Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 18 012 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 18 012 inlägg
Hej,
Jag får ta över föräldrarnas båt och trailer, men behöver få hem det. Trailern är obromsat efterfordon som man får köra i 30 km/h. 25 mil så är inte det en lockande tanke, så jag tänkte hyra ett släp för att dra upp båt och trailer på det och köra hem. Båten är en öppen, styrpulpetsbåt med en 40 hk snurra på, gissningsvis runt 500 kg för det och så trailern på det. Jag har bara B-körkort och får då dra ett släp med totalvikt på 1430 kg.
Är det möjligt att hitta en trailer som jag får köra med denna kombination?
Om det är möjligt, hur lastar jag bäst?
Min tanke var att dra upp båtvagnen med aktern först för att få motorn fram och därmed större kultryck, dock inom rätt marginaler. Så får man anpassa hur långt ram man drar ekipaget på vagnen för att få rätt kultryck och se till att ordentligt se till att inget kan röra sig framåt eller bakåt. Hur gör man lämpligen det? Stoppklossar eller motsvarande i kombination med spännremmar?
Vad mer bör man tänka på?
Om det är omöjligt att lösa med B-kort, är det ok med samma bil och BE-kort som då ger max släpvagnsvikt 1600 kg. Jag har plan på att ta BE, men det då får jag inte hem båten denna sommar.
Jag får ta över föräldrarnas båt och trailer, men behöver få hem det. Trailern är obromsat efterfordon som man får köra i 30 km/h. 25 mil så är inte det en lockande tanke, så jag tänkte hyra ett släp för att dra upp båt och trailer på det och köra hem. Båten är en öppen, styrpulpetsbåt med en 40 hk snurra på, gissningsvis runt 500 kg för det och så trailern på det. Jag har bara B-körkort och får då dra ett släp med totalvikt på 1430 kg.
Är det möjligt att hitta en trailer som jag får köra med denna kombination?
Om det är möjligt, hur lastar jag bäst?
Min tanke var att dra upp båtvagnen med aktern först för att få motorn fram och därmed större kultryck, dock inom rätt marginaler. Så får man anpassa hur långt ram man drar ekipaget på vagnen för att få rätt kultryck och se till att ordentligt se till att inget kan röra sig framåt eller bakåt. Hur gör man lämpligen det? Stoppklossar eller motsvarande i kombination med spännremmar?
Vad mer bör man tänka på?
Om det är omöjligt att lösa med B-kort, är det ok med samma bil och BE-kort som då ger max släpvagnsvikt 1600 kg. Jag har plan på att ta BE, men det då får jag inte hem båten denna sommar.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 678 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 678 inlägg
Jag vet tyvärr inte svaret på din egentliga fråga. Men 25 mil i 30 km/h är väl inte så illa? Drygt 8 timmar (exkl. pauser) om du håller hastighetsgränsen exakt. Finns ju dem som cyklar den sträckan (nästan) utan att blinka. Tar det ens mindre tid med ett släp, med tanke på att du måste lämna tillbaka det igen efteråt?
Jag gjorde precis så som du har tänkt när jag hämtade hem senaste båten, dock bara ca 14mil. Funkade kalas och rätt skönt att slippa köra så sakta. I mitt fall var det dock enkelt då jag har en biltransport reggad till 1400kg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Din största utmaning blir nog att hitta en biltrailer att hyra med totalvikt under 1430kg, 1500kg brukar vara vanligt på enaxlade släp.
När ovanstående är klart skulle jag:
1. Backa upp båt och vagn så att kultrycket blir bra.
2. Surra båten i vagnen och vagnen i trailern.
3. Hyr du trailer brukar det följa med spännband avsedda att läggas runt hjulet, använd det + spänn ner främre delen på båtvagnen.
Finns inga spännband för hjulen är det antagligen bäst att spänna ner vsgnen i bakaxeln - det hela är inte så märkvärdigt eller tungt så jag tror inte du ska komplicera detta för mycket.
.....och givetvis ska du hyra en trailer, det är dödens tråkigt rulla i 30kph och sedan har man problemet att motorvägar ska undvikas etc.
När ovanstående är klart skulle jag:
1. Backa upp båt och vagn så att kultrycket blir bra.
2. Surra båten i vagnen och vagnen i trailern.
3. Hyr du trailer brukar det följa med spännband avsedda att läggas runt hjulet, använd det + spänn ner främre delen på båtvagnen.
Finns inga spännband för hjulen är det antagligen bäst att spänna ner vsgnen i bakaxeln - det hela är inte så märkvärdigt eller tungt så jag tror inte du ska komplicera detta för mycket.
.....och givetvis ska du hyra en trailer, det är dödens tråkigt rulla i 30kph och sedan har man problemet att motorvägar ska undvikas etc.
Produkter som diskuteras: "spännband"
Spännband & remmar
Upptäck vårt sortiment av spännband och remmar, perfekt för att säkra last och utrustning under transport eller lagring. Vårt sortiment omfattar allt från lätta spännband för enklare uppgifter till tunga lastremmar för tyngre jobb.
Läs mer
Tänk på att hålla rätt på vikterna, om du har ett B-körkort så måste totalvikten (tjänstevikt+maxlast) på det hyrda släpet hålla sig inom 1430 kilo. Detta är lite pyssligt då biltransportkärror oftast bara väger ett par hundra kilo tomma (tjänstevikt) men maxlasten är dimensionerad för en bil på kanske 1500 kilo.
I ditt fall skulle kärran kanske väga in på 800 kilo i bruttovikt (precis vad vagn och gods väger) men pga att du med B-kort måste räkna på totalvikten så får du inte köra.
Med BE-kort så får du räkna rakt av på bruttovikt och då skulle allt fungera.
