3 807 läst ·
2 svar
4k läst
2 svar
Beg. Haki - bajonett eller hylsa på spirorna?
Jag behöver en byggställning och har efter en del velande bestämt mig för Haki. Nu visar det det sig att det finns två versioner av spiror på beg.marknaden, den gamla originalmodellen FS med bajonettkopplingar och en lite nyare med hylsor som heter FSH. Har offert på båda för samma pris.
Hjälp, vilken skall jag välja?
Hjälp, vilken skall jag välja?
Ta nya, då har du hakar på samma nivå runt om. Det tycker jag är enklare at bygga med.
Nya modellen kan du skarva enklare och den finns i flera höjder om du vill komplettera med udda höjder.
Överskott som firmor säljer verkar vara nya modellen, den äldre modellen är mer hembyggare och bönder som har.
Nya modellen kan du skarva enklare och den finns i flera höjder om du vill komplettera med udda höjder.
Överskott som firmor säljer verkar vara nya modellen, den äldre modellen är mer hembyggare och bönder som har.
-Undvik för allt i världen den GAMLA modellen. De som hade bajonettfäste utan centrumtapp. Då man ställer nästa spira ovanpå är det stor risk att den lossnar och faller i huvudet på någon medan man hakar på bommarna. Man kan svetsa dit en centrumtapp i efterhand om man vill och då blir de mycket säkrare.
-Det nya bajonettfästet som kom ut 1971 har centrumtapp och fungerar mycket bra. Passar ihop med gamla bajonettfästet.
-Det nya FSH fästet har jag ingen erfarenhet av.
-Det nya bajonettfästet som kom ut 1971 har centrumtapp och fungerar mycket bra. Passar ihop med gamla bajonettfästet.
-Det nya FSH fästet har jag ingen erfarenhet av.
Klicka här för att svara