33 886 läst ·
22 svar
34k läst
22 svar
Bauhaus Rimini - utomhusspa
Fast man får ju kolla på vad man får?
45k för ett bauhaus bad är överpris
Men har man "bara" 45 att lägga så får man köpa ett kina bad ,men då finns det billigare än bauhaus baden
Huvudsaken är att man får bada !
45k för ett bauhaus bad är överpris
Men har man "bara" 45 att lägga så får man köpa ett kina bad ,men då finns det billigare än bauhaus baden
Huvudsaken är att man får bada !
Hej!
Snor tråden lite då jag är i ungefär samma situation som TS som jag inte kände fick något bra svar på frågan.
Har en budget på ca 40-50000 kr och är på jakt efter ett utomhus spabad med följande funktioner:
* Att 6 (vuxna) personer får plats samtidigt. Merparten av personerna är "normal-långa" mellan 160 och 180.
* Bra isolering
* Ska kunna byggas in i ett trädäck, Halva badet kommer nog sticka upp ovanför däcket.
* Undervattensbelysning
* Inbyggd rening som är enkel att göra ren.
* Lättbegriplig kontrollpanel som man kan ställa in "underhållstemp" (kanske 25?) för att sen en stund innan bad ställa in badtemp (37)
* Helst inget "bling bling" i form av blinkande ljus i allsköns färger, inbyggd stereo, högtalare etc... så stilrent men funktionellt det går.
Har kollat lite på bauhaus-baden, men de kändes inte så prisvärda. Har även kollat lite på andra tillverkare men då hamnar man lätt i prisklassen 60-70000 kr.
Nån som har fler tips på vilka kar som är bra för ovan pengar och vilka man bör direkt undvika.
/S
Snor tråden lite då jag är i ungefär samma situation som TS som jag inte kände fick något bra svar på frågan.
Har en budget på ca 40-50000 kr och är på jakt efter ett utomhus spabad med följande funktioner:
* Att 6 (vuxna) personer får plats samtidigt. Merparten av personerna är "normal-långa" mellan 160 och 180.
* Bra isolering
* Ska kunna byggas in i ett trädäck, Halva badet kommer nog sticka upp ovanför däcket.
* Undervattensbelysning
* Inbyggd rening som är enkel att göra ren.
* Lättbegriplig kontrollpanel som man kan ställa in "underhållstemp" (kanske 25?) för att sen en stund innan bad ställa in badtemp (37)
* Helst inget "bling bling" i form av blinkande ljus i allsköns färger, inbyggd stereo, högtalare etc... så stilrent men funktionellt det går.
Har kollat lite på bauhaus-baden, men de kändes inte så prisvärda. Har även kollat lite på andra tillverkare men då hamnar man lätt i prisklassen 60-70000 kr.
Nån som har fler tips på vilka kar som är bra för ovan pengar och vilka man bör direkt undvika.
/S
Hej!
Hittade lite mer info om olika bubbelbad och kommer förmodligen beställa ett bauhaus-kar. Det är dock en sak jag är lite fundersam om som jag hoppas att ni som har bauhaus-spa kan berätta om. Flera antydde att ozonpumpen är igång hela tiden då värmaren är igång, och att denna brummar en del, vilket kan vara störande om man vill bada helt ljudlöst på kvällen/natten. Stämmer detta? Läser jag beskrivningen ska denna endast gå igång under rengöringscykeln...
/S
Hittade lite mer info om olika bubbelbad och kommer förmodligen beställa ett bauhaus-kar. Det är dock en sak jag är lite fundersam om som jag hoppas att ni som har bauhaus-spa kan berätta om. Flera antydde att ozonpumpen är igång hela tiden då värmaren är igång, och att denna brummar en del, vilket kan vara störande om man vill bada helt ljudlöst på kvällen/natten. Stämmer detta? Läser jag beskrivningen ska denna endast gå igång under rengöringscykeln...
/S
Glöm då inte att räkna in kostnaden för pumpbytet som ,enligt deras instruktionsbok, kräver byte efter 2000 timmar el max 2 år.
Ja det är ju lite pengar oavsett hur man vänder och vrider på det. Har du tips om ett bättre spa för samma peng som matchar bauhaus-karen? Min kravlista står högre upp i tråden, och är inga konstigheter egentligen.johanmarsta skrev:
Tillkommer gör då möjlighet att bada tyst utan brummande
/S
Med en budget på 40-50 är man tyvärr tvungen att köpa kina spa.
räkna lite baklänges:
Spat kostar 50k
10k är moms , 40 kvar.
säljaren måste tjäna ca 15 minst för att han ska kunna betala skatter i sverige på tex sin lön och ev anställdas lön mm , 25 kvar
Den som tillverkar och säljer badet till säljaren i sverige måste tjäna ca 10 minst. 15 kvar
Frakt fr kina ca 3000 12 kvar
Så 12000 är vad badet kostar på fabriken i kina.
