Hej

Grattis till ert nya liv! Jag har fyra småttingar på 5, 3, 1 och 1 år (tvillingar sist). Du har fått många goda råd från andra här i tråden, och jag tänkte försöka balansera upp några av dem. Jag säger inte att du ska lyssna mer på mig än på någon annan, men utgår ifrån hur jag och frugan har resonerat.

Det är nog i mycket en smaksak om man vill se till att ha stora saker färdiga (barnvagn, spjälsäng m lakan & tillbehör, skötbord, kläder, bilbarnstol), eller om man väntar till senare. Vi såg till att göra det relativt tidigt (typ 3e-6e graviditetsmånaden), och var väldigt nöjda med det. Många mammor mår bra i mitten av graviditeten, men blir trötta och får svårt att röra sig de sista månaderna. Då vill hon nog inte jaga runt efter sådana saker som ni lika gärna kan köpa redan nu (varför vänta egentligen?). Och de första veckorna efter födelsen var vi båda glada att kunna tillbringa tiden med vår nya älskling (som trots allt kan vara ganska påfrestande i början), och inte i affärer.

Givetvis är det en fråga om personlighet. Kanske ni båda är vana vid (och trivs med) att göra saker när det verkligen behövs. Då tänker inte jag råda er att göra annorlunda denna gången. Men det finns också viss sannolikhet att din fru mot slutet av graviditeten börjar känna sig väldigt stressad över att det är mycket kvar att göra, men lite kraft att göra det. Då tror jag det vore en dum strategi att säga "men grabbarna på byggahus.se säger att man kan vänta till efter förlossningen". Det är ju hon som ska dra det tunga lasset i samband med förlossningen, och något du kan göra för att hjälpa henne är att se till att hon känner trygget över att du har koll på praktiska saker, så hon kan bortse från dem.

Men, som sagt, alla par funkar olika, och om ni båda känner er lugna med att vänta med dessa förberedelserna så gör då det.

bjomape: jag säger inte att du har fel, men i 3e månaden finns fortfarande relativt stor risk för missfall eller att barnet dör. Har en kollega vars barn dog bara någon vecka eller så innan planerad förlossning. Så visst kan det var lite känsligt att köpa alltför mkt alltför fort,

Själv tänker jag inte mest på det utan på att det är lite som att köpa sig ett hus som man ska renovera, för att dra byggparalleller, man behöver nog bo in sig ett tag först innan man kommer på vilka behov man har egentligen. Barnbarn är barnvagn, men allt det där andra... nåja, jag bara snackar, har ju inga barn än... :)

Verkar som det här blir en rätt lång tråd ändå :D

Det är långt från något man behöver från början men ack så smidigt. En Voksipåse! En fantastisk Norsk uppfinning som spöar alla andra åkpåsar med hästlängder. Den är hur smart som helst, den kostar en slant, men den är värd det. Köp! ;)

Mycket är sagt men bland det som uppskattas mest här hemma är spjälsängen som man kan höja botten på så den hamnar på samma nivå som vår säng och ta bort sidan, man slipper ställa sig upp mitt i natten när h*n vaknar för att stoppa i napp eller mata. Vi har en Gulliver från IKEA.

Sen när vi pratar sopor. Vi kör med tygblöjor och det fungerar riktigt smidigt faktiskt, vi beställde ett stort paket tygblöjor från England då de är mycket billigare.

Vi tvättar de varannan - var tredje dag ungefär. Sköljer ur blöjorna och nu för tiden har vi rispapper i som man spolar ner i toaletten så får man bort det mesta(men fungerar inte i början när de är små då det är för löst) och stoppar de i påse som är i en stor pedalhink, lyfter ur hela påsen och slänger i maskinen med lite tvättmedel och 1 dl ättika.
Ett kitt med 20 blöjor kostade med frakt 3000 kr men kan då användas från nästan nyfödd till h*n är rumsren och sen är blöjorna gratis till nästa barn.

v-g skrev:
Barn är ju minsta problemet i början första ½-året bara sover/skiter/äter de, då de inte äter så är båda föräldrarna fria i princip, den första månaden sover de i princip hela tiden.
Det är allt väldigt individuellt det :-)! Och jag TROR att det du beskriver inte är den vanligaste sorten...

b8q skrev:
pwrdesign, ser lite vanskligt ut. Jag byggde ett skötbord med rejäl sarg, efter att en kompis lille son drattade ner från deras skötbord och bröt benet när pappan vände sig bort för att slänga blöjan. Småttingar kan sprattla omkring rätt rejält.
Jag kan rekommendera den där metallnätsvarianten om inte annat för dess goda greppmöjligheter. När jag gjorde den klassiska "ska bara titta bort tre sekunder" med äldste sonen och vände mig tillbaka så hängde han med enarmat Tarzan-grepp med tag om en av metallmaskorna :blushing:...

(Det var en sån där variant som man satte på badkaret. När vi flyttade till hus utan badkar ställde vi den i duschen, vilket fungerade väldigt smidigt i brist på annan plats.)

Så har våra tre vart ;) Klart det finns kolikbarn också.

Eller så är våra väluppfostrade direkt ur! ;)

v-g skrev:
Så har våra tre vart ;) Klart det finns kolikbarn också.

