Niklasloow Niklasloow skrev:
Fast nu försöker ju TS förklara att han fått en uppgift från säljare som var påhittad. Till min förståelse så är det årsförbrukningen som säljaren har som TS har fått ut
Jag vet egentligen inte vad för årsförbrukning jag har fått från säljaren. Närmast uppgiften som jag fått från säljare (20900kwh) kommer det som står i energideklarationen från 2015 (18000kwh).

Annars kan det också vara säljarens faktiska användning som jag fick ut från vattenfall (28000kwh) minus poolen. Dvs de har "räknat ut" och angett enbart vad deras fastighet kostar i drift.

En annan möjlighet kan vara att de har tagit en historisk period där de hade lägre förbrukning.

Säljaren sa att uppgiften är en "uppskattning", men tro mig när jag säger att jag har inte på länge pratat med en sån stridslysten idiot så jag orkade inte prata länge och fråga mer om underlaget för denna uppskattning.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Fairlane
M Martysmart skrev:
Det handlar så klart om att undersöka förbrukning och huruvida det finns belägg för att ta en tvist gällande denna. Jag har väl inte skrivit att man skall leta efter annat. Det bör man göra i sin undersökningsplikt innan köpet.
Då missuppfattade jag kanske inlägget nedan. Du kanske bara menade att du skulle undersökt huests elförbrukning mer noggrant, hur du nu skulle gjort det.
M Martysmart skrev:
Om dom inte går med på det vid övertagande så kan du hävda/hota med att du kommer göra mer undersökningar och sedan kräva fullt avdrag för 10 år och driva det i en process.
Jag vet vad jag hade valt som säljare!
M Martysmart skrev:
Om det visar sig att förbrukningen är dubbelt så hög så har man förmodligen grund för att få en bra mycket större prissänkning än det man erbjudit och kan driva det i en process. Om säljaren ber om det genom att säga: See you in court! Hade jag gladeligen stämt skiten ur dem för saken
Men vilken förbrukning talar du om då?
Förbrukningen för värme och vatten eller även hushållselen, laddningen av elbilen, uppvärmningen av en pool som de haft (som kanske inte är fast monterad) etc?
Du tar det gärna till tinget då, men jag är tveksam om det är ett bra råd, men jag erkänner jag är inte jurist. Om man bråkar om 100' så kan kostnaden för att driva det in tinget bli väldigt hög i förhållande till vad man kan vinna, om man ens vinner. Visst kan man driva det av principsak om man vill, men ser man den extra kostnaden av el som ett stort problem så känns det lite märkligt att stämma någon på en principsak.

Man får ta ekonomirutan i prospekt för vad det är, en uppskattning. Olika mäklare tar med olika saker. När vi sålde för ett år sen ville vår mäklare veta vad vi betalade i försäkring på huset för att det skulle med i prospektet. Jag ifrågasatte värdet av det, så det är så individuellt vad man får för pris, vilka rabatter har vi, vilket bolag använder vi, har vi basförsäkring eller extra allt etc.

• Gilla
Sam1981
  • Laddar…
Lite tankar :

Numera när det är energideklaration på alla hus, varför anges då energiförbrukning? Det blir samma sak två gånger.

Energideklarationen borde trumfa energiförbrukningen (den senare beror på beteende hos den som bor i huset)

Energiförbrukningen måste kunna härledas, förslagsvis till senaste årets förbrukning (elräkning)

En differens på uppåt 10 000 kWh motsvarar i runda slängar 1000 kr i månaden. Varje år. Det är inte lite pengar. Hur mycket kan extra kan man låna för den månadskostnaden? Eller hur brukar värmepumpar marknadsföras, jo med en besparing varje månad och det blir vinst efter ett antal år. Så jag tycket det är mycket pengar eftersom det handlar om driftskostnader, varje år.

Om uppgiften om förbrukning nte är värd något, gäller samma sak övriga uppgifter i prospektet? Ålder på vitvaror, kostnad för sophämtning, ja allt som kan stå om ekonomi eller vad det är som ingår.

Om det går att få till någon nedsättning av priset vet jag inte. Som ägare av ett stort hus byggt på sjuttiotalet vet jag hur mycket det skulle vara värt att ha ett modernt hus med mycket låg energiförbrukning. Elräkningen är min största post i boendekostnaden.

• Gilla
Martysmart och 1 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Lite tankar :

Numera när det är energideklaration på alla hus, varför anges då energiförbrukning? Det blir samma sak två gånger.

