361 läst ·
5 svar
361 läst
5 svar
BDT-avlopp gråfilter
Hej,
Tanken är att bygga ett hus med förråd,bastu och rum med tvättmaskin och dusch.
Längre fram skall bostadshuset dräneras.
Funderar på om det vore ok att gräva ner en sluten tank där vattnet leds från hängrännor, dränering och vattnet från tvättmaskinen och dusch. Tanken är att kunna använda vattnet från tanken för att vattna i trädgården. Räcker det med ett gråfilter för att rena vattnet från dusch och tvättmaskin för att det vattnet sedan kan användas för att vattna trädgården?
Tanken är att bygga ett hus med förråd,bastu och rum med tvättmaskin och dusch.
Längre fram skall bostadshuset dräneras.
Funderar på om det vore ok att gräva ner en sluten tank där vattnet leds från hängrännor, dränering och vattnet från tvättmaskinen och dusch. Tanken är att kunna använda vattnet från tanken för att vattna i trädgården. Räcker det med ett gråfilter för att rena vattnet från dusch och tvättmaskin för att det vattnet sedan kan användas för att vattna trädgården?
Du får inte släppa ut något alls om du inte ha tillstånd av kommunen först - vilket är grunden för alla kommuners avloppspolicy och som kommer från vatten och havsmyndigheternas föreskrifter.
---
Just BDT-vatten är gråvatten som skapas i stora mängder och som man helst inte vill gå i septitank som senare töms av kommunen, då det blir att tömma ofta för runt 1500:- per gång.
Dagvatten bör gå att samla i tank och har man en syresten ned i denna med en akvarieluftpump/dammluftpump så brukar det klara sig rätt bra och inte luktar efter en tid,
Men redan med duschvatten så tvättar man av sig en massa skit och med schampo och tvål som gör att det kan bli ganska snabbt gojsigt och aromiskt i tanken, går dessutom tvättvatten ned i tanken så fyller det på med ännu mer nedbrytningsbara ämnen och det blir en massa tillväxt i tanken och det kommer att lukta och bli slemmigt invändigt om det inte hela tiden syresätts - och slam i botten av pulvertvättmedlet...
Det fins anledning till varför BDT-anläggning utförs på viss sätt med slamskiljare och sedan någon form av luftad infiltrering/markbädd så att ingående näringsämnena från det man tvagade av sig och de olika tvättmedlen och schampon förbrukas av bakterier och till slut försvinner som koldioxid.
---
Men huset som skall dräneras - har den inte avlopp ?? - kanske använda denna under mark/dräneringsarbetet med någon form av uppsamlingsbehållare för avloppet och en nivåstyrd länspump till ordinarie avloppet på lämplig intag - om man håller renoveringen under relativt kort tid, dvs inte +6 månader utan högst under några veckors tid.
---
Just BDT-vatten är gråvatten som skapas i stora mängder och som man helst inte vill gå i septitank som senare töms av kommunen, då det blir att tömma ofta för runt 1500:- per gång.
Dagvatten bör gå att samla i tank och har man en syresten ned i denna med en akvarieluftpump/dammluftpump så brukar det klara sig rätt bra och inte luktar efter en tid,
Men redan med duschvatten så tvättar man av sig en massa skit och med schampo och tvål som gör att det kan bli ganska snabbt gojsigt och aromiskt i tanken, går dessutom tvättvatten ned i tanken så fyller det på med ännu mer nedbrytningsbara ämnen och det blir en massa tillväxt i tanken och det kommer att lukta och bli slemmigt invändigt om det inte hela tiden syresätts - och slam i botten av pulvertvättmedlet...
Det fins anledning till varför BDT-anläggning utförs på viss sätt med slamskiljare och sedan någon form av luftad infiltrering/markbädd så att ingående näringsämnena från det man tvagade av sig och de olika tvättmedlen och schampon förbrukas av bakterier och till slut försvinner som koldioxid.
---
Men huset som skall dräneras - har den inte avlopp ?? - kanske använda denna under mark/dräneringsarbetet med någon form av uppsamlingsbehållare för avloppet och en nivåstyrd länspump till ordinarie avloppet på lämplig intag - om man håller renoveringen under relativt kort tid, dvs inte +6 månader utan högst under några veckors tid.
