Jag har en fjärrvärmecentral från SweTherm enligt bifogad bild, installerad 2009. Vattenburen golvvärme på nedervåningen och
radiatorer med vattenburen värme på övervåningen.
Där golvvärmerören kommer upp ur golvet finns tempmätare för framlednings- och returledningstemperaturen och jag har
problem med att framledningstemperaturen till golvvärmen ibland går upp och över 40 grader.
Skulle vilja begräsna framledningstemperaturen till 30-35 grader för att inte riskera skador på trägolvet.
Var gör jag den inställningen av max.framledningstemp till golvvärmen?
radiatorer med vattenburen värme på övervåningen.
Där golvvärmerören kommer upp ur golvet finns tempmätare för framlednings- och returledningstemperaturen och jag har
problem med att framledningstemperaturen till golvvärmen ibland går upp och över 40 grader.
Skulle vilja begräsna framledningstemperaturen till 30-35 grader för att inte riskera skador på trägolvet.
Var gör jag den inställningen av max.framledningstemp till golvvärmen?
Har kollat i manualen för manöverpanelen och det finns inställningsmöjligheter för kurvlutning och max.tilloppstemperatur etc. Men ändrar jag dessa så påverkas ju även värmen till radiatorerna på övervåningen vilket inte blir så bra. I manualen pratar man om radiotorsystem eller golvvärmessystem, jag har ju en kombination av dessa.
Jaså, du menar så. Det får du justera på shunten för golvvärmen. Den sitter troligen inte i fjärrvärmecentralen, utan där golvvärmen grenas av från radiatorslingan (om det över huvud taget finns någon sådan shunt, beror ju på hur golvvärmen är inkopplad).
Klicka här för att svara