Energideklarationen borde trumfa energiförbrukningen (den senare beror på beteende hos den som bor i huset)

Energiförbrukningen måste kunna härledas, förslagsvis till senaste årets förbrukning (elräkning)

En differens på uppåt 10 000 kWh motsvarar i runda slängar 1000 kr i månaden. Varje år. Det är inte lite pengar. Hur mycket kan extra kan man låna för den månadskostnaden? Eller hur brukar värmepumpar marknadsföras, jo med en besparing varje månad och det blir vinst efter ett antal år. Så jag tycket det är mycket pengar eftersom det handlar om driftskostnader, varje år.

Om uppgiften om förbrukning nte är värd något, gäller samma sak övriga uppgifter i prospektet? Ålder på vitvaror, kostnad för sophämtning, ja allt som kan stå om ekonomi eller vad det är som ingår.

Om det går att få till någon nedsättning av priset vet jag inte. Som ägare av ett stort hus byggt på sjuttiotalet vet jag hur mycket det skulle vara värt att ha ett modernt hus med mycket låg energiförbrukning. Elräkningen är min största post i boendekostnaden.
Nu har du missat hur energideklarationen är uppbyggd. Den bygger på uppskattningar av tex elen. På precis samma sätt som mäklarens prospekt.
För min del kan skippa larvet med energi deklaration. Den ger inget.

När det gäller kostnaden på huset så är jag säker på att den senaste siffran inte skulle avskräcka en köpare. Därför lär det hela inte Resultera i någon ersättning.

• Gilla
lilytwig och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Då missuppfattade jag kanske inlägget nedan. Du kanske bara menade att du skulle undersökt huests elförbrukning mer noggrant, hur du nu skulle gjort det.

Förbrukningen för värme och vatten eller även hushållselen, laddningen av elbilen, uppvärmningen av en pool som de haft (som kanske inte är fast monterad) etc?
Du tar det gärna till tinget då, men jag är tveksam om det är ett bra råd, men jag erkänner jag är inte jurist. Om man bråkar om 100' så kan kostnaden för att driva det in tinget bli väldigt hög i förhållande till vad man kan vinna, om man ens vinner. Visst kan man driva det av principsak om man vill, men ser man den extra kostnaden av el som ett stort problem så känns det lite märkligt att stämma någon på en principsak.

Man får ta ekonomirutan i prospekt för vad det är, en uppskattning. Olika mäklare tar med olika saker. När vi sålde för ett år sen ville vår mäklare veta vad vi betalade i försäkring på huset för att det skulle med i prospektet. Jag ifrågasatte värdet av det, så det är så individuellt vad man får för pris, vilka rabatter har vi, vilket bolag använder vi, har vi basförsäkring eller extra allt etc.
Fairlane Fairlane skrev:
Eftersom det är elförbrukningen vi diskuterar så är det jag syftar på inte vattenförbrukninge

Eftersom vi diskuterar elförbrukning är det detta jag syftar på att man undersöker mer noggrant inte vatten eller annan förbrukning.

Man kanske upptäcker att förbrukningen stämmer eller så är det ännu större skillnad. Om säljare är otrevlig eller ber en dra åt skogen och det visar sig att dom har gjort fel så varför inte hota. De flesta hemförsäkringar har täckning för en del juridisk hjälp och tar 80% av kostnaden upp till ett visst belopp. Att hota innebär ju inte att man gör det utan grund. Det vore korkat!

M Martysmart skrev:
Eftersom vi diskuterar elförbrukning är det detta jag syftar på att man undersöker mer noggrant inte vatten eller annan förbrukning.

Det är inte säkert att man får några

Man kanske upptäcker att förbrukningen stämmer eller så är det ännu större skillnad. Om säljare är otrevlig eller ber en dra åt skogen och det visar sig att dom har gjort fel så varför inte hota. De flesta hemförsäkringar har täckning för en del juridisk hjälp och tar 80% av kostnaden upp till ett visst belopp. Att hota innebär ju inte att man gör det utan grund. Det vore korkat!
Det finns risk för att ersättningen hamnar på noll. Troligtvis så blir det inga pengar då de. Förändrändring
I förbrukning är för liten påverka

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
B Byggdjuret skrev:
Det finns risk för att ersättningen hamnar på noll. Troligtvis så blir det inga pengar då de. Förändrändring
Jag har efter analys läst att, enligt fmi, så ska hushållsel inte ingå i driftkostnader (kanske låter konstigt men så stod det) så den kan de ha tagit bort och endast tagit med uppvärmning av villan.

