17 506 läst ·
29 svar
18k läst
29 svar
Båttrailer med båt på släp?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 914 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 914 inlägg
Min bil får dra 1600 kg. Farsans större bil får dra 1800, men det hjälper mig ju inte eftersom vikten som jag får dra med B-körkort minskar med den större bilen då max är 3500 kg tillsammans.H Hallerudsbo skrev:
Bästa svaret
Det verkar inte vara något större problem att hitta en trailer som funkar.
https://trailercenter.se/hyra-biltrailer-uppsala-1350/ Lär ju finnas på närmare håll också.
https://trailercenter.se/hyra-biltrailer-uppsala-1350/ Lär ju finnas på närmare håll också.
Medlem
· Södermanland
· 614 inlägg
Jag tror att du överskattar hur mycket båten väger.
Om man kollar på hur mycket fabriksbyggda båtar som är ungefär 4,5 meter långa så kommer jag fram till under 300 kg plus motor så säg under 400 kg. Men om det är ett hemmabygge så skulle jag gissa på att den är ännu lättare, för ett hemmabygge har knappast skumfyllda hålrum eller ljudisolering inuti skrovet.
Om man kollar på hur mycket fabriksbyggda båtar som är ungefär 4,5 meter långa så kommer jag fram till under 300 kg plus motor så säg under 400 kg. Men om det är ett hemmabygge så skulle jag gissa på att den är ännu lättare, för ett hemmabygge har knappast skumfyllda hålrum eller ljudisolering inuti skrovet.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 914 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 914 inlägg
Ja båten kanske väger mindre. Jag kollade en liknande båt från Ryds och tänkte att jag hellre räknar för högt än för lågt.
Att bara ta en vagn gjord för 30 och köra 25 mil i högre fart finns inte i min värld. Om man bortser från lagliga krav som kan ställa till det rejält om man blir stoppad så har man ju även risken att vagnen inte håller för att nöta på i höga hastigheter.
Att bara ta en vagn gjord för 30 och köra 25 mil i högre fart finns inte i min värld. Om man bortser från lagliga krav som kan ställa till det rejält om man blir stoppad så har man ju även risken att vagnen inte håller för att nöta på i höga hastigheter.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 914 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 914 inlägg
Jo, men det är ändå 10000 kr. Hyr jag släp så hamnar jag på 1000 kr. Jag tror inte båten kommer tillbaka till föräldrarnas land. Jag kör inte 25 mil med båten och sen tillbaks för att åka någon gång.
Skruva ihop två 145*45 i vinkel mot varandra, så kölen har något att glida i. Smörj med vatten eller såpa, så kan du dra upp den på en hyrsläp, 1000kg från macken tex. Spänn fast med band över sidorna och åk hemåt i 80.
....men varför? Om man ändå ska hyra ett släp kan man ju lika färna skaffa ett där man enkelt kan lasta på och av utan handkraft. Och få med båtvagnen.C corre skrev:
Det räcker med första bästa släp från närmsta mack med 1000kg totalvikt, mao minst engagemang i att hitta en biltransport som passar vikt och körkorsmässigt.MathiasS skrev:
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 612 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 612 inlägg
Om 80-vägen är helt fri från trafik kör jag hellre i under 40 eller över 130 (eller vad vägen tål) än en mer normal hastighet. Funkar ju inte när det är trafik (praktiskt omöjligt eller inte socialt accepterat) men med ett stort åbäke till BÅT hängandes efter blir ju läget ett annat och man kan njuta av att glida fram ljudlöst i 35 utan att stressas av kön som bildas bakom.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden