kysan skrev:
Hmm, någon som importerat barnvagn?
Först och främst en senkommet GRATTIS!

Till första barnet köpte vi vagnen vi ville ha från Tyskland, mypram.de tror jag det hette. Var inga bekymmer alls med beställning, betalning osv. Behövde visserligen aldrig fixa något på garanti, så jag kan inte säga något om hur det skulle funka, men annars, helnöjd. Andra barnet fick en ny Brio Go, med åkpåsar och ligg och sittdel kostade väl den ca 10' och säljs nu snart för ca det halva. Så kolla efter en vagn årsmodell 2010 på blocket, det finns massor, särskilt på våren, eftersom de flesta barn föds på våren och vid ett års ålder börjar många byta spädbarnsvagnarna mot lite smidigare sittvagnsmodeller.

Vad det gäller skötbord så skulle jag säga att det viktigaste är platsen ni har det på. I rätt "arbetshöjd' och med utrymme för prylar runtom som behövs. Ett hett tips är att sno med dig de små plastpåsarna som finns på rulle i mataffären allt som oftast till att lägga blöjor i, ÄVEN om de sen åker ner i en hink. Själva har vi enbart den uppblåsbara skötbädden från IKEA som vi lägger där det passar.

Är inne på mitt tredje barn nu och vagn och lite kläder och blöjor är det du behöver ha hemma. (Frun kommer inte hålla med, men..) En väska att stoppa ner grejer när man ska ut är också önskvärt men en påse funkar faktiskt också... :rolleyes:

IKEA är för övrigt din bästa vän framöver. Hoppas det ligger nära...;)

kysan skrev:
Tänkte på detta i morse när jag gick förbi. Vi fyller redan den vi har på två veckor och funderade på hur mycket plats en blöja tar :)
Inte så mycket hur mycket EN tar, som att det blir en 5-10 stycken om dagen i början, med åldern skulle jag säga att de landar på ca 5 byten om dagen i snitt. Räkna ut det på två veckor och ja...

cederbusch skrev:
Usch då, den pappan var nog inte så poppis hos mamman sen. Men fy vilken skräck att ens unga för det första ramlar från en så hög höjd men sen dessutom gör sig riktigt illa. Det önskar man ingen.

Vi ska få låna ett hopfällbart skötbord från Ikea. Ja alltså, bordet lånar vi från kompisar, inte från Ikea. Någon som vet om det är ett ok bord? Jag måste också passa på att fråga, om TS ursäktar. Ngn som provat en Tummy Tub? Tittade på en lite film och tydligen är badbalja rena skräckupplevelsen för en liten medan en Tummy Tub såklart är som att vara i livmoderns trygghet igen. Det tar jag med en nypa salt, men lite nyfiken blir man ju.
Fällbara skötbord överlag är jag skeptisk till, inte bara för själva grejen att de ska kunna fällas osv, utan huvudsakligen för att det kommer ändå stå uppfällt hela tiden...

Den uppblåsbara skötbädden från Ikea gör jag ett nytt slag för igen, den kan du lägga varsomhelst och göra ett byte där och då. Eller ha den liggandes på en särskild plats om du så önskar.

Vad det gäller tummytub så funkar de absolut, barnen sitter stilla i den lilla hinken och plaskar glatt. Men avgörande är ändå barnets inställning till vatten överlag. Alla mina blev jävligt kaxiga och badtokiga efter några omgångar babysim som små :wow:

timmelstad: De vi ska få låna skötbordet av gör precis så; de lägger ner ungen där det passar på en skötdyna. Därför får vi låna den och därav är jag tveksam till att låsa mig vid en specifik plats.

Ikea ligger 20 min bort. Misstänker att det blir några turer dit. Känns lite B att ha Ikea-prylar hemma bara. Kan man inte bygga en nappflaska själv? :)

• Gilla
Blodpudding
  • Laddar…
cederbusch skrev:
Det håller jag helt med om. Det enda som jag köpt på Ikea som jag är riktigt nöjd med är nog takbelysning. Anledningen till att vi vill prova med detta hopfällbara skötbordet är att vi dels inte har plats i ett badrum för ett fast skötbord, och så vet vi ju ännu inte hur rutinerna kommer se ut. Det kanske visar sig att det inte alls är optimalt att gå upp på övervåningen till badrummet för att byta blöja. Det visar sig.
Angående att byta blöja i badrummet så har vi iallafall valt att ha skötbordet i barnets eget rum, dels för att det tar vansinnigt mycket plats med alla prylar, men också för att du inte vill tulta runt sömndrucken i mörker på natten med en liten spädis i famnen i onödan...och sen kändes det ju faktiskt som att det är aningen mjukare att ramla på laminatgolvet än kakelplattor om det värsta skulle hända...

För övrigt, angående faderskap som sådant...jag tycker fortfarande nyfödda är fula för det mesta, och jag tycker inte mer om barn generellt än förut. Barn är individer de också, och en del är charmiga och en del är otrevliga....(Men säg inte det högt i fel sällskap som sagt...)

cederbusch skrev:
timmelstad: De vi ska få låna skötbordet av gör precis så; de lägger ner ungen där det passar på en skötdyna. Därför får vi låna den och därav är jag tveksam till att låsa mig vid en specifik plats.

Ikea ligger 20 min bort. Misstänker att det blir några turer dit. Känns lite B att ha Ikea-prylar hemma bara. Kan man inte bygga en nappflaska själv? :)
Nappflaska ska man köpa en MAM!

Men det som är bra med Ikea är ju att det finns alla dom där basprylarna man behöver till ett bra pris.