• Gilla
pekk@13 och 3 till
  • Laddar…
Som jämförelse plockade jag fram energideklarationen för kåken jag bor i nu, köptes 2013.
Elförbrukningen som anges för uppvärmning är nästan på pricken vad jag har i total elförbrukning per år. Jag ställde ner värmen ganska ordentligt, flyttade in i januari 2014 och det var över 25 grader inne, jag har 20-21.
Värmepump 4,5 kW installerad 1999, med ett grunt borrhål på 80 meter.

• Gilla
Sam1981
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Som jämförelse plockade jag fram energideklarationen för kåken jag bor i nu, köptes 2013.
Elförbrukningen som anges för uppvärmning är nästan på pricken vad jag har i total elförbrukning per år. Jag ställde ner värmen ganska ordentligt, flyttade in i januari 2014 och det var över 25 grader inne, jag har 20-21.
Värmepump 4,5 kW installerad 1999, med ett grunt borrhål på 80 meter.
Good news!

Fairlane
M Martysmart skrev:

Jag är fortfarande nyfiken på hur du ska genomföra den undersökningen.
Ok, du upptäcker att det gått åt dubbelt så mycket el som uppgivits, sen då? Hur särskiljer du hushållsel, el för pool, el för elbilen från el för att värma vatten och hus?

Kanske kommer du fram till att det inte är någon idé att gå till tingsrätten, men istället upptäcker du att du inte vet hur apparat X fungerar och ringer gamla ägaren för att fråga. Tyvärr minnsförre ägaren ditt hot om att ta saker till rätten, så hjälpsamheten uteblir. Istället får du ringa in en expert som kommer och hjälper dig till en kostnad av 5000 kr, allt för ett meningslöst hot på något som känns synnerligen svårvunnet.

• Gilla
Kung Louie och 5 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag är fortfarande nyfiken på hur du ska genomföra den undersökningen.
Ok, du upptäcker att det gått åt dubbelt så mycket el som uppgivits, sen då? Hur särskiljer du hushållsel, el för pool, el för elbilen från el för att värma vatten och hus?

Kanske kommer du fram till att det inte är någon idé att gå till tingsrätten, men istället upptäcker du att du inte vet hur apparat X fungerar och ringer gamla ägaren för att fråga. Tyvärr minnsförre ägaren ditt hot om att ta saker till rätten, så hjälpsamheten uteblir. Istället får du ringa in en expert som kommer och hjälper dig till en kostnad av 5000 kr, allt för ett meningslöst hot på något som känns synnerligen svårvunnet.
Det är enkelt att mäta elkonsumtion för olika enheter. Finns mätare man sätter runt kablar eller kopplar in i uttag. Men vet man inte det, vet man kanske inte heller hur annat fungerar i ett hus. Om man dessutom inte är så bra på att googla och ta reda på saker utan man måste ringa in en konsult för 5000kr för att få råd så kanska det är viktigt att behålla en relation med tidigare ägare.

Om man upptäcker att förbrukningen är dubbelt så hög och uppgifterna är felaktiga så kan det vara så huset hade haft en lägre värdering vid köpet. Då bör det finnas grund för rättslig åtgärd.

Jag uppfattar att dom känner sig lurade på att förbrukningen inte stämmer. Var och en får ju värdera hur viktigt det är att eventuellt kunna ringa förra ägarna. Är ju inte så säkert att dom är intresserade av att vara rådgivare i tid och otid.

Frågan är var gränsen går och om du då ska låta bli att dra i det även om källaren är möglig, värmepumpen trasig, tvättmaskinen utbytt till äldre ifrån visning osv...

6000kr mer i driftskostnad varje år motsvarar räntekostnad på lån i storleken 400 000-800 000kr om man har vettig ränta.

De flesta hade nog reagerat om man råkade få betala 400 000kr mer för ett hus än överenskommet. Därav tycker jag inte att det är konstigt att dom reagerar på en mycket högre driftskostnad.

Jag har själv aldrig ringt gamla ägaren under 12 år efter vi köpte vårt första hus därav lägger jag inte mycket värde i det.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
B Byggdjuret skrev:
Finns det inte grund för det så är risken att det inte blir något. Men du riskerar inget större på att begära ett avdrag. Vi fick avdrag på 75tkr på att fönster var dåliga och det hade vi aldrig fått om vi inte begärt ett skäligt avdrag. Säljaren gick med på det direkt förmodligen för att han var medveten om det.

Tänk om det visar sig, vid en grundlig undersökning, att elkostnaden för driften blir lägre än angivet. Kommer då TS att åka med en bunt pengar till hussäljaren?

