den gamla pannplåten som dock är rejält rostig. (Mest ytligt). Plåten är ganska tjock.
Helst skulle vi vilja behålla den.

Hur ska den behandlas? Borsta o måla om? Hur och med vad i så fall?
Är det överhuvudtaget lönt eller är det bättre att byta ut den?
Tacksam för tips.
Hej! Svarar på gammal tråd. Jag har likadant tak på mitt hus. Sonen fick upp på stegen med stålborste, sedan grundat med förtunnad plåtfärg och färdigstruken med samma färg utan att spä den. Det blir superfint!! Jag har ljusgrå färg på mitt och det känns inte "tungt" till huset. Rött hus med ljusgrått plåttak under renovering, stege lutad mot utbyggnaden, släpvagn och katt i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Katarina Hson och 4 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.