Alternativen är att försöka hitta någon med ett BE-kort som ställer upp att köra, eller som en del gör, om det finns kran i bägge hamnarna, ett relativt stort öppet släp (tänk typ gallersläp utan galler) som har lägre totalvikt som du lyfter upp båt och kärra på. Ty på höjden så har du gott om plats! Lycka till.
I ditt fall skulle kärran kanske väga in på 800 kilo i bruttovikt (precis vad vagn och gods väger) men pga att du med B-kort måste räkna på totalvikten så får du inte köra.
Med BE-kort så får du räkna rakt av på bruttovikt och då skulle allt fungera.
Alternativen är att försöka hitta någon med ett BE-kort som ställer upp att köra, eller som en del gör, om det finns kran i bägge hamnarna, ett relativt stort öppet släp (tänk typ gallersläp utan galler) som har lägre totalvikt som du lyfter upp båt och kärra på. Ty på höjden så har du gott om plats! Lycka till.
Ett annat alternativ är ju att du hyr eller lånar en bromsad båttrailer, lagom stor för din båt och bil, lastar båten i fråga och sedan lastar upptagningsvagnen i båten. Är det en sådan vanlig 30-trailer/upptagningsvagn av någorlunda modern typ så väger den inte mer än ungefär 150kg, så det är ingen match att lyfta i den för hand på ett par, tre personer. Dessutom går axeln ofta lätt att skruva bort och då får du den ju dessutom i två behändiga, avlånga, delar.
Men det hänger ju lite på huruvida båten är lämplig att lasta och surra grejer i också.
Annars är det ju rätt nice att köra hem båten i vattnet också, om det är möjligt.
Men det hänger ju lite på huruvida båten är lämplig att lasta och surra grejer i också.
Annars är det ju rätt nice att köra hem båten i vattnet också, om det är möjligt.
Hyr en biltransport, alltså en lätt lastbil för frakt av fordon, tex
https://www.rentl.se/uthyres/bil/opel-movano-biltransport-falun-3204?nearby=100
https://www.klintebil.se/biltransport
http://h-son.se/bilaruthyrning/
https://www.rentl.se/uthyres/bil/opel-movano-biltransport-falun-3204?nearby=100
https://www.klintebil.se/biltransport
http://h-son.se/bilaruthyrning/
Jodå, jag har praktiserat principen att flytta båt och trailer sjövägen jag också, men jag föredrar att lasta trailern i båten...
Men nu verkade det ju röra sig om en båttransport från TS föräldrar, så förutsatt att han inte tänkte besöka dom för sista gången någonsin så finns ju chansen att hämta trailern senare också.
Men nu verkade det ju röra sig om en båttransport från TS föräldrar, så förutsatt att han inte tänkte besöka dom för sista gången någonsin så finns ju chansen att hämta trailern senare också.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 18 012 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 18 012 inlägg
Sjövägen är inget alternativ tyvärr. Då tar det nog ännu mer tid och känner man då går det väl några 100 liter bensin plus att jag tänkte lägga båten på trailer på tomten så länge tills jag har en båtplats klar.
Att dra i 30 km/h känns inte så kul. 25 mil är om man kör motorvägar och motortrafikled vilket inte är ok. Att hitta småvägar den sträckan känns tufft även om det såklart alltid går men då får man nog lägga på rätt många mil.
En sådan flakbil kan vara ett alternativ om jag inte hittar en biltrailer att hyra reggad för 1400 kg. Det jobbiga är att ska man hyra på OKQ8 eller Cirkle-K så står det att man ska kontakta stationen för att ta reda på mer information om släpet, exempelvis vad den är reggad för.
Annars får jag sätta fart på att ta BE, men det kommer ju ta lite tid.
Tack för bra tips allihopa.
Att dra i 30 km/h känns inte så kul. 25 mil är om man kör motorvägar och motortrafikled vilket inte är ok. Att hitta småvägar den sträckan känns tufft även om det såklart alltid går men då får man nog lägga på rätt många mil.
En sådan flakbil kan vara ett alternativ om jag inte hittar en biltrailer att hyra reggad för 1400 kg. Det jobbiga är att ska man hyra på OKQ8 eller Cirkle-K så står det att man ska kontakta stationen för att ta reda på mer information om släpet, exempelvis vad den är reggad för.
Annars får jag sätta fart på att ta BE, men det kommer ju ta lite tid.
Tack för bra tips allihopa.
Hade kollat om du kan hyra en bromsad båttrailer, dragit upp båten på den och sen plockar du av hjul, stödhjul och eventuellt vaggorna från den befintliga trailern och lägger / surrar i båten. En bromsad trailer borde väga max 400kg, båten 500kg (?) och så den obromsade trailern på 100-200kg (?). Då borde du klara dig, men det hänger väl lite på hur din båt och trailer ser ut.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Inte behöver du börja svamla om något BE kort.
Båten väger uppskattningsvis 500kg, vilket bör göra det till en stor jävla båt, en stor båtvagn väger 140-200Kg och med marginal säger vi att den väger in på 800kg.
Så vad är problemet, hyr/låna en 1250vagn
Eller en 750 och kör med lite "överlast" den behöver ju bara vara så bred att hjulen på båttrailen ryms innanför.
Alternativt så plockar ni hjulen och lyfter upp rasket med en traktor.
Båten väger uppskattningsvis 500kg, vilket bör göra det till en stor jävla båt, en stor båtvagn väger 140-200Kg och med marginal säger vi att den väger in på 800kg.
Så vad är problemet, hyr/låna en 1250vagn
Eller en 750 och kör med lite "överlast" den behöver ju bara vara så bred att hjulen på båttrailen ryms innanför.
Alternativt så plockar ni hjulen och lyfter upp rasket med en traktor.