Bostadshuset har varken indraget vatten eller avlopp. Tomten är liten och bergig, så tror inte det går att få till någon infiltration bädd. Grannarna har alla varsit minireningsverk. Men då jag endast behöver avlopp för BDT hoppas jag kunna lösa det lite enklare och billigare än ett minireningsverk.
Det fins andra lösningar som tex. 'markbädd på burk' som inte tar lika mycket plats - men ditt bekymmer är nog att kunna få ned det så djupt att det inte fryser vintertid oavsett lösning.
Jag har själv minireningsverk och där är det besvärligt att navigera mellan dom som är relativt underhållsfria och luktfria och de som bara har strul och/eller luktar illa eller svämmar över med slam (och ibland drar med sig styrsystemen, pumpar etc. samtidigt - frestas inte av att all utrustning skall vara nere i minireningsverket - ha pumpar, styrsystem och ev. kemikalier i en skåp bredvid ovanför så att det inte drabbas vid en översvämning och allt måste bytas till stor kostnad och efter antal år innebär nytt minireningsverk när det inte längre finns reservdelar eller kan bygga någon som härmar styrsystemet i funktion och sekvens...)
Det sistnämnda med kraftig slambildning och av det funktionsfel/översvämning är inte alltid minireningsverkets och dess konstruktions fel utan kan bero på dricksvattnet, oftast i fallet att det är för mjukt (dvs. för lite kalk i vattnet), vattnet pH-buffrar för dåligt och pH går för lågt och nedbrytningen stannar av (av samma orsak varför den inlagda sillen inte ruttnar i ättikslaget -> låg pH) plus detta kan vara speciellt problematiskt i samband med mjukt vatten om man också måste tillsätta kemikalier för att binda fosfor vilket förbrukar alkalitet och pH blir lägre än för minireningsverk utan kemikalier.
Minireningsverk behöver också lite markyta och djup - ofta är kommunkrav i samband med minireningsverk med en mindre markbädd, stendike eller stenkista efter utloppet som fördröjer vattnets flöde med några dygn innan det går i dagen som ut i en dike.
Även om du bara nöjer dig med en BDT-rening så kommer investeringen med att lägga ned rör, gräva för slamavskiljare, anlägga infiltrering/markbädd så är det rätt hyffsad 'startkostnad' eftersom maskiner och annat skall tas dit och det kanske handlar om 50% mer i kostnad för en full avlopp som även hanterar klosettvatten.
Är planen i framtiden för året runt boende i bostaden så rekommenderar jag en full avlopp och ta kostnaden för detta nu och det kommer vara i stort sett som hemma i lägenheten med WC, dusch/bad och tvättmaskiner, diskmaskiner etc.
Givetvis måste allt godkännas av kommunen först innan man börja beställa grejor eller börja gräva - ofta låter man en för området lokal avloppsentreprenör lösa det då de vet precis vad kommunen förväntar sig och kan ge dem rätt underlag för att få avloppstillståndet redan från början utan att behöva skicka papper fram och tillbaka många gånger för komplettering.
Jag har själv minireningsverk och där är det besvärligt att navigera mellan dom som är relativt underhållsfria och luktfria och de som bara har strul och/eller luktar illa eller svämmar över med slam (och ibland drar med sig styrsystemen, pumpar etc. samtidigt - frestas inte av att all utrustning skall vara nere i minireningsverket - ha pumpar, styrsystem och ev. kemikalier i en skåp bredvid ovanför så att det inte drabbas vid en översvämning och allt måste bytas till stor kostnad och efter antal år innebär nytt minireningsverk när det inte längre finns reservdelar eller kan bygga någon som härmar styrsystemet i funktion och sekvens...)
Det sistnämnda med kraftig slambildning och av det funktionsfel/översvämning är inte alltid minireningsverkets och dess konstruktions fel utan kan bero på dricksvattnet, oftast i fallet att det är för mjukt (dvs. för lite kalk i vattnet), vattnet pH-buffrar för dåligt och pH går för lågt och nedbrytningen stannar av (av samma orsak varför den inlagda sillen inte ruttnar i ättikslaget -> låg pH) plus detta kan vara speciellt problematiskt i samband med mjukt vatten om man också måste tillsätta kemikalier för att binda fosfor vilket förbrukar alkalitet och pH blir lägre än för minireningsverk utan kemikalier.
