Mja, inte den typen av status som smäller högt i radhusområdena i alla fall. Det här är mer antistatus-status.stice skrev:
Osökt minns jag grejen som snurrade på Facebook för några år sedan, där en snubbe som åkte skabbig USA-pickis hade fått en lapp på rutan där grannarna undrade om han inte kunde parkera sin bil någon annanstans då den inte stämde med deras bild av området.
Vilka knäppgökar! Det där hände väl i knäppgökarnas förlovade land USA förmodar jag?Norrhyttan skrev:Mja, inte den typen av status som smäller högt i radhusområdena i alla fall. Det här är mer antistatus-status.
Osökt minns jag grejen som snurrade på Facebook för några år sedan, där en snubbe som åkte skabbig USA-pickis hade fått en lapp på rutan där grannarna undrade om han inte kunde parkera sin bil någon annanstans då den inte stämde med deras bild av området.![]()
Fin pickup förövrigt!
Den matchar min Opel Kadett...... se nu till att oljebehandla ordentligt så den fortsätter att irritera folk i många år framöver!
heimlaga skrev:
Tänkte kolla lite efter en lite nyare framöver om det blir en möjlighet.
På riktigt? Så man får inte parkera en pickis utan att kasta under ett stort jävla tråg? Hur skulle det funka, rent praktiskt?Niq skrev:
Ja,använder den som bruksbil till jobbet och annat.Slitstarka grejer är det också.Tokslut skrev:
TBI insprutet har funkat bra,bytt ett bränslefilter och ett relä till bränslepumpen på
de 10 år jag kört den året runt.
Visst 1,9l milen blandad körning men det är det värt
Vad kostar en gammal pickup när den står?DennisCA skrev:
Skattebefriad och 600 kronor helår helförsäkring. Besiktning vartannat år.
Det är när den används som den är dyr, soppaförbrukningen är inte att leka med, men åker man mest "inomskärs" blir det inte så många mil per år.
Inköpet är förstås lite dyrare än en släpkärra, men å andra sidan står de sig i värde. Är det rätt modell så stiger den till och med.
Man väljer förstås inte bort släpkärran, den är ett bra komplement. Jag skulle aldrig klara mig utan mina två släp.
Inte samma regler i Finland. Här finns inga lättnader för att ha gammal bil om det inte blivit ändringar men jag tror man går huvudsakligen efter utsläpp och vikt.
Skatten blir säkert 2000kr per år för en bensinare och besiktning varje år som har skjutit 1000% i pris sedan privatiseringen på 90 talet. Så 900kr till per år där. + försäkring då också, förmodligen något liknande som du säger.
En släpvagn är 200kr per år i försäkring och that's it.
Skatten blir säkert 2000kr per år för en bensinare och besiktning varje år som har skjutit 1000% i pris sedan privatiseringen på 90 talet. Så 900kr till per år där. + försäkring då också, förmodligen något liknande som du säger.
Bilar blir aldrig skattebefriade i Finland utom om de är besiktade och registrerade som veteranbilar men då får de köras högst 30 dagar i året och måste vara i fullkomligt orginalskick för att klara veteranbesiktningen.
Att sätta en gammal slutrostad pickup i sådant skick att den går igenom en veteranbesiktning kräver mycket tid och mycket pengar och en hel del talang för sådant. Så gott som alla gamla pickupar är ju slutrostade och har haft ett hårt liv som firmabilar.
Dennis har räknat rätt....eller så har vi räknat lika fel båda två
Att sätta en gammal slutrostad pickup i sådant skick att den går igenom en veteranbesiktning kräver mycket tid och mycket pengar och en hel del talang för sådant. Så gott som alla gamla pickupar är ju slutrostade och har haft ett hårt liv som firmabilar.
Dennis har räknat rätt....eller så har vi räknat lika fel båda två
Aha, jag såg inte att du var från Finland.DennisCA skrev:Inte samma regler i Finland. Här finns inga lättnader för att ha gammal bil om det inte blivit ändringar men jag tror man går huvudsakligen efter utsläpp och vikt.
Nä, då blir det förstås annorlunda.