37 146 läst ·
286 svar
37k läst
286 svar
Baxarsekten Skåne
Håller på att kolla skillnad mellan inspektör och kontrollant. Men under tiden kan jag skruva. Förutsätter naturligtvis att vi har hunnit kontrollera tre dragares (maskinen, ej rollen som benämns i uppdragsbeskrivningen ovan) precision.Daniel_N skrev:
/J
Självklart kollar vi det! Inspektörer o kontrollanter har händerna i fickorna och kollar när skruvaren skruvar.E erikssonjorgen skrev:
BAXARE!
När jag gick i 9 klass mekanisk linje i Tyringe grundskola 1964-65 hade vi en lärare som allmänt kallades för BAXAREN!
Anledningen var att vi under läsåret fick en egen byggnad med alla maskiner nya/begagnade, men dom stod i trälådor på gårdsplanen.
Vi elever, tror vi var 8-10 st fick under lärarens ledning baxa in alla svarvar, fräsar, chiphyvel, planskilda, rundslip själva.
På 50-60 talet var Tyringe en stor ort för skärande verktyg med firmor som SVA, BERGMAN, SCA
Med spett och 2” rör fick vi alla maskiner på plats på några dagar.
När jag gick i 9 klass mekanisk linje i Tyringe grundskola 1964-65 hade vi en lärare som allmänt kallades för BAXAREN!
Anledningen var att vi under läsåret fick en egen byggnad med alla maskiner nya/begagnade, men dom stod i trälådor på gårdsplanen.
Vi elever, tror vi var 8-10 st fick under lärarens ledning baxa in alla svarvar, fräsar, chiphyvel, planskilda, rundslip själva.
På 50-60 talet var Tyringe en stor ort för skärande verktyg med firmor som SVA, BERGMAN, SCA
Åh så kul, det är sista dagen på min semester. Ska kolla med chefen om vi är hemma då men jag tror det.
Jag anmäler mig till palltrucksförare. Vet jag misslyckats kapitalt med detta ett par gånger men alla förtjänar en fjärde chans! Dessutom verkar dom andra uppgifterna ännu mer komplicerade.
P.s. svarven kan vi lyfta in i min bil så slipper vi klydda med att få upp den på hyllan.
Jag anmäler mig till palltrucksförare. Vet jag misslyckats kapitalt med detta ett par gånger men alla förtjänar en fjärde chans! Dessutom verkar dom andra uppgifterna ännu mer komplicerade.
P.s. svarven kan vi lyfta in i min bil så slipper vi klydda med att få upp den på hyllan.
Klart du ska få en fjärde chans! Om det går som vanligt så kan det behövas extravikt bak på lastmaskinen så det finns aöltid möjligheterOla C skrev:
Åh så kul, det är sista dagen på min semester. Ska kolla med chefen om vi är hemma då men jag tror det.
Du måste vara i snarlik ålder som min far. Vi bor i Tyringe.L Leif i Skåne skrev:BAXARE!
Synd på alla fabrikerna men det är lite olika andra verksamheter i de flesta fortfarande.
Jag är född -49 så 70+ idag.Rkarlsson skrev:
Årskurserna 7-11 var i Tyringe
Jag har haft Eje Johansson som jympa lärare, plogat snö på ute-isbanan. När Rögle som fått ny hall var på besök, kom dom ut på uppvärmningen med gruvlampor på pannan. Det var vanliga glödlampor som hängde på en vajer i Tyringe på den tiden.
Redigerat: