84 465 läst ·
234 svar
84k läst
234 svar
Bauhaus försökte lura på mig ett kreditkort
Moderator
· Stockholm
· 57 857 inlägg
Jag har ensat bort en del olämpliga inlägg med följdinlägg.
/moderator
/moderator
Det där väljer jag att tro på, tycker det verkar vansinnigt att det skulle påverka om det ser bra ut i övrigt. Ringde Ragnsells för att ev. boka avloppsrensning, när bilen väl hade tid senare på dagen passade det inte för mig. Men på den lilla kostnaden på typ 2 500 som nu inte ens blev av, tog de UC eftersom det betalas på faktura. De vill inte rensa avlopp och sen få problem med betalningen. Om bankerna sänker ens kreditvärdighet pga sånt är det ju helknas.anders07 skrev:Nu har jag inte tröskat hela tråden men vad det gäller antal UC'n så frågade jag på ett par banker när jag raggade ny bank och de sa att de tittar efter hur många beviljade och utnyttjade kredit man har, inte hur många UC'n som tagits ut.
Det är ju klart att om man tagit ut ett helt gäng UC'n på olika kredit bolag så kan man ju misstänka att man försöker ta många kredit från olika håll men det de sa är att om man förklarar att man säker nu bank och de ser UC'n från t.ex. SEB, Nordea och Ålandsbanken så finns det ju en rimlig förklaring och då påverkar det inte något alls. Snarare tvärtom sa en bankman, då vet de ju att man besökt fler banker och aktivt jämför villkor.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 594 inlägg
"bara" ?Thomas_Blekinge skrev:
Om du får säg 5-10% återbäring - sparar du inte pengar på det då ?
Men sen tjänar förstås företaget på det också, annars skulle fenomenet inte finnas.
Det finns ju två saker sdo m tjänar på:
1. Du återvänder just till dom (för du har "bonus" där) - alt. går inte till nng annan bara för att du har bonus där (om dom har minst samma förmån)
2. Dom kan spåra vad du gör och kan skicka riktade erbjudanden, vilket är både bra och dåligt för dig: Dåligt ur integritetssynpunkt, bra för att vi numer få mkt mindre (seriös) massreklam och faktiskt saker vi ibland iaf är intresserade av...
Just Bauhaus lägger upp sitt kort som ett betalkort och inte bara ett bonuskort - och i det fallet kan jag tänka mig att resurs bank också tar en hacka (en kortavgift) men att bauhas kanske få betala mindreä n för tex Visa/Mastercard osv...
/K
Jag har råkat ut för det här också. Bauhaus är jättefula och försöker få det att låta som att det är ett rabattkort och att man "bara" får en faktura i efterhand, dvs att det inte alls är ett kreditkort. Efter en massa envisa frågor erkände de att det handlade om ett kreditkort och att de gjorde en UC och då så jag blankt nej. Tråkigt att företaget är så uselt att de måste mörka för att få kunder "på kroken".AJUH skrev:Håller med om att personalen på Bauhaus i allra högsta grad undanhåller, eller i alla fall försöker undanhålla att det rör sig om ett kreditkort, dom har under åren försökt ett par gånger och aldrig har ordet "kredit" yttrats, vare sig till mig eller till de som jag stått bredvid som har tecknat upp sig.
Om det händer igen ska jag överväga att göra som kvinnan i hotellreceptionen- anmäla dem för bedrägeri på plats.
Redigerat:
Råkade ut för exakt samma sak.
Det tog dem lååååååång tid att erkänna att det var ett kreditkort och inte bara ett bonuskort.
Har en bekant som berättade att de har tävlingar i att rekrytera flest nya kortkunder osv...
Det tog dem lååååååång tid att erkänna att det var ett kreditkort och inte bara ett bonuskort.
Har en bekant som berättade att de har tävlingar i att rekrytera flest nya kortkunder osv...
