1 107 läst ·
8 svar
1k läst
8 svar
Befintligt innertak - bästa sätt att montera träbetongskivor
Hej,
Vi har flyttat in i nybyggt trähus med ca 6,5m takhöjd i vardagsrummet. Innertaket är enkelgips och akustiken är minst sagt bedrövlig.
Håller på att kolla på lösningar och har fastnat lite för träbetongskivor, specifikt Troldekt.
Funderar lite på hur man skulle gå tillväga för att montera dessa skivor.
Måste man riva det befintliga gipstaket eller kan man fästa ny gles direkt mot det befintliga gipset ner till befintlig gles?
Om man inte behöver riva det befintliga taket, hur löser man bäst de två eluttagen som finns in taket?
Har ingen erfarenhet inom detta område så alla synpunkter mottages tacksamt!
Vi har flyttat in i nybyggt trähus med ca 6,5m takhöjd i vardagsrummet. Innertaket är enkelgips och akustiken är minst sagt bedrövlig.
Håller på att kolla på lösningar och har fastnat lite för träbetongskivor, specifikt Troldekt.
Måste man riva det befintliga gipstaket eller kan man fästa ny gles direkt mot det befintliga gipset ner till befintlig gles?
Om man inte behöver riva det befintliga taket, hur löser man bäst de två eluttagen som finns in taket?
Om uppfästnings cc på Troldekt skivorna stämmer med glespanelens cc avstånd så finns det väl ingen anledning att ta bort gipsen..F Faceb00k skrev:Hej,
Tack för svar!Rejäl skrev:
Måste stämma av med byggaren men Troldekt rekommenderar 22x95 gles och jag utgår från att dimensionen på befintlig gles är mindre.
Så tanken var att sätta ny gles ovanpå befintlig gles allt med utgångspunkt att cc avstånd stämmer etc.
Tror du på den varianten?
Den vanligaste gles storleken är väl 28x70 så det är stor risk att din är av den sorten..F Faceb00k skrev:
Men det är framförallt cc avståndet på den befintliga glesningen som är intressant om, är det skivor om 600x1200mm på Troldekt skivorna?
Nej man glesar aldrig så glest för ett gipstak utan vanligen så glesas innertak med cc 300 alternativt cc400..F Faceb00k skrev:
Är det glesat cc300 är det ju bra men om det är något annat så åker du ju på att glesa om alternativt så kommer du att få skruva skivorna avvikande..
Räcker ju att öppna upp lite för att kontrollera, är ett riktigt skitjobb att fläka ned takgips så högt upp..F Faceb00k skrev:
Gick upp på vinden för att försöka kolla hur det ser ut för de lägre delarna av huset.
När jag lyfter på golvisoleringen så ser jag plast och sen vad jag antar är gles och sen vad jag antar är baksidan av gipset.
Om det är glesen jag ser så är den 45 mm bred inte 95 eller ens 70. Sedan sitter den på CC 40. Antar att man inte gör på något annorlunda sätt på ryggåsdelen av huset.
Får kolla vidare men det lutar åt att man måste riva ut gipset och sätta ny gles för att få till detta.
När jag lyfter på golvisoleringen så ser jag plast och sen vad jag antar är gles och sen vad jag antar är baksidan av gipset.
Om det är glesen jag ser så är den 45 mm bred inte 95 eller ens 70. Sedan sitter den på CC 40. Antar att man inte gör på något annorlunda sätt på ryggåsdelen av huset.
Får kolla vidare men det lutar åt att man måste riva ut gipset och sätta ny gles för att få till detta.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Dra kablar i befintligt VP-rör till diskmaskin, vad gäller egentligen?
El -
Installera diskmaskin i befintligt 60-talskök
Kök -
Innertak - ångbroms, spärr eller inget?
Tak & Vind -
Pannor direkt på plåttak, utan papp och utan innertak - Fuskbygge?
Tak & Vind -
Innertak har fallit ner - vad gör vi nu?
Byggmaterial & Byggteknik