Byggahus.se
kisumisu
G Güero skrev:
Längesen jag var i tittade på denna tråd. Trist att det krånglar. Trots så mycket pengar nerlagt.
Jo det är trist och tråkigt när ojämn värme problemen fortsätter. Verkar också som så att vattenburen värme passar endast hus där alla rummen klarar av behålla samma värme eftersom man inte kan mata in extra värme till enskilda rum. Som man enkelt kan göra med el element (vrida max där man vill ha varmt och vrida min eller tom stänga av i de erummen man upplever det är för varmt).

Verkar som huset är ojämt isolerat.
Får väl ta hit någon med värmekamera på vintern....

Detta förklarar dock inte knäppningarna och oljuden så ska försöka ta kontakt med företaget igen om man åtminstone får pli på det. Som sagt nu knäpper inte rören lika illa var väl pga att rören kalla och sen plötsligt går det in 50° vatten i systemet och blir kallt igen....
 
Redigerat:
  • Gilla
Güero
  • Laddar…
Själv skruvade jag in en "ny" vedpanna. Nöjd till max. Varmt o gott o ruskigt billigt att värma huset med. Men värmepumpskonceptet ska ju vara installera och glömma tills det krånglar tretti år senare. Iallafall är det ju så det marknadsförs. Men du får ju ligga på där du köpt den. De måste ju leverera en fungerande produkt.

Edit"" Jämn värme i alla rum är ju tveksamt att man kan få i ett gammalt hus. Jag har det då inte. Med el har man ju den lyxen att man kan skruva upp lokalt så att säga. Men det kostar ju då.
 
Redigerat:
kisumisu
G Güero skrev:
Själv skruvade jag in en "ny" vedpanna. Nöjd till max. Varmt o gott o ruskigt billigt att värma huset med. Men värmepumpskonceptet ska ju vara installera och glömma tills det krånglar tretti år senare. Iallafall är det ju så det marknadsförs. Men du får ju ligga på där du köpt den. De måste ju leverera en fungerande produkt.

Edit"" Jämn värme i alla rum är ju tveksamt att man kan få i ett gammalt hus. Jag har det då inte. Med el har man ju den lyxen att man kan skruva upp lokalt så att säga. Men det kostar ju då.
Jo verkar som vedpanna funkar bäst. Den har också fördelen att fungera vid strömavbrott.

Innan jag flyttade till det här huset bodde vi i mycket äldre hus. 1 plans villa med källare och varmgarage. Byggt -64. Jämn värme fast det var vattenburet. Inga knak. Det enda som inte fungera 100% var källaren och garaget. Plus om man inte eldat tillräckligt. Men då var garaget dåligt isolerat och källare är ju som bekant kallt.

Nu bor jag i en 1 o 1/2 villa som är byggt -81.
Vi har kallgarage och ingen källare. Men ändå är värmen ojämn.

Är väl bara inse att alla system har sina för o nackdelar.
Elvärme svindyrt men praktist och enkelt i både installation o drift.

Luftvärmepump och ved bakugn bara komplement till Elvärme.

Vedpanna och Fjärrvärme kan man köra fullt ös och styra med enskilda termostat.

Bergvärme går sönder i förtid? om man kör fullt ös....
Förstår dock inte hur den kan slita märkbart mer om den bara pumpar runt varmt vatten i bara cirkulation i huvudrören och en enstaka element och handdukstork.

Men det är klart jag vill inte söndra pumpen.

Kanske man ska krypa till korset och låta systemet jobba i 20° och sätta igång golvvärmen på max som går på el och snällt betala 4000-5000kr per månad på el! Den har jag kvar. Går ju mer el men då slipper man iaf söndra pumpen och får varmt i rummet.
 
Redigerat:
Då är det ju ingen ide att ha pumpen oavsett. Det ska vara jämn värme och inga knäppningar. Det går att åtgärda
 
kisumisu
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Då är det ju ingen ide att ha pumpen oavsett. Det ska vara jämn värme och inga knäppningar. Det går att åtgärda
Precis. Känns som det var onödigt. I dessa rum som värmen fungerar klarade jag ändå att få värme med bakugnen. Slipper visserligen elda nu.

Får se om det går fixa dem som installerade systemet förstår ju inte att vissa rum måste ha mer värme. Sätter in en termostat i varmaste rummet dvs köket granne med vedeldade bakugnen.

Går sätta in nån ventilationssystem också till värmepumpen. Är ju nästa grej man får göra i huset dvs byta ventilationsfläkten som är från -81.
 
