Ska införskaffa en skruvdragare för att-i-allo bruk. Har hittat en begagnad Dewalt med dubbla 3Ah timmars batterier för 1500:- På bilden ser det ut att vara en 12v eller 14.4v XRP. Säljaren säger att den är ungefär 8 mån gammal och sparsamt använd.

Ska man vara försiktig med att köpa begagnade skruvdragare? Vad ska man tänka på? kan 12v vara för lite för trä och enklare plåt/aluminium jobb?

Nytt är alltid roligare så det behöver ingen påpeka ;D, men jag har förstått att en liknande ny DeWalt går lös på mer är 3000:- Och jag vill ha dubbla batterier så jag kan jobba utan avbrott. Budgeten är ansträng pga av gårdagens uppgradering av verktygsparken (handöverfräs Bosch 1300 och en excenterslip Bosch 400... vem har sagt att män inte tycker om att shoppa?)

/P

Hej,

Maskinen är säkert hur bra som helst, det som gör att man kan vara tveksam till att köpa en begagnad skruvdragare är priset på batterier. Visar det sig att batterierna är dåliga kan det bli dyrt.

Jag tycker att du ska titta på priserna på nya batterier, därefter kan du fundera på om det är värt att köpa begagnat!

/Johan

M
Benno. skrev:
Oftast får man skruvdragaren "på köpet" när man köper batterier. Åtminstone om man kollar på priset för nya batterier.

Kan säljaren visa att batterierna inte är äldre (kvitto t.ex.)?
Batterier som tappats kan också vara dåliga (laddbara celler tål normalt inte att tappas).

För 1500 kr får du väl en obegagnad hyfsad budgetdragare med två batterier? Du skulle passat på att få ett bra paketpris när du ändå var ute och shoppade fräs.
Håller med där.. nya batterier ligger ju på ca 1000:- per styck!

Men om det är som han säger att den är 8 månader och sparsamt använd så bör det ju synas samtidigt som han borde ha ett kvitta på garantitiden fortfarande.

Finns ju en garanti som dewalt släpper som ger fri service på maskinen inom ett år. har han kvitto på garantin så är det ju bara att åka in till en verkstad och få den kikad på.

Lite tips bara.

Hemmakatten
Var det inte ett Plus-program nyligen som tog upp att garantin var PERSONLIG och mellan butik och köpare. Det vill säga, garantin faller bort när köparen sedan säljer vidare till någon annan!

Detta programmet handlade iofs om barnvagnar, men garanti är ju det samma oavsett vara. Nu ska man också hålla isär konsumentköpslagens regler om fel på vara eller funktion med den garanti som ju är tillverkarens/butikens egna utfästelser direkt med specifik kund. Ofta skrivs ju en garantisedel med köparens namn. Och kvitto krävs ju också att man har.

bra med tips! :) Det låter inte som ni är överentusiastiska, vilket kanske ska tolkas som att det kan vara lite "risky". Ska fundera på det ännu en gång och leta lite mer på nätet.

Fräsen köpte jag på COOP, inte det sexigaste stället att handla verktyg ::) men det var billigare är Bauhaus, Bulltofta Bygg och ClasOlhsson. De hade även 14.4 volts grön bosch med 2Ah NiMH för 1495:- vilket jag inte anser vara ett kap precis. de hade inte heller några paket med dubbla batterier. de hade faktiskt inte ens extra lösa batterier till försäljning, vilket de skyllde på stor stöldrisk och snatteri ???

Kanske lite sent påtänkt men är det någon som har tips på prisvärda verktygshandlare i sydvästra Skåne?

Annars blir det kanske handel på internet. Verkar som många av er handlar "over there" trots risken för momspåslag.

/P

Sist jag var på WOODY så hade de 12Volts Blå Bosch med dubbla batterier på extrapris för 1995:- inklusive moms.

Kollade på Woody i SV Skåne. De hade inga Bosch. Däremot Makita 6270 med dubbla batterier, 12V 2.6Ah för 2095:- Dock har den bara 10 mm chuck. men det kanske inte är ett problem?

xavier skrev:
Kollade på Woody i SV Skåne. De hade inga Bosch. Däremot Makita 6270 med dubbla batterier, 12V 2.6Ah för 2095:- Dock har den bara 10 mm chuck. men det kanske inte är ett problem?
Det verkar vara bra maskin. Betala inte för mycket för den bara. Jag köpte en sån till min pappa i födelsedagspresent. Jag betalade 153 Euro, dvs ca 1400 för den. Kolla länken:
http://www.hundt-direkt.de/katalogseiten/KAT300145.html

vad gick frakten loss på?

Den gången köpte jag maskinen i Tyskland, men jag har Köpt en Makita 6337 DWDE till mig själv hos Hundt. (och en del annat smått och gott) Om jag inte minns fel gick frakten för skruvdragaren loss på ca 17 EUR. En 6270 kommer inte att matcha en DW XRP i prestanda. Däremot kan man stå på stege och hålla i en 6270 med vänster hand på rak arm. Det går inte med en DW XRP.

hur står sig 6337 i den konkurrensen?

jag har starka axlar och handleder... det är en av fördelarna av att väga 100 kg ;D

Jag har inte hittat något att klaga på hos 6337, och jag har använt den en hel del. Jag tror att man kan få den till ett vettigt pris i Tyskland. Personligen skulle jag skaffa både 6337 och den mindre 14,4 voltaren, i stället för en DW XRP, men det är ju jag, det!
Sen finns det ju en 6336, också. Den vill jag också ha!

hehe. jag känner igen känslan :) För många varianter av maskiner för att bara ha en av varje ;)

Ska kolla med tyskarna; det känns lite väl meckigt att beställa från staterna. Dessutom är jag ganska mobil och vill minimera antalet prylar om det går. inga extra (stora) transformatorer om det går...

/Pablo

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.