17 923 läst ·
92 svar
18k läst
92 svar
Bättre degblandare ( än Assistent)?
Skum lösning...M MathiasFr skrev:
Verkar bygga på att få rätt friktion mellan deg och skål för en bra bearbetning av degen, dvs samma nackdel som Assistent som inte blandar för "blöta" eller "torra" degar på ett bra sätt.
en friktionsbroms behöver nog justeras kontinuerligt under knådning i så fall.M MathiasFr skrev:
Jag är inte helt övertygad om den blandarens förträfflighet eller fransk ingenjörskonst...
En planetblandare gör ett rätt bra jobb och kräver inte justering av annat än hastighet. Enkelhet vinner ofta i längden.
Jag övertog en gammal Kenwood Chef som skulle skrotas, gammal men fungerande.
Den verkar betydligt bättre på att blanda, planetblandning ser bra ut. Jag gjorde ett provbak med en ganska fast vetedeg på 1l mjöl och den hade inga som helst problem. Enligt bruksen ska den klara dubbelt så stor deg men jag har inte provat än.
Hittar jag en mixer till den är det stor risk att Assistenten åker ut. Åtminstone tills jag får råd att köpa en Teddy.
/Höghus
Den verkar betydligt bättre på att blanda, planetblandning ser bra ut. Jag gjorde ett provbak med en ganska fast vetedeg på 1l mjöl och den hade inga som helst problem. Enligt bruksen ska den klara dubbelt så stor deg men jag har inte provat än.
Hittar jag en mixer till den är det stor risk att Assistenten åker ut. Åtminstone tills jag får råd att köpa en Teddy.
/Höghus
Efter att en begagnad Kenwood Major havererat, började jag kolla detta igen.
Kenwood var ett steg upp från Assistent, men... Bättre men inte bra.
Den här videon sammanfattar väl rätt bra Assistentens tillkortakommanden.
Den italienska spiralmixern ser ut som den bästa lösningen, Wilfan god tvåa.
Italienska pizzabakaren testar liknande spiralmixer och en Kitchen Aid.
Spiralmixern är klart bäst. Nackdel stor och dyr och inga övriga tillbehör.
Jag behöver fler maskiner helt enkelt.
/Höghus
Kenwood var ett steg upp från Assistent, men... Bättre men inte bra.
Den här videon sammanfattar väl rätt bra Assistentens tillkortakommanden.
Den italienska spiralmixern ser ut som den bästa lösningen, Wilfan god tvåa.
Italienska pizzabakaren testar liknande spiralmixer och en Kitchen Aid.
Spiralmixern är klart bäst. Nackdel stor och dyr och inga övriga tillbehör.
Jag behöver fler maskiner helt enkelt.
/Höghus
Beror så klart vilken peng man vill lägga och vad man ska ha den till.
Kollar man på Johan Sörberg (Hela Sverige bakar) så föredrar han maskiner med två armar och han gör mycket bröd så han är inte helt ute och cyklar.
Själv är jag inne på Wilfa Probaker just nu då den känns väldigt allround men jag kan även få en pumpa av min pizzadeg när jag gör den. Den är på 7l/5kg i kapacitet. Famag står annars högt hos pizzafolket.
Denna italienska sida har en hel del olika modeller.
https://www.agrieuro.com/impastatrici-c-2322.html
Kollar man på Johan Sörberg (Hela Sverige bakar) så föredrar han maskiner med två armar och han gör mycket bröd så han är inte helt ute och cyklar.
Själv är jag inne på Wilfa Probaker just nu då den känns väldigt allround men jag kan även få en pumpa av min pizzadeg när jag gör den. Den är på 7l/5kg i kapacitet. Famag står annars högt hos pizzafolket.
Denna italienska sida har en hel del olika modeller.
https://www.agrieuro.com/impastatrici-c-2322.html
Faktiskt inte. Inte det minsta.Höghus skrev:
Vad videon visar är att oavsett hur bra en maskin eller ett verktyg är så kan en okunnig klåpare misslyckas med den. Det är exakt vad som sker här. Den som inte förstår vad som är problemet här rekommenderas att läsa kommentarerna till videon för mer info.
