14 417 läst ·
20 svar
14k läst
20 svar
BDT-avlopp: slamavskiljare & kompakt markbädd
På den här bilden ser det ju ut som att sanden åker ner i gruset i botten. bilden stulen från. http://husagare.avloppsguiden.se/markbädd.html Men är kanske bättre med sand där nerä än att det blir stopp i geoduken om man måste välja mellan dom två
Tack Claes för jättefina bilder! Jag har dock en fråga: Godkänner kommunen denna lösning för en 'tät' markbädd? Jag ska bygga en 'tät efterpolering i ett dike. Det finns att köpa ett typ av markmembran, men din lösning kanske är bättre........ /GunnarClaes Sörmland skrev:
Efter att ha fyllt på en väldig massa sand, packat den lätt genom trampning och ordnat så att sandytan ligger i våg så var det dags för Lecablocken:
[bild]
Lecablock bär fiberduken så att dessa bildar små fickor där vattnet kan samlas för spridning. Lite mek var det att få ihop rören:
[bild]
En test med två hinkar vatten i avloppet visade att spridarledningen fungerar som den ska:
[bild]
Det beror nog på varför din markbädd ska vara tät. Är det för att hindra inläckage av markvatten så lär denna konstruktion inte duga. Denna bädd är ju inte tät, det finns springor mellan fuktisolermattorna som släpper igenom vatten.Lilla gubben skrev:
Hej, vore det möjligt att få en kort funktions-kommentar på avloppslösningen nu nio år senare? Still going strong? Inget som slammat igen? Har du under åren haft något stor-kalas, släktträff eller väckelsemöte som kapacitetstestat anläggningen?
Avloppet kom aldrig att belastas i någon högre grad så jag vet inte hur det fungerar vid tyngre belastning än en köksvask som används sparsamt. Men eftersom kompaktsandfiltret är byggt enligt ett beprövat kommersiellt koncept och slamavskiljaren är en gammal beprövad IFÖ-BDT-slamavskiljare så har jag inte skäl att tro att den inte borde fungera vid en högre belastning.
Det här är lite det tråkiga för oss hemmafixare, hela enskildaavloppssvängen är ju kommersiellt driven så det finns ingen som har ett intresse av att utveckla enkla och billiga lösningar för gör-det-självaren. Samtidigt är detta helt etablerad teknik (sedan 100 år...), kräver ingen som helst nyutveckling, allt som krävs är dokumentation för avloppsbyråkratin skull.
Det här är lite det tråkiga för oss hemmafixare, hela enskildaavloppssvängen är ju kommersiellt driven så det finns ingen som har ett intresse av att utveckla enkla och billiga lösningar för gör-det-självaren. Samtidigt är detta helt etablerad teknik (sedan 100 år...), kräver ingen som helst nyutveckling, allt som krävs är dokumentation för avloppsbyråkratin skull.
Jag håller med, tråkigt läge överlag och nog märks det tydligt hur de aktörerna i avloppssvängen har både oss konsumenter och kanske kommunerna i ett stadigt grepp. Svårt se hur de annars kan ta betalt över hundra tusen kronor för en 2 kubiks plastbytta med påbuntad akvariepump. Men tack för uppdateringen!
Klicka här för att svara