12 240 läst ·
4 svar
12k läst
4 svar
Begus hus
Hej och välkommen till forumet! Vet inte om man kan kalla det erfarenhet men en liten riktning i alla fall. Jag har jobbat på Trivselhus och för några år sen kom jag och min dåvarande chef in på att prata om Begushus. Han hade varit arbetsledare där och enligt honom så tog Trivselhus över deras byggsystem efter konkursen och gjorde vissa modifieringar förstås, även delar av deras säljorganisation tog de över.
Begus var ju en av de stora typhustillverkarna i Sverige på den tiden, om jag inte missminner mig (var bara 13-14 år då där men uppvuxen i samhället där Begus låg) så bytte de väl namn till Mästerelement precis innan konkursen eller om det var en tillfällig uppstart precis efter, som sagt var ju inte så gammal så kan va helt fel ute.
Tror de hade ganska fina hus enligt min gamla chef men det var bara gipsskiva på väggarna har jag för mig att han sa. Är du på gång att köpa ett Begushus eftersom du är nyfiken?
Var väl ungefär det jag kunde tillföra tror jag.
Begus var ju en av de stora typhustillverkarna i Sverige på den tiden, om jag inte missminner mig (var bara 13-14 år då där men uppvuxen i samhället där Begus låg) så bytte de väl namn till Mästerelement precis innan konkursen eller om det var en tillfällig uppstart precis efter, som sagt var ju inte så gammal så kan va helt fel ute.
Tror de hade ganska fina hus enligt min gamla chef men det var bara gipsskiva på väggarna har jag för mig att han sa. Är du på gång att köpa ett Begushus eftersom du är nyfiken?
Var väl ungefär det jag kunde tillföra tror jag.
Byggde ett Begus enplan med valmat tak 1990 i Lidköping (kommer inte ihåg typen). Golvvärme som då var ganska sällsynt samt tegelfasad. Verkade vara ett kvalitetsbygge då den kommunala inspektören vid flera kommenterade den höga kvalitén bl.a på takkonstruktionen.
Helt nöjd sålde 2003.
Helt nöjd sålde 2003.
Vi byggde ett Begushus 1984, ett enplanshus vinkelhus. Det stämmer att taket var påkostat, underlagstaket bestod av stora plywoodskivor. Ytterväggarna hade plywood och gips på insidan, mellanväggar av spånskivor.
Vi jämförde många hustillverkare och tyckte Begushus verkade prisvärt. Vi bodde i huset 14 år och var nöjda med huset.
Vi jämförde många hustillverkare och tyckte Begushus verkade prisvärt. Vi bodde i huset 14 år och var nöjda med huset.
Klicka här för att svara