14 403 läst ·
57 svar
14k läst
57 svar
Bedrägeri på facebook, ups leverans
Just med swish är det ju lätt att skicka tillbaka pengarna på. Det man ska akta sig för att att skicka till något annat numer eller bankkonto. Då hamnar man lätt i en pengatvätt härva. Mer än en har tvingats ersätta den pengarna kom ifrån. Man kan även bli dömd.H HEM2121 skrev:
Behövs väl i och för sig knappast någon AI för att automatisera "öppningsspelet". Och det är givetvis automatiserat, det är inget nytt. Det är självklart inte så att någon person sitter och svarar manuellt på tiotusentals annonser.Rkarlsson skrev:
Problemet är t.ex. FB marketplace som tillåter att tiotusentals meddelanden skickas från scammarnas konton. Det hade varit trivialt tekniskt att begränsa antalet annonser du kan svara på inom en viss tidsrymd för att effektivt blockera denna typ av massutskick
Där är det viktigt att skriva till det enda som gäller om man skulle få en oväntad swish från en främling.D Daniel 109 skrev:
- Kontakta sin bank för att kolla upp det.
- Ringa polisen om man misstänker det är ett brott.
Och har man gjort det kan man inte bli dömd =)
Det man absolut inte ska göra är att swisha tillbaka direkt på anmodan av att någon ber en göra det. Står tyrdligt på bankerna.
Var har du sett det? Jag har svårt att se risken med det. Var man definitivt inte ska göra är att skicka det till något annat konto utan att verifiera. Eller skicka det någonstans alls om man inte vet vilket konto det kommer ifrån.
Påminner mig om när jag var inne fysiskt på banken sist för att förnya mitt bankid.Rkarlsson skrev:
Det var en äldre tant som var före mig i kön och hon hade fått på sitt kontoutdrag att det gjorts ett uttag på 400 kr i bankomat ett visst tillfälle. Sen vid en senare tidpunkt hade de 400 kommit tillbaka in på kontot.
Tanten hade så klart fattat misstanke och gjorde som man ska, dvs. kontakta banken. I själva verket rörde det sig troligen om något tekniskt fel i bankens interna körningar.
Det hela utspelade sig dock inte som man kunde tänka sig att banken "ska" hantera misstänkta transaktioner, utan slutade istället i en halvtimmeslång diskussion där handläggaren bestämt hävdade att tanten faktiskt tagit ut de 400 (men hon hade samtidigt ingen förklaring till att pengarna sedan hade kommit tillbaka). Tanten å sin sida var väldigt bestämd med att hon hade koll på sina förehavanden den aktuella dagen och inte varit i närheten av någon bankomat. Handläggaren kontrade med en antydan att tant kanske blivit lite vimsig på äldre dar och inte riktigt hade koll på vad hon gjort. Osv. tills tanten gav upp.
Vad jag vill komma till är att det låter så präktigt korrekt att anmäla till banken (eller för den delen polisen) om det är något skumt i görningen. Men i realiteten innebär det en timme i telefonkö för att få prata med någon oengagerad person som förmodligen med hänvisning till banksekretessen inte kan lämna ut några mer detaljer om insättningen än vad som redan framgår av kontoutdraget. Rör det sig om större summor kanske det kan väcka ett visst intresse.
Nä, i dessa situationer krävs det tyvärr sunt förnuft och en förståelse för hur dessa typer av brott begås.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 623 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 623 inlägg
Skrev det som jag läste på nyheterna där de varnade, någon hade fått ett kapat konto på det sättet.D Daniel 109 skrev:
Visst och man blir kapad om man inte genast lägger på luren när bedragare ringer.
Tyvärr är väldigt mycket i media fel.
Mycket av det du skrivit här är galet.
Tyvärr är väldigt mycket i media fel.
Mycket av det du skrivit här är galet.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 623 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 623 inlägg
Visst, jag tycker också att det är märkligt. Men inget är förvånande när det gäller denna typ av bedragare, skickliga är de dock och förfogar över rätt utrusning för sitt ändamål har de också.D Daniel 109 skrev:
Du kan INTE få ditt konto hackat av att någon känner till kontonummer.
Det är mycket möjligt att den som blev bedragen inte förstod hur det gick till.
Typ "Jag svara på ett trevligt samtal från banken och vips var jag hackad."
Folk som jobbar med bedrägeri per telefon kan ha ett mycket välsmort munläder och vara mycket manipulativa.
Man skulle ju kunna skriva ner några bra förhållningsregler, men de blir ju lätt långa och många.
Skicka aldrig tillbaka pengar till annat konto än ursprunget. Antagligen är det någon form av 3-parts bedrägeri, där pengarna kommer från en oskyldig person som försöker köpa en vara som bedragaren lagt upp som inte finns.
Klicka aldrig på länkar som skickas till dig via direktmeddelande. Det är superenkelt att skapa fejksidor som antingen lurar av dig kort- och loginuppgifter genom att efterlikna riktiga sidor, eller får dig att köpa försäkringar/betala avgifter i onödan.
Trippelkolla texten i ditt mobila bankid innan du skriver in koden, så att du inte håller på att signera något annat än det du förväntar dig.
Har du råkat ut för ett bedrägeri ring eller kontakta banken omgående. Alla banker bör ha ett telefonnummer som är öppet dygnet runt.
Typ "Jag svara på ett trevligt samtal från banken och vips var jag hackad."
Folk som jobbar med bedrägeri per telefon kan ha ett mycket välsmort munläder och vara mycket manipulativa.
Man skulle ju kunna skriva ner några bra förhållningsregler, men de blir ju lätt långa och många.
Skicka aldrig tillbaka pengar till annat konto än ursprunget. Antagligen är det någon form av 3-parts bedrägeri, där pengarna kommer från en oskyldig person som försöker köpa en vara som bedragaren lagt upp som inte finns.
Klicka aldrig på länkar som skickas till dig via direktmeddelande. Det är superenkelt att skapa fejksidor som antingen lurar av dig kort- och loginuppgifter genom att efterlikna riktiga sidor, eller får dig att köpa försäkringar/betala avgifter i onödan.
Trippelkolla texten i ditt mobila bankid innan du skriver in koden, så att du inte håller på att signera något annat än det du förväntar dig.
Har du råkat ut för ett bedrägeri ring eller kontakta banken omgående. Alla banker bör ha ett telefonnummer som är öppet dygnet runt.
Klicka här för att svara