Det ska räcka till en "balboa box " med panel , ca 3500 kanske för dom lär köpa ett antal på en gång.
8500 kvar.
Så 8500 ska räcka till ,flera pumpar,acryl,trä till konstruktionen,arbetskraft ( även om dom bara få en usd / timme så bygger man inte ett spa på 5 timmar direkt ) jets ,rör/slangar ,nack kuddar,filter,filter hållare mm mm
Och en waterway pump kanske kostar 2000-3000 i inköp ca , så det är bla där dom spar in och sätter in sämre pumpar som låter mera bla.
så man får vad man betalar för .
Att köpa ett spa för 40-50 och tro att man får kvalite som håller är att sticka huvudet i sanden enl mig.
men har man inte mer än 40-50k så får man ju i alla fall bada ett par år innan det börjar kosta pengar i reparationer , tex som denforms ( bauhaus baden ) krav på pump byte efter 2 år el 2000 timmar ,går du över tiden och du får fel på badet lär dom skylla på att du inte bytt cirk pumpen....
räkna lite baklänges:
Spat kostar 50k
10k är moms , 40 kvar.
säljaren måste tjäna ca 15 minst för att han ska kunna betala skatter i sverige på tex sin lön och ev anställdas lön mm , 25 kvar
Den som tillverkar och säljer badet till säljaren i sverige måste tjäna ca 10 minst. 15 kvar
Frakt fr kina ca 3000 12 kvar
Så 12000 är vad badet kostar på fabriken i kina.
Det ska räcka till en "balboa box " med panel , ca 3500 kanske för dom lär köpa ett antal på en gång.
8500 kvar.
Så 8500 ska räcka till ,flera pumpar,acryl,trä till konstruktionen,arbetskraft ( även om dom bara få en usd / timme så bygger man inte ett spa på 5 timmar direkt ) jets ,rör/slangar ,nack kuddar,filter,filter hållare mm mm
Och en waterway pump kanske kostar 2000-3000 i inköp ca , så det är bla där dom spar in och sätter in sämre pumpar som låter mera bla.
så man får vad man betalar för .
Att köpa ett spa för 40-50 och tro att man får kvalite som håller är att sticka huvudet i sanden enl mig.
men har man inte mer än 40-50k så får man ju i alla fall bada ett par år innan det börjar kosta pengar i reparationer , tex som denforms ( bauhaus baden ) krav på pump byte efter 2 år el 2000 timmar ,går du över tiden och du får fel på badet lär dom skylla på att du inte bytt cirk pumpen....
Ibland ramlar man på en sådan här gammal tråd när man googlar
Vill bara säga att mitt billiga kina-spa , Rimini, ifrån Bauhaus/Denform har fungerat fint sedan det sattes på plats för 8 år sedan. Kostnad då 29900:-
Dags för nytt överdrag till locket nu, och jag måste byta plattan under pumpen då jag ställt badet direkt på isopor, löv har hållt kvar vatten nära kanten som letat sig in i bottenplattan under pumpen. Själva botten har klarat sig men plattan ovanför av billig plyfa har blivit kexig. På det stora hela ett väldigt bra köp
Funderar även på att måla om panelen som är lite solblekt, men långt ifrån gul, efter en försvarligt lång tid.
Att pumpen skulle bytas efter två år ställer jag mig frågande till, min funkar fint fortfarande.
Vill bara säga att mitt billiga kina-spa , Rimini, ifrån Bauhaus/Denform har fungerat fint sedan det sattes på plats för 8 år sedan. Kostnad då 29900:-
Dags för nytt överdrag till locket nu, och jag måste byta plattan under pumpen då jag ställt badet direkt på isopor, löv har hållt kvar vatten nära kanten som letat sig in i bottenplattan under pumpen. Själva botten har klarat sig men plattan ovanför av billig plyfa har blivit kexig. På det stora hela ett väldigt bra köp
Funderar även på att måla om panelen som är lite solblekt, men långt ifrån gul, efter en försvarligt lång tid.
Att pumpen skulle bytas efter två år ställer jag mig frågande till, min funkar fint fortfarande.
Klicka här för att svara