Hej!

Hyr bostad där köket ser ut såhär. Stänkskydd i kök utgörs av glasskiva med tapet bakom. Fogen är inte längre tät samt saknas bakom blandare. Silverfiskar kryper in under fogen etc.
Min spontana gissning är att det är mögel på väggen.

Vad tänker ni? Skadligt eller en fråga om estetik?

• Fuktskadad köksvägg med mögelliknande fläckar bakom en glasskiva ovanför diskbänken, dåligt tätad fog, mönstrad tapet synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Close-up av köksblandare och stänkskydd med färgglad bladmönster. Mörka märken syns längs underkanten av glasskivan.
    Skapa konto
  • Fogar kring köksbänkens glasskiva med missfärgningar och tecken på fuktskador. Fogen är delvis borta vid blandaren.
    Skapa konto
Troligtvis mikrobiell påväxt, bör åtgärdas. Risk att det finns skador längre ner bakom skåpet med. Har du haft någon kontakt med din hyresvärd?

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Magnus E K
Vad säger hyresvärden? Om fogen tätas är det lilla möglet instängt och kan inte ta sig ut i luften, men det ser ju tråkigt ut.

Om hyresvärden inte bryr sig skulle jag nog fixa det själv genom att lossa glasskivorna (förutsatt att de bara sitter med mjukfog i kanterna), tvätta rent och tapetsera om, sen sätta tillbaka och vara noga med att fogen blir tät.

I min gamla bostadsrätt hade jag en träskiva över diskbänken som blivit ful just över hoarna, vilket jag löste genom att montera en spegel över (fäst på samma sätt med genomskinlig silikon). Tyckte det var praktiskt vid handdisk att se spegelbilden (höjden blir så man slipper se sitt eget fula tryne, om man inte är väldigt kortväxt) och funderar på att återskapa detta i nuvarande kök.

Glömde tillägga: hyr privat utan besittningsrätt och köket såg ut såhär vid inflytt. Kan alltså inte ta ner glasskivan och åtgärda själv.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.