• Gilla
  • Haha
AndersOhrt och 9 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Lite tankar :

Tyvärr är energideklarationen inte mycket mer värd än pappret den är skriven på. Det ger inte många rätt ifråga om huset. Jag har tom haft ett hus som fått två olika energideklarationer, inom loppet av en månad, med två hel olika värden.
Så ett grundtips : Energideklarationen kan man som köpare slänga fortare än kvickt. Det är bättre att ringa till det elföretag som har nätet och fråga om årsförbrukningen, samt kolla på hur många som bott i huset. Det ger en vettigare bild än en energideklaration.
Energideklarationen lät bra när den skulle komma. Tyvärr blev det en pappersprodukt som enbart ”energiexperterna” som har ackrediterats att göra dem tjänar på.

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
M Martysmart skrev:
Det är enkelt att mäta elkonsumtion för olika enheter. Finns mätare man sätter runt kablar eller kopplar in i uttag.
Jo, jag känner till att det är möjligt, men jag ska villigt erkänna att jag inte visste att det var möjligt och koppla in de långt senare och mäta vad som förbrukades året innan.

M Martysmart skrev:
Men vet man inte det, vet man kanske inte heller hur annat fungerar i ett hus. Om man dessutom inte är så bra på att googla och ta reda på saker utan man måste ringa in en konsult för 5000kr för att få råd så kanska det är viktigt att behålla en relation med tidigare ägare
Ok, jag har ringt tidigare ägare om poolen, då manualen som följer med (ja, jag googlade upp den) sa "byt filter regelbundet". Inget ett ord eller en bild om var dessa filter satt och jag hade verkligen letat.

Eller förra huset där jag ringde och frågade om en elen. Alternativet hade varit att ta dit en elektriker, för det går ju inte att googla sig till hur min installation är.

Eller hur googlar du fram när badrummet renoverades, eller taket eller hur dräneringen genomförts?

M Martysmart skrev:
Om man upptäcker att förbrukningen är dubbelt så hög och uppgifterna är felaktiga så kan det vara så huset hade haft en lägre värdering vid köpet. Då bör det finnas grund för rättslig åtgärd.
Återigen, det kanske var elbilen som laddades, man kanske hade 27 grader inomhus, man kanske hade en liten bubbelpool som värmdes till 39 grader. Kanske hade man en bergvärmepump som av en eller annan anledning inte fungerade som den skulle ett tagså allt kördes på elpatron Det har inget med huset förbrukning att göra. Här finns en energideklaration på ett värde, en uppgiven siffra, lite högre en energideklarationen och så faktiskt totalförbrukning, ytterligare lite högre, dock långt ifrån dubbelt.

M Martysmart skrev:
Jag uppfattar att dom känner sig lurade på att förbrukningen inte stämmer. Var och en får ju värdera hur viktigt det är att eventuellt kunna ringa förra ägarna. Är ju inte så säkert att dom är intresserade av att vara rådgivare i tid och otid.
Kanske inte i tid och otid, men någon/några gånger, brukar de flesta acceptera

M Martysmart skrev:
Frågan är var gränsen går och om du då ska låta bli att dra i det även om källaren är möglig, värmepumpen trasig, tvättmaskinen utbytt till äldre ifrån visning osv...
En stor skillnad är att det där är något högst konkret. Den mögliga källaren borde jag iofs upptäckt vid en undersökning. Hade man bytt ut den tvättmaskinen mot en äldre modell så hade jag självklart tagit upp det, däremot inte kommit med hot om tinget. Hamnar man där så hamnar man där, man behöver inte hota om det.

M Martysmart skrev:
6000kr mer i driftskostnad varje år motsvarar räntekostnad på lån i storleken 400 000-800 000kr om man har vettig ränta.

De flesta hade nog reagerat om man råkade få betala 400 000kr mer för ett hus än överenskommet. Därav tycker jag inte att det är konstigt att dom reagerar på en mycket högre driftskostnad.
Men husets driftskostnad inkluderar inte all elförbrukning. På samma sätt kanske du skulle stämt tidigare ägare om de skrivit att de haft en försäkringskostnad på 4000 kr om året och du får en offert på 10,000 kr?
Jag tycker inte heller att det är konstigt att man reagerar och frågar, det jag tycker är konstigt är att man ska hota att dra det till tinget närman har ett så svagt case.
M Martysmart skrev:
Jag har själv aldrig ringt gamla ägaren under 12 år efter vi köpte vårt första hus därav lägger jag inte mycket värde i det.
Nej, men man kan se det lite som en försäkring. Bara för att man aldrig behövt använda den betyder det inte att försäkringen är värdelös (även om många är det). Om du fått en skada i ett badrum 2 år efter du flyttat in och inte vet när badrummet är renoverat så kanske det kan vara värt att ta reda på då ersättningen från försäkringsbolag kan påverkas.

• Gilla
GammelMan99 och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.