53 694 läst ·
243 svar
54k läst
243 svar
Begäran om prisavdrag pga höga driftkostnader
De är väl bara att begära prisavdrag på säg 70% av skillnaden för 5 års drift. Säg att det är en deal som gäller då. För de pengarna kan du säkert göra en del åtgärder som sänker förbrukningen.
Om du är orolig för stämningen vid övertagande så får du väl strunta i det.
Om dom inte går med på det vid övertagande så kan du hävda/hota med att du kommer göra mer undersökningar och sedan kräva fullt avdrag för 10 år och driva det i en process.
Jag vet vad jag hade valt som säljare!
Om dom inte går med på det vid övertagande så kan du hävda/hota med att du kommer göra mer undersökningar och sedan kräva fullt avdrag för 10 år och driva det i en process.
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Japp jag med. Jag hade sagt se ya in court....M Martysmart skrev:De är väl bara att begära prisavdrag på säg 70% av skillnaden för 5 års drift. Säg att det är en deal som gäller då. För de pengarna kan du säkert göra en del åtgärder som sänker förbrukningen.
https://www.boverket.se/sv/energide...nvandning/energiprestanda-baserat-pa-matning/
Mycket nyttig läsning angående detta..
Mycket nyttig läsning angående detta..
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
När vi köpte det hus vi bor i nu så måste jag erkänna att jag har ingen koll på deras elförbrukning. Men det var ointresserant av flera anledningar.
Framför allt då det var vattenburen elvärme... Den försvann fort efter att vi köpt huset. Så egentligen kan jag inte veta exakt hur mycket jag sparar
Sen är förbrukningen väldigt personlig. Allt beror på hur den eller de som bor där lever.
Framför allt då det var vattenburen elvärme... Den försvann fort efter att vi köpt huset. Så egentligen kan jag inte veta exakt hur mycket jag sparar
Sen är förbrukningen väldigt personlig. Allt beror på hur den eller de som bor där lever.
Och varför tycker du inte detta är välgrundat? Både privat jurist och mäklarbyråns egna tycker tvärtom. Du hänger nog inte med i att det intressanta rent juridiskt är att veta vad som behöver ingå i en objektbeskrivning för att uppfylla kvalitetskrav. Den delen är mycket grumlig så säljare kan ange uppgifter från höften.Staffan2000 skrev:
Och vad menar du med mitt begränsade liv??
Ställ frågan till mäklaren för att speca upp förbrukningen om det går. Den får ju förmedla kontakten mellan er.
Jag hade jag själv tvekat som säljare och kanske avbrutit, även om det är ett ärligt misstag. Högg verkligen säljaren emot direkt utan att du var påhoppande eller dryg själv?
Jag hade jag själv tvekat som säljare och kanske avbrutit, även om det är ett ärligt misstag. Högg verkligen säljaren emot direkt utan att du var påhoppande eller dryg själv?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 918 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 918 inlägg
Jag hade bett köparen dra ditpepparna växer. Om köparen sen väljer att lägga 1000-lappar på vidare undersökningar för att stämma mig senare så får degöra det. Köparen bör då vara medveten om att även om hen mot all förmodan skulle vinna ett sådant mål så skulle det kosta mycket, väldigt mycket,M Martysmart skrev:De är väl bara att begära prisavdrag på säg 70% av skillnaden för 5 års drift. Säg att det är en deal som gäller då. För de pengarna kan du säkert göra en del åtgärder som sänker förbrukningen.
Efter köparen spelat ut sitt kort så skulle min hjälpsamhet som säljaren vara nere på noll när köparen undrade något om huset. Det kan vara vad som helst som man som köpare blir intresserad av, vem som installerat poolen, hur man sköter poolen, vem som lagt om taket, hur värmepumpen fungerar, där värmepumpen servades sist etc. Frågan ärde om det är värt att bråka om några 1000-lappar som troligen inte ens är fel att de inte är med beskrivningen.
Det är en bra poäng att ha en bra relation med säljare.Fairlane skrev:
Jag hade bett köparen dra ditpepparna växer. Om köparen sen väljer att lägga 1000-lappar på vidare undersökningar för att stämma mig senare så får degöra det. Köparen bör då vara medveten om att även om hen mot all förmodan skulle vinna ett sådant mål så skulle det kosta mycket, väldigt mycket,
Efter köparen spelat ut sitt kort så skulle min hjälpsamhet som säljaren vara nere på noll när köparen undrade något om huset. Det kan vara vad som helst som man som köpare blir intresserad av, vem som installerat poolen, hur man sköter poolen, vem som lagt om taket, hur värmepumpen fungerar, där värmepumpen servades sist etc. Frågan ärde om det är värt att bråka om några 1000-lappar som troligen inte ens är fel att de inte är med beskrivningen.
Detta plus de (välskrivna och civiliserade) synen jag har fått här - och att jag själv kanske får ner förbrukningen - så kommer jag nog inte påtala något mer, än mitt redan gjorda irritationsssamtal till mäklare.
Om du tycker att det viktigaste (intressanta) är att utröna vem som har rätt, och vem som har fel, oberoende av utfall? Ja då är det bara att sätta igång. Framförallt blir nog den "private juristen" glad. För honom blir det "fredag hela veckan", varken du vinner eller inte. Men är du mer intresserad av pengar än principer, rekommenderar jag dig å det starkaste att göra något bättre av ditt begränsade liv.
