Byggahus.se

Behålla direktel eller konvertera dyrt

1. PeterHog
    Medlem Nivå 2
    Nej det är inget som påverkar försäkringen, men är allt monterat i ett rum med golvbrunn och matta med uppvik? för det är ett krav

• Laddar…
  2. Johannes Carlsson
    Allvetare · Nivå 18
    Vatteninstallationen skall vara utförd korrekt enligt säker vatten och i fuktsäkert utrymme t.ex. matta på golvet med golvbrunn och uppvik. Det är bra att ha intyg på vid eventuell vattenskada mot försäkringsbolaget. Men inget lagkrav eller så.

Det enda som egentligen behövs är anmälan för borrhålet och att elinstallation är gjort av behörig elektriker

• Laddar…
  3. Dowser4711
    Renoverare · Nivå 8
    Här gick allt utmärkt för någon månad sedan. Borr-killen ringde veckan innan och kollade att allt var redo, kom sedan på Tisdag morgon, rullade iväg vid 14-snåret, dagen efter kom grävare och rörmokare och slutförde det hela.

Själva konverteringen var gjord någon vecka innan och kom lite hastigt på. Först var de här, mätte och diskuterade placeringar, dragningar etc. så att de kunde beställa allt. Sedan skulle det dröja några veckor. Men de ringde på Torsdagen och undrade om det var okej att börja redan på måndagen, då kunden som var inplanerad före mig just hade fått barn något tidigare än planerat och inte alls var sugen på hantverkare i hela huset. :)
    Som mest var de 6 killar som jobbade och i stort sett allt var löst på tre dagar. (200m2, två våningar, bergvärmepump, 14 element)
    Första dagen jobbade jag hemifrån för att hålla lite koll, men blev snabbt trygg med att de gjorde ett bra jobb enligt vad vi kommit överens om och de rådfrågade mig vid saker där det antingen var smakfrågor eller fall där man antingen kunde göra ett val som gjorde liten inverkan i nuvarande lösning eller något större åverkan, men bättre i det långa loppet. (Exempelvis så har jag tjockare väggar på undervåningen än övervåningen, så för att undvika fula dragningar har vi valt att öppna upp lite i taket i våningen under för att kunna dra rören tätt intill båda väggarna, och återställningen av taket är mitt ansvar. )

i slutänden ett mycket gott resultat och jag ger dem gärna referenser i framtiden.

Visst, varken att leja ut allt på fast pris eller konvertera el till bergvärme var saker som är det som ger minst utgifter, men i det långa loppet räknar jag med att det betalar sig, om inte annat i minskad frustration över elräkningarna...

4. K
    Medlem Nivå 7
    Tack för era svar!
    Själva pumpen kommer installeras till en tvättstuga dvs det finns golvbrunn i rummet.
    Kort och gott blir det så att dagens Varmvattenberedare åker ut och ersätts med pump och allt vad som nu blir nödvändigt.

Elen inkopplas förhoppningsvis av en elektriker.

Allt är taget på offerten från ett lokalt stort rörmokarfirma.

5. K
    Medlem Nivå 7
    Nå här fick jag vänta ett par veckor på själva borrningen extra, dem hade något strul. Fick bli sur innan det började hända saker och vi kunde komma överrens om dagen dom skulle komma. Men när det väl borrades gick det smidigt till och han som gjorde det var väldigt duktig! Tog inte många timmar heller.

Sedan var det lite väntan på den som drog ner rören till hålet....dock kom en kille efter ca 1 vecka o gjorde det.

Sedan ca 1v väntan på den som grävde ner rören, förstår att det tog sin tid där då marken är helt frusen av tjock is och behövdes tinas upp med värmemattor!

Nu är det gjort!

Så snart återstår installation av elementen och pump!

Jodå många som lagt i sig med både ris och ros, vissa med kommentaren att vad mycket pengar man lägger ner. Husen hos oss ökar inte i värde som så (bor inte i storstad). Men för mig är det här en komforthöjare och ändå en sparbössa. Idag är det ju 0 ränta och fåniga låga procent ränta även hos nischbankerna på sparpengar! Nu vet alla säkert också vad som hänt med fonder, aktier etc. Man får helt enkelt mer för dessa pengar i ett värmesystem! Spar ju nåt på det ständigt ökande elpriserna och även vedpriserna.

Priset på bara ved vågar jag nästan påstå har ökat med 50%-70% på 10-15år!!
    Säkert delvis mycket pga ökade bränslepriser, inflation och att fler och fler valt att sluta med det så att konkurrensen blir snedriven!

Plus det enorma jobbet med veden, få den torkad och staplad på plats. Sedan efter all jobb med stapla, konka och bära, elda osv kommer en elräkning på 3000-4000kr per månad :mad:
    Nedre våningen är ibland som en bastu +30 och ibland som kylskåp +15, beroende om man glömt elda eller eldat för mycket...övervåning konstant max +18. Så här är det största delen av året förutom på sommaren då som tyvärr är kort i norrland.

Redigerat
  6. Johannes Carlsson
    Allvetare · Nivå 18
    Det är en väldigt skön känsla att kunna ha varmt i hela huset utan att göra något och att veta att det är både låg driftskostnad och energieffektivt.

7. K
    Medlem Nivå 7
    Precis. Ska bli oerhört skönt den biten. Jag hoppas nu att det är det de beror på felet i husets värme och att det blir skillnad.

Tycker om att jobba o fixa. Men när man har bara en eldstad (bakugn) gör en massa jobb och likförbannat får en elräkning.

Till stor del handlar nog min elräkning om varmvatten som ju nu kommer komma billigare i o med att den värms också från berget (y)

Kan tom acceptera dagens elräkning om man slipper stressen med elda och får en normal värme 20-22 i samtliga rum.

Ska dock inte sluta elda...men planen är i alla fall att gå från 12kbm till kanske 2-3 per år. Myseldning och kanske tom matlagning när inte bakugnen behöver stå för all värme och vara jämt på 300-400 grader. Blir nog en bra kombo spara ytterligare :cool: Och ha lagom kul med eldning och vedbärande :rofl:

Lovar att jag ska skicka rapport och låta systemet arbeta iaf 1år innan man börjar ta andra eventuella åtgärder som fönsterbyte, ventilation och tilläggsisolering!