Minireningsverk behöver också lite markyta och djup - ofta är kommunkrav i samband med minireningsverk med en mindre markbädd, stendike eller stenkista efter utloppet som fördröjer vattnets flöde med några dygn innan det går i dagen som ut i en dike.
Även om du bara nöjer dig med en BDT-rening så kommer investeringen med att lägga ned rör, gräva för slamavskiljare, anlägga infiltrering/markbädd så är det rätt hyffsad 'startkostnad' eftersom maskiner och annat skall tas dit och det kanske handlar om 50% mer i kostnad för en full avlopp som även hanterar klosettvatten.
Är planen i framtiden för året runt boende i bostaden så rekommenderar jag en full avlopp och ta kostnaden för detta nu och det kommer vara i stort sett som hemma i lägenheten med WC, dusch/bad och tvättmaskiner, diskmaskiner etc.
Givetvis måste allt godkännas av kommunen först innan man börja beställa grejor eller börja gräva - ofta låter man en för området lokal avloppsentreprenör lösa det då de vet precis vad kommunen förväntar sig och kan ge dem rätt underlag för att få avloppstillståndet redan från början utan att behöva skicka papper fram och tillbaka många gånger för komplettering.
Redigerat:
Tack för bra svar. Har börjat titta på hur man löser avloppet i kretsloppshus☺️X xxargs skrev:Det fins andra lösningar som tex. 'markbädd på burk' som inte tar lika mycket plats - men ditt bekymmer är nog att kunna få ned det så djupt att det inte fryser vintertid oavsett lösning.
Jag har själv minireningsverk och där är det besvärligt att navigera mellan dom som är relativt underhållsfria och luktfria och de som bara har strul och/eller luktar illa eller svämmar över med slam (och ibland drar med sig styrsystemen, pumpar etc. samtidigt - frestas inte av att all utrustning skall vara nere i minireningsverket - ha pumpar, styrsystem och ev. kemikalier i en skåp bredvid ovanför så att det inte drabbas vid en översvämning och allt måste bytas till stor kostnad och efter antal år innebär nytt minireningsverk när det inte längre finns reservdelar eller kan bygga någon som härmar styrsystemet i funktion och sekvens...)
Det sistnämnda med kraftig slambildning och av det funktionsfel/översvämning är inte alltid minireningsverkets och dess konstruktions fel utan kan bero på dricksvattnet, oftast i fallet att det är för mjukt (dvs. för lite kalk i vattnet), vattnet pH-buffrar för dåligt och pH går för lågt och nedbrytningen stannar av (av samma orsak varför den inlagda sillen inte ruttnar i ättikslaget -> låg pH) plus detta kan vara speciellt problematiskt i samband med mjukt vatten om man också måste tillsätta kemikalier för att binda fosfor vilket förbrukar alkalitet och pH blir lägre än för minireningsverk utan kemikalier.
Minireningsverk behöver också lite markyta och djup - ofta är kommunkrav i samband med minireningsverk med en mindre markbädd, stendike eller stenkista efter utloppet som fördröjer vattnets flöde med några dygn innan det går i dagen som ut i en dike.
Även om du bara nöjer dig med en BDT-rening så kommer investeringen med att lägga ned rör, gräva för slamavskiljare, anlägga infiltrering/markbädd så är det rätt hyffsad 'startkostnad' eftersom maskiner och annat skall tas dit och det kanske handlar om 50% mer i kostnad för en full avlopp som även hanterar klosettvatten.
Är planen i framtiden för året runt boende i bostaden så rekommenderar jag en full avlopp och ta kostnaden för detta nu och det kommer vara i stort sett som hemma i lägenheten med WC, dusch/bad och tvättmaskiner, diskmaskiner etc.
Givetvis måste allt godkännas av kommunen först innan man börja beställa grejor eller börja gräva - ofta låter man en för området lokal avloppsentreprenör lösa det då de vet precis vad kommunen förväntar sig och kan ge dem rätt underlag för att få avloppstillståndet redan från början utan att behöva skicka papper fram och tillbaka många gånger för komplettering.
Klicka här för att svara