Beckers våtrumstäck är tunn, det är också min upplevelse. Två gånger är nog en ren dröm om man inte har taket på golvet och kan "flyta" det ;) Till 4m² tak gissar jag på att jag använt 2,5-3 liter.

Jag ser mig inte som en bra målare men heller inte helt värdelös, taket är vitt.

Beckers vanliga vitfärg som inte är våtrumsspeciell den täckte på en strykning och på den andra så gott som klart, dvs trean valfri.
 
Håller med dig v-g, det är väldigt mycket vatten i våtrumsfärgen jämfört med vanlig takfärg.
Den täcker mycket bättre.
 
Hej,

Nu har jag rollat på tre omgångar med Beckers våtrumstäck, men inte täcker det fullt ut, snart fjärde rundan.

Först la jag på våtrumsgrund, men var inte helt lätt att få på allt man ska 1 liter per 7 kvm. Våtrumstäcken försöker jag inte snåla med men i stort sett omöjligt att få på så mycket som Beckers rekomenderar. Har på tre rollningar fått på vad som ska fås på efter en och en halv rollning ... så färgåtgången stämmer nog ...

/Janne
 
3 gånger tog det för mig innan jag var nöjd. Gick åt en hel del mer än vad som angavs om jag minns rätt.
 
Jag håller med om att det är mycket vatten i Beckers "färg". Väldigt dyrt literpris för vatten.
Det blir ett annat märke för mig nästa gång!

// Kim
 
mina målare målade 2 varv med grunden (fäste väven på det sättet) och sedan 2 varv med täckfärgen - beckers våtrum.

och det täcker - så det kanske beror på hur underlaget suger (mitt var gips glasroc) och kanske hur man målar (dvs med hur mycket färg per styrkning)?
 
Jag tror det täcker bättre med väv, ska ha det i duschdelen när mattan är på plats ... sen kan man ju säkert få det att täcka på två varm, men jag är rädd att använda för mycket färg så det droppar eller rinner i hörnen ....

/Janne
 
Så länge jag målat, har jag aldrig haft problem med täckningen på våtrumstäck. Men nu var det typ nåt år sen jag använde den så nu blir jag lite osäker.
Det är nog lite lättare när det sitter väv, då fyller man ju "dalarna" med färg, och då kanske färgen inte smiter lika lätt.
 
Tror att det är nya burkar och då passade de säkert på att spä på med mera vatten. Väven kanske gör skillnad jag har inte använt den i taket såklart.

Annars tycker jag det är en bra färg att måla med men den torkar snabbt som fasen så man får inte vänta för länge med "efterstrykningen", men detta är ju å andra sidan mer ett vattenfärgsproblem.
 
har just målat det gamla badrumstaket - där det redan var målat på någon slags skiva från 1969 . jag målade först med våtrumsgrund ett varv och sedan 2 varv med täck - blev bra - snickaren satte in glasroc skivor mellan täckfärg varv 1 och varv 2 - han slog i taket några gånger men det blev ingen skada på färgen - så den verkar tålig.
 
Blev inga skador i min heller men väl ett aluminiumavskrap då duschprofilerna råkade dunka i taket. Enkelt åtgärdat med barnens pensel dock :)
 
ja den är riktigt gummiaktig, penslarna kan man kasta efteråt eftersom det torkar fast :(
 
Hej,

Nu har jag målat i duschhörnan och har en glasfiberväv där för att följa anvisningarna. Det täckte jättebra med två strykningar där. Det gick ju åt betydligt mer grund och täckfärg, men det blev bra ....

Så utan glasfiberväv, minst tre täckmålningar och med glasfiber två ....

/Janne
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.