Angående kreditupplysning vill jag informera att jag fick en UC igår. Beställaren var Bredandsbolaget. Har inte haft någon kontakt med de i hela mitt liv. Anledningen var att jag fick fiber via en fiber leverantör och det ingick i avtalet 12 mån gratis internet via BBB.
Att beställa kreditupplysning på folk har blivit som att slå upp telefon nummer !
För i världen fanns det nåt som hette personuppgiftlagen om den existerar fortfarande !
Att beställa kreditupplysning på folk har blivit som att slå upp telefon nummer !
För i världen fanns det nåt som hette personuppgiftlagen om den existerar fortfarande !
Vad har PUL med en kreditupplysning att göra? Jo, jag vet att indirekt gör det, men bara hur de lagra informationen, enkelt uttryckt.Matstj skrev:Angående kreditupplysning vill jag informera att jag fick en UC igår. Beställaren var Bredandsbolaget. Har inte haft någon kontakt med de i hela mitt liv. Anledningen var att jag fick fiber via en fiber leverantör och det ingick i avtalet 12 mån gratis internet via BBB.
Men om du beställt fiber via en fiberleverantör så kanske det inte är så märkligt att bbb tar en upplysning om det är dom som levererar.Matstj skrev:Angående kreditupplysning vill jag informera att jag fick en UC igår. Beställaren var Bredandsbolaget. Har inte haft någon kontakt med de i hela mitt liv. Anledningen var att jag fick fiber via en fiber leverantör och det ingick i avtalet 12 mån gratis internet via BBB.
Fiber leverantören är något annat bolag. De gräver o installerar fiber. Bbb är tjänsteleverantör. Jag visste inte ens vem tjänsteleverantören var förrän jag läste kredit upplysningen.Andy78 skrev:
Precis och det är nog därför du har fått kreditupplysningen, har du inte köpt bredband så är det nog lite märkligt.Matstj skrev:
Jag har definitivt inte köpt nånting. Jag ska bredband kostnadsfri under en bestämd period. Jag har inte sökt kredit, ska inte betala några räkningar heller. Vad är syftet med en kreditupplysning fattar jag inte alls !Andy78 skrev:
Den ska användas för en bedömning men bedömning av vad ?!
Jag menar flera företag har satt i system att ta kreditupplysning utan anledning. Jag tror den är programerad i datasystemet.
Har du läst igenom avtalet med din fiberlevernatör? Märkligt om de inte nämner vilken tjänsteleverantör de har avtal med och skall levererar tjänsten till dig!Matstj skrev:Jag har definitivt inte köpt nånting. Jag ska bredband kostnadsfri under en bestämd period. Jag har inte sökt kredit, ska inte betala några räkningar heller. Vad är syftet med en kreditupplysning fattar jag inte alls !
Jag menar flera företag har satt i system att ta kreditupplysning utan anledning. Jag tror den är programerad i datasystemet.
Jag är även övertygad om att det står i ditt avtal att tjänsteleverantören kommer att ta en kreditupplysning. Självklart att företagen vill ha lite koll på vilka kunder de har även om det är gratis första året, är det inte så att tjänsten med BBB löper vidare efter ett år om du inte säger upp det?
Du har köpt en tjänst bredband fritt i 12 månader som jag tolkar det som och i och med att du köper tjänsten så tar dom en kreditupplysning.Matstj skrev:Jag har definitivt inte köpt nånting. Jag ska bredband kostnadsfri under en bestämd period. Jag har inte sökt kredit, ska inte betala några räkningar heller. Vad är syftet med en kreditupplysning fattar jag inte alls !
Syftet med kreditupplysningen är att se om du är kreditvärdig tex om du har några betalningsanmärkningar.
De vill som alla andra företag som säljer abonnemang kunna se om du klarar av att betala efter 12 månader.
Redigerat:
Jag tror att många missförstånd och frågor hade undvikits om alla hade läst igenom de avtal de skriver på. Och om det är något man inte förstår bör man ta hjälp och frågan någon som kan ha kunskapen av vad som menas.