4 705 läst ·
7 svar
5k läst
7 svar
Begagnad bandsåg
En Ejca är inte per default dubbelt så bra som en Lini, det är i princip samma bandsågar gjorda i samma fabrik. 500 vs 450mm hjul är väl ingen deal breaker heller, du kommer kunna såga aningen större saker på 500an men ingen jätteskillnad.
Sen är det ju en massa annat som avgör som gör det omöjligt att svara på frågan utan mer info. Dubbla priset, 2000 vs 1000 eller 10000 vs 5000?, spelar ju en ganska stor roll. Har någon av dom större bord än den andra? Mindre sågar brukar lida av små bord. Skick och årsmodell på sågarna? Är någon av dom så gammal att det saknas utsug? Hänger alla grejer med i köpet eller saknas det anhåll eller nåt annat viktigt till någon av sågarna?
Förstår du kanske inte vill avslöja dina klipp men bilder hade verkligen hjälpt till.
Sen är det ju en massa annat som avgör som gör det omöjligt att svara på frågan utan mer info. Dubbla priset, 2000 vs 1000 eller 10000 vs 5000?, spelar ju en ganska stor roll. Har någon av dom större bord än den andra? Mindre sågar brukar lida av små bord. Skick och årsmodell på sågarna? Är någon av dom så gammal att det saknas utsug? Hänger alla grejer med i köpet eller saknas det anhåll eller nåt annat viktigt till någon av sågarna?
Förstår du kanske inte vill avslöja dina klipp men bilder hade verkligen hjälpt till.
Det är nog ungefär 5000 mot 10000kr som är skillnaden. Lini är kanske 60-70talet. Ejca ser betydligt nyare ut, kanske 90talet. Men det du säger angående utsugning är jätteviktigt för mej. Ingen av så gärna är något klipp. Frågan är mer vad jag ska söka efter. Tack för att du nämnde utsug och bordstorlek. 5 eller 10tusen är inte viktigast utan att jag blir nöjd med sågen.
Mvh Lars
Mvh Lars
Bladstyrningen är väl en annan sak, nyare sågar har kullagerstyrning, äldre har kloss-styrning. Båda fungerar men kullager räknas väl generellt som "bättre" även om jag gillar mina klossar. Kolla hur gummit på hjulen ser ut, du kan åka på att byta det omgående om det är uttorkat, spårat av felpositionerat sågblad och/eller i allmänt risigt skick. Överlag kommer du nog ha enklare att hitta reservdelar till Ejcan.Lasse 1 skrev:
Det är nog ungefär 5000 mot 10000kr som är skillnaden. Lini är kanske 60-70talet. Ejca ser betydligt nyare ut, kanske 90talet. Men det du säger angående utsugning är jätteviktigt för mej. Ingen av så gärna är något klipp. Frågan är mer vad jag ska söka efter. Tack för att du nämnde utsug och bordstorlek. 5 eller 10tusen är inte viktigast utan att jag blir nöjd med sågen.
Mvh Lars
Finns en del bra trådar här på forumet där medlemmar beskrivit hur de renoverat och fixat med sina bandsågar. Bland annat har de fixat med bättre utsug.
Titta här bland annat:
https://www.byggahus.se/forum/threads/renovering-av-ejca-bandsag.292720/
Titta här bland annat:
https://www.byggahus.se/forum/threads/renovering-av-ejca-bandsag.292720/
Klicka här för att svara