Det jag snarare tycker det verkar som är att videon egentligen visar ett exempel på hur KYS med oärliga metoder försöker sälja sina produkter.
Har en kitchen aid heavy duty som min fru släpade hem trasig från ett tidigare jobb. Nytt kretskort för 250kr så hoppa den igång. 10 år senare havererade en snäckväxel när den gav sig på en pepparkaksdeg, 150kr för ny kugge.
De är dyra men välbyggda och enkelt att få tag i reservdelar till en väldigt billig peng. Gjorda för att kunna underhållas, ingen plast, där det inte ska vara det. Först svor jag över att en kugge var av nylon när allt annat var i metall, sen insåg jag att det var medvetet så att den offrades om det blev tokstopp.
De är dyra men välbyggda och enkelt att få tag i reservdelar till en väldigt billig peng. Gjorda för att kunna underhållas, ingen plast, där det inte ska vara det. Först svor jag över att en kugge var av nylon när allt annat var i metall, sen insåg jag att det var medvetet så att den offrades om det blev tokstopp.
Såg på videon om jämförelsen mellan maskinerna och tänkte genast "var är knådaren?" då jag har en Ankarsrum med många tillbehör.
Det är som att testa tre hammare och en skruvmejsel och sedan komma med resultatet att det är snabbare att använda en hammare än en skruvmejsel för att sätta upp panelbrädor på huset...
Det är som att testa tre hammare och en skruvmejsel och sedan komma med resultatet att det är snabbare att använda en hammare än en skruvmejsel för att sätta upp panelbrädor på huset...
Orkade inte kolla hela videon, utan snabbspolade lite och kollade här och där.
Visst är det en reklamfilm, så man får nog ta den med ett paket salt.
De kör maskinerna väldigt fort i videon. Det skapar värme pga friktionen och det vill jag inte ha.
Assistenten håller jag med om att de inte kan hantera. Men resultatet är som jag minns vad som hände om man inte ständigt passade och var beredd att hjälpa till.
Jag framhåller fortfarande Teddy. Stark på låga varv pga sin inverter och trefas borstlösa motor och enkel att ta loss skålen och verktygen för tömning och rengöring, samt förhållandevis liten och smidig, om än tung.
Visst är det en reklamfilm, så man får nog ta den med ett paket salt.
De kör maskinerna väldigt fort i videon. Det skapar värme pga friktionen och det vill jag inte ha.
Assistenten håller jag med om att de inte kan hantera. Men resultatet är som jag minns vad som hände om man inte ständigt passade och var beredd att hjälpa till.
Jag framhåller fortfarande Teddy. Stark på låga varv pga sin inverter och trefas borstlösa motor och enkel att ta loss skålen och verktygen för tömning och rengöring, samt förhållandevis liten och smidig, om än tung.
Du menar degrullen?VidarH skrev:
Använder man degkroken rätt så kan man inte använda degrullen.
Man använder antingen degkroken ihop med degkniven,
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
eller degrullen ihop med degkniven,
Logga in
Skapa konto
Man kan behöva spärra armen så att degkroken/degrullen kommer bort från bunkens insida. Man ser i videon att degkroken börjar jobba när armen trycks mot mitten av bunken.
Man använder aldrig degkroken ihop med degrullen, vare sig med eller utan degkniven,
Logga in
Skapa konto
detta är enda sättet att montera både degkroken & degrullen för samtidig användning och det är felaktigt montage av degkroken.
Degrulle eller degkrok?
"När du bakar deg med en Ankarsrum Assistent Original kan du välja om du ska låta assistenten arbeta med degrulle eller degkrok."
https://www.ankarsrum.com/se/degrullen/
Ja, rulle med kniv är det jag brukar köra med. Och spärrar man inte så brukar man få en inbakad rulle rätt snabbt. Jag har aldrig riktigt kommit överens med kroken nämligen...
Allvetare
· Västra götaland
· 10 984 inlägg
Jag kör alltid kroken i min assistent när jag gör pizzadeg.. tycker det funkar utmärkt..
jag hade ingen krok till vår gamla assistent och min mor hade inte heller det när jag växte upp, så den har jag aldrig provat. Rullen däremot har jag använt till Många degar och den funkar, men tar längre tid och kräver passning och justering. Inget jag saknar.