24 407 läst ·
221 svar
24k läst
221 svar
Bebis på väg i november, hjälp....
Om man bor eller framför sin barnvagn i någorlunda city-nära miljöer ska man absolut ha punkteringsfria. Fjädringen är viktigare än storleken på hjulen för övrigt.kamilenski skrev:
Svängbara hjul fram är absolut att rekommendera! (TVÅ, inte ett! - Vältningsrisk med ett!)
Det där nätta tryckandet på handtaget varje gång du ska svänga en vagn med fyra fasta hjul kommer göra sig påmint efter ett tag, jag lovar. Så länge man kan låsa de svängbara framhjulen när man kör någonstans där det är löst, mjukt underlag (typ sand, grus) är det inga problem, men smidigheten är oöverträffad.
Håller med, bröstmjölksfrågor intresserar mig inte i nuläget, åter till grundfunderingar...Hene skrev:Precis, det verkar trots allt vara något med barn som engagerar på ett särskilt sätt. Den här tråden började väldigt bra, men har de senaste dagarna börjat likna vilket föräldraforum som helst där olika metoder för olika saker diskuteras på ett lite halvskumt sätt. Mycket intressant eftersom alla som diskuterade i början var så inne på att det var bra med en annan typ av tråd än de som finns i föräldraforumen...
Hade från början tänkt --- Vårt sovrum -> kontor -> bebisrum. Men tror jag ska skifta kontor/bebisrum så det kommer i anslutning till vårt sovrum, rätt tänkt? En annan kanske korkad fråga. Finns idag inga garderober på "kontoret", behövs det i början eller räcker typ Malmbyråer eller mindre klädskåp?
De enda babykläder du hänger i garderob är typ overall och motsvarande. Den behöver ändå hänga i hallen när den inte ligger i tvättmaskinen för den kommer bli skitig... Satsa på en rejäl byrå helt enkelt.kysan skrev:Håller med, bröstmjölksfrågor intresserar mig inte i nuläget, åter till grundfunderingar...
Hade från början tänkt --- Vårt sovrum -> kontor -> bebisrum. Men tror jag ska skifta kontor/bebisrum så det kommer i anslutning till vårt sovrum, rätt tänkt? En annan kanske korkad fråga. Finns idag inga garderober på "kontoret", behövs det i början eller räcker typ Malmbyråer eller mindre klädskåp?
Mina råd med två barn, innan födsel se till att ni har
- en ok barnvagn, min favorti var en tio år gammal teutonia som vi dessutom fick gratis till barn nr två. Men det beror såklart på hur man bor etc.
- skötbädd (vi har bytt på båda barnen på en bädd som går att lägga på valfritt ställe, bord, säng, golv etc. Golvet är en favorit, ingen som kan ramla och slå sig! Där ligger barnen dessutom skönt när de är större och vill leka med babygym) En skumgummiklädd bit, även dessa går att köpa begagnat,
- några blöjor (köp inte för många man vet aldrig hur stort barnet är innan de föds eller hur snabbt de cäxer)
- Babyskydd om ni ska åka men i bil från BB (dess går ofta även att hyra genom ntf på olika håll. Om du köper begagnat så måste ni vara 100% på att det inte varit med om en krock + att det inte får vara äldre än 5 år.
Garderober behövs inte, en hylla eller en byrå duger bra, barnkläder köpte vi inga till nr ett de kom med vänner och släkt
Sov gjorde vår dotter i spjälsäng i hall eller rum bredvid, i samma rum fuinkade inte för mig som vaknar vid minska knyst.
- en ok barnvagn, min favorti var en tio år gammal teutonia som vi dessutom fick gratis till barn nr två. Men det beror såklart på hur man bor etc.
- skötbädd (vi har bytt på båda barnen på en bädd som går att lägga på valfritt ställe, bord, säng, golv etc. Golvet är en favorit, ingen som kan ramla och slå sig! Där ligger barnen dessutom skönt när de är större och vill leka med babygym) En skumgummiklädd bit, även dessa går att köpa begagnat,
- några blöjor (köp inte för många man vet aldrig hur stort barnet är innan de föds eller hur snabbt de cäxer)
- Babyskydd om ni ska åka men i bil från BB (dess går ofta även att hyra genom ntf på olika håll. Om du köper begagnat så måste ni vara 100% på att det inte varit med om en krock + att det inte får vara äldre än 5 år.
Garderober behövs inte, en hylla eller en byrå duger bra, barnkläder köpte vi inga till nr ett de kom med vänner och släkt
Sov gjorde vår dotter i spjälsäng i hall eller rum bredvid, i samma rum fuinkade inte för mig som vaknar vid minska knyst.
