P
Snabbinfrysning borde gå till - 28, - 30C.
Och inte avfrosta.
Kompressor eller kretskort - hönan eller ägget

• Gilla
Tronix
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Snabbinfrysning borde gå till - 28, - 30C.
Och inte avfrosta.
Kompressor eller kretskort - hönan eller ägget
Tack för det electroluxaren!

Tja, kompressorn går konstant under den tid temperaturen stiger och märkte då också att förångaren är helt frostfri trots, om det nu stämmer, de ca -17-graderna. M.a.o. inte att ta för givet att kompressorn är hel trots att frysskåpet var helt oanvänt då vi fick det, men med det fel som är nu. Om kompressorn går men ingen kyla byggs upp, man antar att kompressorn är hel och att man då leker med tanken på fel i kretskortet ... är det då i så fall om avfrostningslingan körs som det kan bli så? Måste säga att jag känner mig lite förvirrad där och anledningen är ju att jag är ganska så långt från att vara kyltekniker.:crysmile:

P
om kompressorn går är det köldmedelsbrist eller ev internt fel som ventiler i kompressorn

• Gilla
Tronix
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
om kompressorn går är det köldmedelsbrist eller ev internt fel som ventiler i kompressorn
Tusen tack för att du svarar electroluxaren. Verkar vara som du säger, men felet har gäckat mig länge då det faktiskt sett ut som om kompressorn skött sig. Den verkar sköta sig så länge börvärdet är inställt på -19 grader, men sedan, mitt som det är, stiger temperaturen.Kollade nu med värmekameran då kompressorn går och temperaturen stadigt stiger. Kompressorn låg på ca 55 grader, kondensorn i princip rumstemperatur och röret som går upp till förångaren lätt svalt. Är det bara hiva det på tippen?

P
Ja det är för dyrt att fixa

• Gilla
Tronix
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Ja det är för dyrt att fixa
Tack i alla fall för dina näst intill outsinliga expertråd - guld värt! :D

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.