Hej och grattis:

Vi väntar vår 2:a i höst. När man ändå är på IKEA så måste jag tipsa (vet inte om det nämnts tidigare i tråden) om deras små frotéhandukar. Har för mig att det var 10 pack. De är kalas till allt möjligt och bara att köra in i tvättmaskinen på 60 eller 90 grader;-)

Vi hade skötbordet i badrummet, dels för att det är nära till vatten och det är, enligt mig, väldigt bekvämt att kunna skölja av en nerbajad bedis i handfatet;-) Sedan så hade vi honom inne i vårt sovrum och då gick det bort att ha skötbord där pga platsbrist. Sedan så tycker jag att det räcker med att det luktar toa på toaletten;-)

Håller med om att försöka handla begagnat!

Lycka till.

Henrik

cederbusch skrev:
Tex så tycker jag att de flesta spädisar är rätt fula och de väcker inga som helst föräldrainstinkter i mig. Tvärtom är de jobbiga, väsnas och luktar illa. .
De är ganska tråkiga också de första åren.

Våra tvillingar tycker badbaljan är det roligaste som finns. Och dom var inte alls fula var sig när dom föddes eller därefter ;), men det beror nog på att dom föddes tidigt och har legat en bra bit under normalviktkurvan hela tiden, så de har aldrig blivit så där knubbiga som bebisar "ska" bli. Och tråkiga har de aldrig varit, dom hittar ju på massa skoj bus hela tiden. Det är två saker som är viktiga med skötbord, att dom funkar för den som använder dom, och smaken är ju som baken ;), samt att barnet inte kan trilla ner, det ligger måhända någorlunda still första halvåret, men sen...
Sen är det ju, som väl mer eller mindre redan konstaterats, bara att ta livet som det kommer. Låt de militäriska monstermorsorna på familjeforumen få hålla sig i sina trådar där, vi fostrar våra barn som vi vill. Se bara på oss, vi hade inga sånadär morsor, å de blev folk av oss också :-)

cederbusch skrev:
Tack, det är alltså inte mig det är fel på! :)

Jag tycks inte hitta rätt människor att prata med när det gäller barn. Jag passar ganska ofta inte in i normen för hur man ska tycka och bete sig, varpå reaktionen lika ofta blir "Men oj, så kan man väl inte säga heller". Tex så tycker jag att de flesta spädisar är rätt fula och de väcker inga som helst föräldrainstinkter i mig. Tvärtom är de jobbiga, väsnas och luktar illa. Säg det i en flock nyblivna eller blivande mammor så får ni se vad som händer. :)

Dessutom blir jag så trött på alla som avfärdar alla ens funderingar och tankar med att jag kommer bli preciiiiis likadan och känna preciiiiis likadant när jag själv får barn.

Så det är bara skönt med lite byggarfarsor.
Oj, oj, har hamnat helt rätt med att starta denna tråden. Så skönt att vara bland likasinnade!

Och lika illa är det i mammagrupperna. Efter att jag vid första träffen uttryckte att " men de är ju ändå bäst när de sover" så var jag inte så poppis där.

byggankan skrev:
Och lika illa är det i mammagrupperna. Efter att jag vid första träffen uttryckte att " men de är ju ändå bäst när de sover" så var jag inte så poppis där.
Haha.

byggankan skrev:
Jomen självklart, det är ju då hjärnan utvecklas. Visste inte mammorna det ;)

Men byggankan, så kan man ju inte säga!!!

(bara tänka... ;) )

Här är en mamma till en ettåring som kan instämma i att det är få saker man behöver köpa (nytt). Det kommer säkert att dyka upp frågor från vänner/grannar etc. om ni behöver det ena eller det andra som deras barn har vuxit ur. De flesta är bara glada att slippa ha sakerna stående hos sig själva. Utöver "stora" bilstolen som vi köpte när barnet var ca 10 månader har vi bara köpt småsaker: en badbalja och ett uppblåsbart skötunderlägg från Ikea, två klädombyten samt ett par skor nu när liten börjat gå. För sinnesfridens skull har vi även köpt ett andningslarm med tillhörande "ljudmonitor". Andningslarm är omdiskuterat, vissa tycker att det ökar oron (för att man tänker tanken fullt ut att plötslig spädbarnsdöd existerar?), för oss har det varit kanon. Ljudmonitorn gör dessutom att bebben kan ligga i sovrummet medan vi är på övervåningen eller sitter ute, vi hör ändå om det vaknas. (Ingen pryl ersätter förstås att titta till barnet, vilket det ryas om på präktiga föräldraforum, men man slipper sitta fjättrad inom syn-/höravstånd varje minut.)
ALLT annat (vagn, bärsjal, säng, babyskydd (=första bilstolen), kläder, babysitter, leksaker etc.) har vi ärvt/lånat/fått. Och i den mån man inte har folk omkring sig vars barn har vuxit ur sina grejer så får man tag på i princip allt på Blocket. Oavsett om man ärver eller köper begagnat (eller för den delen nytt) så gäller det förstås att kolla att grejerna är stabila så att barnet inte riskerar att skada sig etc. Kan vara bra att kika på Konsumentverkets råd ang. barnvagnar m.m. Men prylarna behöver absolut inte vara nya, det finns så mycket annat man kan lägga pengar på nu och framöver.

Ang. sopor så ökar det såklart när man har blöjbarn. Men vi har fortfarande minsta kärlet (140 liter) med hämtning en gång var fjärde vecka, så det är mycket upp till en själv. Vi sopsorterar och komposterar, så vi slänger i princip bara blöjor.

Kort sagt: Det kan kosta precis hur mycket som helst att få barn - eller så kan det vara i princip gratis. Oavsett så är det värt det:-)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.