Vill tillägga att så länge ni inte ska köpa en splitterny barnvagn så kan ni gott göra dessa inköp först i september/oktober. Ska ni köpa ny vagn måste ni däremot vara ute i god tid då det verkar vara lika lång beställningstid som ett sprillans hus (typ)
Jag tycker absolut ordentliga lufthjul. Finns dock ett punkaproblem, skulle vara bra med ett reservdäck faktiskt. Till shoppingturer har vi en sulky med svängbara hjul.kamilenski skrev:
Vi har köpt Brio Go, med låsbara framhjul. Förra årets modell, ny. Betalade ca 7000:- för barnvagn, sittdel, liggdel, babyskydd och skötväska. Helt inom vår budget! Var dock ute efter en begagnad vagn först och främst.
Samma paket vi köpte kostade 13000 i butik...
Vi kommer promenera mer i stan, butiker osv under vår pappa/mammaledighet än vad vi kommer promenera över stockar och sten, därför valde vi svängbara framhjul.
De är ju dock väldigt kralliga framhjul jämfört med många av de renodlade city-vagnarna..
Tänk också på att det kan bli väldigt bökigt att köra i snö med små, svängbara framhjul!
Vi kommer promenera mer i stan, butiker osv under vår pappa/mammaledighet än vad vi kommer promenera över stockar och sten, därför valde vi svängbara framhjul.
De är ju dock väldigt kralliga framhjul jämfört med många av de renodlade city-vagnarna..
Tänk också på att det kan bli väldigt bökigt att köra i snö med små, svängbara framhjul!
Samtliga pedofiler/massmördare hade en frånvarande pappa under uppväxten, enligt boken "I huvudet på en seriemördare" (varning, den kan ge mardrömmar...) Så jag bnrukar tänka att så länge jag pratar med och klappar/kramar ungarna en gång om dagen, så är jag home free.cederbusch skrev:
Och eftersom både jag och frugan är akademiker, så kommer de nog klara sig, de små liven.
Har en precis likadan, mycket nöjd! Särskilt utrymmet i korgen är ju gudomligt!pwrdesign skrev:Vi har köpt Brio Go, med låsbara framhjul. Förra årets modell, ny. Betalade ca 7000:- för barnvagn, sittdel, liggdel, babyskydd och skötväska. Helt inom vår budget! Var dock ute efter en begagnad vagn först och främst.
Nu när minstingen blivit över året och sitter så har vi gått över till en Bugaboo Bee - skillnaden i hur lite den väger är helt makalös, vi tyckte Brio Go var förhållandevis lättrullad och lätt (för sin typ) när vi köpte den, nu kändes den plötsligt astung!
Men den är stabil och har inte vållat oss några som helst problem, modellen kan varmt rekommenderas, och ett kit motsvarande vad du nämner ser ut att gå och hitta på blocket för mellan 5-7000 beroende på vilka delar man får med.
Du skulle bara veta vad som händer med de barn som haft en frånvarande mamma...-MH- skrev:
Nej tack, det vet jag-MH- skrev:
Hade själv en alkoholiserad pappa som slog och nedvärderade mig, växte upp som "skadat" skilsmässobarn med fattig ensamstående mamma och allt det där som hör till, i en stockholmsförort dessutom.
Som upplagt för att hamna snett men jag har klarat mig finfint med bra jobb, familj och barn och stort hus och allt det där. Har funderat så smått på en biografi om det hela, men när ska man hinna skriva den med jobb, barn att passa på, fru att ägna sig åt och hus att pyssla med...
Äh...tråden är ju inte i närheten av ett föräldraforum i diskutionen.Hene skrev:Precis, det verkar trots allt vara något med barn som engagerar på ett särskilt sätt. Den här tråden började väldigt bra, men har de senaste dagarna börjat likna vilket föräldraforum som helst där olika metoder för olika saker diskuteras på ett lite halvskumt sätt. Mycket intressant eftersom alla som diskuterade i början var så inne på att det var bra med en annan typ av tråd än de som finns i föräldraforumen...
Well, never say never. Du har väl läst om våldtäktsmannen som härjade ganska länge här i Örebro. Far hans är en (känd?) läkare. Fast som sagt, kanske en frånvarande sådan.-MH- skrev:Samtliga pedofiler/massmördare hade en frånvarande pappa under uppväxten, enligt boken "I huvudet på en seriemördare" (varning, den kan ge mardrömmar...) Så jag bnrukar tänka att så länge jag pratar med och klappar/kramar ungarna en gång om dagen, så är jag home free.
Och eftersom både jag och frugan är akademiker, så kommer de nog klara sig, de små liven.
När jag tänker efter kanske det rent av är tvärtom, akademiska föräldrar skapar mer oönskade beteenden hos barnen. (får se om debatten tar fart)