Bättre att köra ventilationen separat och inte ytterligare komplicera delsystemen.
Du har fått en undermålig installation utförd, det betyder inte att värmepumpen är kass
 
kisumisu
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Bättre att köra ventilationen separat och inte ytterligare komplicera delsystemen.
Du har fått en undermålig installation utförd, det betyder inte att värmepumpen är kass
Ok ja det kanske är bättre köra separat ventilation med värmeväxlare. Har ju idag sådant system som bara drar ut allt och friskluften kommer från fönster. Kan även det göra kalldrag. Men det får bli ett senare projekt den kommer väl också gå på runt 100k när det behövs nya rör och själva apparaten.

Men får under nästa vecka ringa installatören att vad vi ska göra med värmen. Jag pratade med en annan rörmokare som tyckte ungefär som en här i tråden att man ska strypa lite vissa element.
 
Man bör såklart strypa de elementen där det blir övervärme och i det kallaste rummet ha det på max flöde. Det är enda sättet att justera värmen mellan rummen. Det ställer man in en gång och sedan sköter värmekurvan i värmepumpen så det anpassas mot utomhustemperaturen.

Jag gillar iofs lokala termostater på elementen då det är enkelt att justera och minska temperaturen i ett rum som inte används.
 
kisumisu
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Man bör såklart strypa de elementen där det blir övervärme och i det kallaste rummet ha det på max flöde. Det är enda sättet att justera värmen mellan rummen. Det ställer man in en gång och sedan sköter värmekurvan i värmepumpen så det anpassas mot utomhustemperaturen.

Jag gillar iofs lokala termostater på elementen då det är enkelt att justera och minska temperaturen i ett rum som inte används.
Ja det låter vettigt!

Antar att det är den här inställningen som är svåraste biten. Just för att det tar sådan tid för värmen reagera (komma och försvinna).

Jag ville ju ha ett värmesystem som jag just kan styra och vill ha vissa rum stängda, men fortsatt behålla 20°c+ där. Saker som aldrig gått med vedeldningen i bakugnen. När jag bodde i huset med vedpanna så kunde man ju styra precis vilken värme man ville ha i alla rum.

Enligt mitt tycke skiljer det sig ju inte så mycket om det är en kompressor, oljepanna, pellets eller ved som producerar värmen. Annat än att alla de här 3 kan få slut på varmvatten och säkert producerar olika mycket värme på en gång.
Den enda pukten där fjärrvärme är vinnare där värmen aldrig tar slut. Men principen även där är detsamma att man värmer utlopp vatten....
 
Redigerat:
kisumisu kisumisu skrev:
Jo verkar som vedpanna funkar bäst. Den har också fördelen att fungera vid strömavbrott.

Innan jag flyttade till det här huset bodde vi i mycket äldre hus. 1 plans villa med källare och varmgarage. Byggt -64. Jämn värme fast det var vattenburet. Inga knak. Det enda som inte fungera 100% var källaren och garaget. Plus om man inte eldat tillräckligt. Men då var garaget dåligt isolerat och källare är ju som bekant kallt.

Nu bor jag i en 1 o 1/2 villa som är byggt -81.
Vi har kallgarage och ingen källare. Men ändå är värmen ojämn.

Är väl bara inse att alla system har sina för o nackdelar.
Elvärme svindyrt men praktist och enkelt i både installation o drift.

Luftvärmepump och ved bakugn bara komplement till Elvärme.

Vedpanna och Fjärrvärme kan man köra fullt ös och styra med enskilda termostat.

Bergvärme går sönder i förtid? om man kör fullt ös....
Förstår dock inte hur den kan slita märkbart mer om den bara pumpar runt varmt vatten i bara cirkulation i huvudrören och en enstaka element och handdukstork.

Men det är klart jag vill inte söndra pumpen.

Kanske man ska krypa till korset och låta systemet jobba i 20° och sätta igång golvvärmen på max som går på el och snällt betala 4000-5000kr per månad på el! Den har jag kvar. Går ju mer el men då slipper man iaf söndra pumpen och får varmt i rummet.
Nu har det blivit lite kallare, dock fortfarande inte kallare än vissa midsommaraftnar, och blåsigt. Vi får elda varje dag nu. Gammalt hus. Vi eldar lite i kamin med. Det behövs egentligen inte men det känns gott. Ett par vedbitar som ligger och glöder är fint. Med värmepump hade den fått ligga på som tusan för att klara vad veden gör nu med elräkning som matchat. Värmepump för modernt hus, ved för gammalt hus. Eller värmepump för bekväm husägare, ved för snål husägare...
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.