Eller så är våra väluppfostrade direkt ur! ;)
Ouch :-)! Nå, mina tog sig rejält sen i alla fall, även om tanken "Big mistake" slog mig första veckan med son nummer 1.
Ingen kolik i mitt fall. Hispig förstagångsmamma more likely. Eftersom det är så många blivande pappor här: Slit ibland barnet ur armarna på den nervösa modern, strunta i alla protester och sparka ut henne på en promenad. När hon kommer tillbaka förklara blitt att det gått SÅ bra även om det varit full cirkus varje sekund.
Nr 2 var coolare, om man har ett syskon så vänjer man sig snart med att man inte kan skrika sig till att bli buren varje sekund, man får roa sig själv ibland.

(Apropos fördömande familjelivsmammor så kan man konstatera att lillebror som fått skrika lite ibland för att man varit upptagen med storebror blev ett mycket tryggare och självsäkrare barn än storebror som lyftes upp så fort han pep.)

Men båda sov bara korta snuttar under dagen, och det snickrar man inget på.

Mjo, kan ju aldrig vara bra att vara för överbeskyddande och pjoskig. 3-åringen körde vi 5 minuters metoden på när hon skrek vid sovdags och hon lärde sig på ett par tre dagar att ligger man i sin säng så ska man sova. Hon är fortfarande lika duktig och frågar ibland t o m om hon får lägga sig att sova på kvällen. Den nyaste "mini" är bara drygt 2 månader men så otroligt tyst och snäll (det har 3-åringen också varit iofs) och verkar trivas med att ligga/sitta och filosofera för sig själv....tills hon blir akut-hungrig :)
Men, man får väl tillbaka när dom blir tonåringar, med min tur så kommer väl deras tonårsrevolt samtidigt samt att sambon säkert kliver in i klimakteriet i samma veva....inte lätt att vara ensam kille med tre brudar!!!

Glufsglufs skrev:
...inte lätt att vara ensam kille med tre brudar!!!
Inte fyra heller... :wow:

Glufsglufs skrev:
3-åringen körde vi 5 minuters metoden på när hon skrek vid sovdags och hon lärde sig på ett par tre dagar att ligger man i sin säng så ska man sova. Hon är fortfarande lika duktig och frågar ibland t o m om hon får lägga sig att sova på kvällen. QUOTE]

5-minutersmetoden blir man säkert också flame:ad för på Familjeliv :-)! Underbar metod. På tre nätter blev livet plötsligt uthärdligt igen. Även för storebror, man är ingen bra förälder efter fyra månader utan tre timmars sammanhängande sömn. Det verkar funka bäst om pappan tar första natten har jag noterat.

Men två otroligt fina tonåringar har det blivit. Så pass att jag inte fattar det där "tonåringar är jobbiga"-snacket :-)!

Vi har aldrig behövt någon 5-minutersmetod de sover i sina sängar from någon veckas ålder. Den tredje fick dock sova bredvid mamman ett tag mens han ammade på natten (typ en månad) därefter ligger han i sin säng precis som de tidigare.

Såklart vaknar han på natten men det blir allt mer sällan.

Konsekvent beteende är det enklaste då vet de vad som gäller redan från start nej betyder nej inte "kanske".

Sedan finns det barn som vill ha mat varannan timma de första två åren .
Då blir nattsömnen lite lidande....

Nu säger jag inte att man ska göra så men vi har gått på med ersättning och välling ganska snabbt, mycket tidigare än vad som står på paketen typ fullkornsvälling vid 8-10 månader (1 år). Det gör stor skillnad. I början ska man inte göra så men efter ett tag när de vill ha välling på natten (och kan äta själva) ger vi dem bara vatten i flaskan då de egentligen inte är hungriga (såklart får man ha lite sunt förnuft här i hungrigbedömningen).

Den sista nu vaknar på morgonen och är självklart hungrig 20/21-07 och då får han välling som är klar sen kvällen dvs värm-klart. Händer det att han vaknar på natten kan han få då också OM vi bedömmer honom som hungrig.

Varför det är skillnad kan man förstå om man själv ska hålla sig mätt på lättmjölk i mer än tre timmar för det är ungefär motsvarande som kommer ur rattarna efter en månad, ju längre ju tunnare mjölk.

Burkmaten är utmärkt och håller ungen mätt länge även om det till synes är en liten mängd. Vi har låtit våra barn börja smaka väldigt tidigt och det har (tycker jag) bara gjort dem gott. Är man en snåljåp (som jag tex) köper man en mixerstav och mosar den mat man gör till sig själv och ger barnet. Dock är burkmaten smidigast i början, särskilt frukt/bär-puréerna.

Sen behöver faktist barnen få skrika lite (elakt men sant). Det är få om ens något barn som skadats för att det fått skrika lite, OFTA somnar de om om man bara har lite is i magen. Det är här det kommer in att det är viktigt att inte sova i samma rum/säng som barnet.

Och vissa är helt hopplösa. Jag försökte först enligt en metod som kallas " sova utan gråt" och det gick åt helvete. Sedan så körde vi 5-minutersmetoden. Det tog flera timmar för henne att somna. Efter några veckor så somnade hon dock på ca 15 min och det höll i sig i några månader och sedan vägrade hon somna igen. Och då orkade vi inte köra 5-minutersmetoden igen. Så fr.o.m då så får hon somna där hon vill. Ibland i sängen (inte så ofta). Ibland på soffan ibland på golvet ibland under bordet. Hela nätter har hon precis börjat med nästan 2,5 år gammal.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.