Tänk er följande:

Du står på en loppis och ser en tokbillig uppsättning stämmjärn eller något annat eggverktyg. Eggen ser ut att ha gått igenom 7 svåra år men eftersom vattenslipen står hemma i garaget (tormek eller liknande) tänker du att det där fixar du rakbladsvasst på en kafferast. Frågorna jag har är följande.

Finns det något sätt att identifiera verktyg/stål med bra kvalitet som lämpar sig att ta sig tid till att skärpa upp eller hur ser man enklast skillnaden mellan skräpet och guldkornen?

I de fallen man ser att verktygen är utsatta för vinkelslip eller någon annan slipmetod tidigare som hettar upp verktygt / eggen ordentligt under slipning hur vet man om detta har påverkat härdningen. Och om det har påverkat härdningen kan man rädda verktyget?

// Mats

myrstack skrev:
I de fallen man ser att verktygen är utsatta för vinkelslip eller någon annan slipmetod tidigare som hettar upp verktygt / eggen ordentligt under slipning hur vet man om detta har påverkat härdningen. Och om det har påverkat härdningen kan man rädda verktyget?

// Mats
Är eggen blå så har den överhettats vid slipning och kommer inte att hålla skärpan.
När det gäller stämjärn så är det viktigt att kolla att baksidan är plan eller möjligen något lite konkav i längdriktningen. Jag brukar ha en liten linjal i fickan är jag går på loppis för att kunna kolla enkelt.

När det gäller stål gäller nog att ju äldre desto bättre. Annars får man lita på fabrikatet.
EA Berg, Sorby, Two Cherries brukar vara bra. Står det Sheffield steel stämplat någonstansär det troligen också bra.
Stämjärn är ofta billiga så det kan vara värt att chansa.

Strunta föresten helt i handtagens skick. Det är lätt att göra egna.
/B

Är där en haj instansat på stämjärnet är det helt klart köpläge.
Undvik stämjärn som använts som kofot/bräckjärn.

Det där med haj låter "spännande", har du någon mer info?

Trodde att härdningen kunde skadas långt innan stålet vart blått under slipning, de gånger man gått på något stål själv med vinkelslipen känns det som man får misshandla det rätt ordentligt för att det ska bli något blått alls.

// Mats

myrstack skrev:
Det där med haj låter "spännande", har du någon mer info?
Om jag inte minns fel var det någon form av fisk (inte haj) på de gamla hederliga grejorna från EA Berg. Vid någon, för mig okänd, tidpunkt byttes firren ut mot en haj. Hajen kan man också hitta på lite äldre Bacho, som köpte EA Berg en gång i tiden. Nu verkar hajen ha simmat iväg, för på mina nyare Bacho-stämjärn (som inte spelar i samma division) finns den inte kvar.

Hittade en fisk på tradera, får hålla utkik efter en sådan framöver.

94601818_2.jpg

// Mats

Eftersom jag själv använder stämjärn för såväl finsnickeri till rena timmermanssysslor så har jag behov av stämjärn i alla skick, varför det oftast blir köp om priset är hyfsat. Visar det sig att något stål inte verkar hålla måttet kan det alltid bli degraderat till grövre sysslor, t.ex. där man misstänker spik etc.

Innan hajen var det en mal.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.