Om du inte tror på ett evigt liv, är det begränsat!
När vi ligger på långvården i blöta blöjor, och tänker tillbaka på våra liv. Då gäller det att ha så många glada minnen som möjligt, och så få fulla av strid.
Filosofen
När vi ligger på långvården i blöta blöjor, och tänker tillbaka på våra liv. Då gäller det att ha så många glada minnen som möjligt, och så få fulla av strid.
Filosofen
Absolut, inget ont från min sida i min kommunikation. Jag har fått indikation på att han är dryg från hans medsäljare samt själv känt signaler på det när jag ville köpa hans inkopplade högtalare och frågade om pris.Rkarlsson skrev:
Vad menar du med att säljare avbryter? Vi har tillträde nästa vecka och handpenning är alltså betald.
Nu hänger jag med. Nä jag orkar väl inte heller med sånt och vill bara ha en bra och glad inflyttning. Men hittar man saker man reagerar på så ska man reagera och inte hålla inne, och få det klart.Staffan2000 skrev:
Om du tycker att det viktigaste (intressanta) är att utröna vem som har rätt, och vem som har fel, oberoende av utfall? Ja då är det bara att sätta igång. Framförallt blir nog den "private juristen" glad. För honom blir det "fredag hela veckan", varken du vinner eller inte. Men är du mer intresserad av pengar än principer, rekommenderar jag dig å det starkaste att göra något bättre av ditt begränsade liv.
Filosofen
Filosofen
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Om du lyckats få pejl på säljaren. Då vet du redan hur han skulle reagera om du skulle klaga på förbrukningen.Sam1981 skrev:
Absolut, inget ont från min sida i min kommunikation. Jag har fått indikation på att han är dryg från hans medsäljare samt själv känt signaler på det när jag ville köpa hans inkopplade högtalare och frågade om pris.
Vad menar du med att säljare avbryter? Vi har tillträde nästa vecka och handpenning är alltså betald.
Sen så kan du klaga senare om du märker att förbrukningen verkligen inte stämmer.
Sen fundera ärligt med dig själv. Hur mycket hade det förändrat ditt bud?
Hur gärna vill du ha huset?
Sen när man har köpt hus kommer du få många glada överraskningar. Det är glädjen med att bo i hus. De små hyss som det hittar på. Det bästa man kan göra är att skratta åt allt.
Redigerat:
Bra input.B Byggdjuret skrev:
Troligen inte mycket, kände väl bara att detta inte är sjysst. När jag pratade med vattenfall dessutom och de började rabbla upp tusenlappar mer än säljarens angivna kostnader och förbrukning så blev jag lite förvånad.
Prisavdrag kan du teoretiskt få men inte baserat på energiförbrukningen. När uppgifter är felaktiga kan prisavdrag baseras på skillnaden i marknadsvärde med rätt uppgift kontra med den uppgift du har fått.
Tror du att marknadsvärdet på fastigheten påverkas av aktuellt fall? Om det är så, kan du ha ett ärende att jobba med.
Om det däremot har mindre påverkan, har du inte det.
Rättspraxis finns på hur stor påverkan ett fel behöver vara i förhållande till priset. Det varierar lite över tid, men du bör kunna påvisa att felet ligger på omkring 5% av köpeskillingen för att kunna dra det vidare. Nyligen var det ett fall där fel för 240 000 kr inte ansågs påverka marknadsvärdet på en försäljning för dryga 7 mkr. Så ta en kik på hur står värdepåverkan det har.
Som nämnts har de troligen dragit av poolens uppvärmning i driften om den nu finns och är uppvärmd. Det är ganska vanligt. Dock brukar man också då lägga till ”poolens uppvärmning förbrukar utöver driftskostnaden x kWh/år”
Tror du att marknadsvärdet på fastigheten påverkas av aktuellt fall? Om det är så, kan du ha ett ärende att jobba med.
Rättspraxis finns på hur stor påverkan ett fel behöver vara i förhållande till priset. Det varierar lite över tid, men du bör kunna påvisa att felet ligger på omkring 5% av köpeskillingen för att kunna dra det vidare. Nyligen var det ett fall där fel för 240 000 kr inte ansågs påverka marknadsvärdet på en försäljning för dryga 7 mkr. Så ta en kik på hur står värdepåverkan det har.
Som nämnts har de troligen dragit av poolens uppvärmning i driften om den nu finns och är uppvärmd. Det är ganska vanligt. Dock brukar man också då lägga till ”poolens uppvärmning förbrukar utöver driftskostnaden x kWh/år”
Tack för bra inlägg.T Tobias Nordling skrev:Prisavdrag kan du teoretiskt få men inte baserat på energiförbrukningen. När uppgifter är felaktiga kan prisavdrag baseras på skillnaden i marknadsvärde med rätt uppgift kontra med den uppgift du har fått.
Det som skulle skilja skulle vara posten "driftkostnader". Men så mycket pengar som ditt exempel skiljer det inte åt.
Det står ingen post om poolens förbrukning, och det kanske säljaren inte behöver ange?
Det som är konstigt är att när jag berättade vattenfalls uppgifter och ungefärliga förbrukning så kände säljaren inte igen sig och blev förvånad! (och jag litar på henne). Så ja, antingen har hon ingen koll på sina kostnader eller så är vattenfalls beräkning på villan ej tillförlitlig.
Så ja, det kanske inte blir nåt mer.