På sommarstugan har vi enbart sommarvatten som levereras i en pem-slang som inte ligger det minsta frostfritt (nedgrävd strax under marknivå). Pem-slangen går helt oisolerat upp under huset, delas med en T-koppling. Ena slangen går upp i köket där den ansluts till kallvattenkranen. Inget vattenskydd finns i bänkskåpet. Andra slangen går vidare till en till T-koppling med en ventil för att tömma vatten ut ledningen, samt en kran för trädgårdsvatten.

Sommarstugan är urtaskigt isolerad och står helt kallställd på vintern. Den står på natursten (öppen plintgrund). Inför hösten så stänger man av vattnet på en kran utanför huset och tömmer systemet, och på våren slår man på vattnet igen.

Nu hade jag tänkt installera en varmvattenberedare som ska hänga under huset, och då hade jag tänkt få det hela så vattensäkert som möjligt så att vi i första hand inte drabbas av några vattenskador, och i andra hand inte får på tafsen av försäkringsbolaget om det ändå skulle uppstå en vattenskada.

Planen just nu är att dra upp ett plusprisolrör från varmvattenberedaren till köksskåpet och ersätta kallvattenkranen med en blandare, och sätta in ett plastskydd i skåpet. Men det kanske kan göras bättre?

De risker jag ser är droppläckage i skåpet vilket kan orsaka lokal uppruttning av skåp och underliggande trägolv, samt okontrollerat haveri på blandare eller rör och slang. Det sistnämda vore värre eftersom vattnet då kan spruta ut. Vattenläckage under huset bör inte vara något problem.

PICT0067.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Varför skulle risken vara större för droppläckage/haveri på blandare etc. här än i alla andra kök?

Du kan ju kapa pem slangen i torpargrunden vid vvb, montera ett t -rör en går in i vvb nästa upp till kran samt vv upp likadant. Då får du ju endast 2 skarvkopplingar i köksåpet. Jag hade dragit prisol tex 15mm eller 12mm upp till kran eller rör i rör 15x2,5.

mvh

Jag stod och valde mellan prisol och PEX RiR men en rörmokarbekant rekommenderade prisol i det här fallet. Han hade varit med om att behöva byta en del PEX mot prisol i lägenheter där hyresgästerna haft gnagare, de hade käkat på rören. Och gnagare finns det gott om på den här stugan. Dessutom fick jag tag på en halvrulle plusprisol 12mm till bra pris.

imported_Benno skrev:
Varför skulle risken vara större för droppläckage/haveri på blandare etc. här än i alla andra kök?
Om man av någon anledning får en köldknäpp då vattnet är på så misstänker jag att det kan bli frysningar som ger upphov till läckage. Men jag vet inte om det brukar bli så.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.