Hej!
Har klurat på denhär karamellen ett tag, men känner inte att jag blir mycket klokare.

På tomten står två hus.
Ett större med stora renoveringsbehov. Den typen man varken kan eller vill bo i.
Där kommer jag högst troligt behöva hjälp med planlösning också, om det inte blir att riva och bygga nytt.

Men, där finns även ett hus som byggdes som relax, men som av familjen alltid nyttjats som gösthus. Här är tanken att vi vill kunna bo under byggnation av det stora huset, för att sedan åter kunna brukas som gästhus av släkt och vänner.

Planlösningen måste vi dock göra något åt i samband med tilltänkt badrums och köksrenovering.

Kraven vi har är två sovrum, ett för oss vuxna och ett för vårat barn på ett år.
Ett fungerande och gärna trevligt kök med fullbred diskmaskin.

Badrum med plats för tvättmaskin och tumlare.

Nuvarande planlösning nedan.

• Ritning av en husplanlösning som visar olika rum med storlekar och möblering på en datorskärm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av en enplanshusets planlösning med angivna mått för sovrum, kök, badrum, bastu och vardagsrum.
    Skapa konto
Cizz137 Cizz137 skrev:
Hej!
Har klurat på denhär karamellen ett tag, men känner inte att jag blir mycket klokare.

På tomten står två hus.
Ett större med stora renoveringsbehov. Den typen man varken kan eller vill bo i.
Där kommer jag högst troligt behöva hjälp med planlösning också, om det inte blir att riva och bygga nytt.

Men, där finns även ett hus som byggdes som relax, men som av familjen alltid nyttjats som gösthus. Här är tanken att vi vill kunna bo under byggnation av det stora huset, för att sedan åter kunna brukas som gästhus av släkt och vänner.

Planlösningen måste vi dock göra något åt i samband med tilltänkt badrums och köksrenovering.

Kraven vi har är två sovrum, ett för oss vuxna och ett för vårat barn på ett år.
Ett fungerande och gärna trevligt kök med fullbred diskmaskin.

Badrum med plats för tvättmaskin och tumlare.

Nuvarande planlösning nedan.
Här följer även några alternativ jag ritat hittills.
Plus en uppsjö andra jag inte har bild på just nu. Men misstänker att det lär finnas folk här som är strået vassare 😅

Skall även tilläggas att roomsketchers köksenheter stämmer dåligt med verkligheten. Så blir inte alls så rymligt som det verkar.

• Ritning av en husplan med utmärkta rum och möblering som visar kök, vardagsrum, och sovrum med måttangivelser.
    Skapa konto
  • Ritning av en planlösning med markerade ytor och mått för varje rum.
    Skapa konto
  • Översiktlig skiss av ett hem med utmärkta mått och ytor för varje rum, ej proportionerlig med verkliga köksenheter.
    Skapa konto
  • Ritning av en lägenhetslayout med markerade ytor för kök, vardagsrum och sovrum med måtten angivna.
    Skapa konto
Svarar mig själv igen med mitt senaste alster.
Öppen plan genom att skifta plats på kök och badrum.
Vad jag saknar här är klädförvaring i vuxensovrummet, som faktiskt blir mindre än barnrummet.
Kan ev avlösas genom att flytta ned väggen i hallen. Som då blir trång istället.

• 3D-skiss av omstrukturerad lägenhet med öppen planlösning, kombinerat kök och matplats.
    Skapa konto
  • Ritning av renoverad bostadsplanlösning med öppet kök och badrum, angivna kvadratmeter för varje rum.
    Skapa konto
  • Plantekning av en lägenhet som visar en öppen planlösning med ombytta kök och badrum.
    Skapa konto
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
BirgitS
Det behöver finnas ett fönster i barnsovrummet, barn brukar vara en hel del tid på sitt rum när de har blivit några år gamla. Till skillnad från vuxna som bara brukar sova där. Det kan vara viktigt att rita ut fönstret så att man ser att barnrummet är möbleringsbart ändå. Om det inte går att få in ett fönster så överväg att ha vuxensovrummet i det hörnet i stället.

Senaste förslaget ser ju trevligare ut i och med att köket inte är inklämt i en vrå.
Det får väl plats en del förvaring i vuxensovrummet längs hallväggen. Det kan vara bra att tänka på högt placerad förvaring t.ex. bygga in sängen med garderobsskåp på sidorna och överskåp ovanför sängen. Lådor under sängen.

Samma sak överallt för förvaring blir ett stort problem i ett litet hus. I badrummet kan det vara köksskåp ovanför TM, TT och toalett samt spegelskåp. I vardagsrummet inte bara en liten mediebänk utan typ heltäckande bokhyllevägg med sluten förvaring nedtill.

Men är det verkligen värt att lägga så mycket tid och pengar på att bygga om gäststugan i stället för att hyra eller köpa en begagnad villavagn som är ungefär lika stor?
Kök och badrum är dyrt.

BirgitS BirgitS skrev:
Det behöver finnas ett fönster i barnsovrummet, barn brukar vara en hel del tid på sitt rum när de har blivit några år gamla. Till skillnad från vuxna som bara brukar sova där. Det kan vara viktigt att rita ut fönstret så att man ser att barnrummet är möbleringsbart ändå. Om det inte går att få in ett fönster så överväg att ha vuxensovrummet i det hörnet i stället.

Senaste förslaget ser ju trevligare ut i och med att köket inte är inklämt i en vrå.
Det får väl plats en del förvaring i vuxensovrummet längs hallväggen. Det kan vara bra att tänka på högt placerad förvaring t.ex. bygga in sängen med garderobsskåp på sidorna och överskåp ovanför sängen. Lådor under sängen.

Samma sak överallt för förvaring blir ett stort problem i ett litet hus. I badrummet kan det vara köksskåp ovanför TM, TT och toalett samt spegelskåp. I vardagsrummet inte bara en liten mediebänk utan typ heltäckande bokhyllevägg med sluten förvaring nedtill.

Men är det verkligen värt att lägga så mycket tid och pengar på att bygga om gäststugan i stället för att hyra eller köpa en begagnad villavagn som är ungefär lika stor?
Kök och badrum är dyrt
BirgitS BirgitS skrev:

Kök och badrum är dyrt.
Jag ser några hundra tusen i kost på en renovering lite mer som en investering än köp av en villavagn.
Det kommer ändå behöva göras tids nog.
Fönster i barnrummet finns. Jag har dock inte kommit åt att mäta det, varför jag glömt sätta dit ett på ritningarna. så tack för påminnelsen! :)

Jag tänker;
Låt sovrummen vara
Flytta badrummet till bastun (bör väl ej vara så kostsamt? finns redan vatten och avlopp)
Öppna upp nuvarande badrum mot vardagsrum och ha en kökslängd där.

Då får du två sovrum, ett badrum i god storlek som ligger avskiljt och sedan en öppen planlösning mellan vardagsrum och kök.

Tackar! Har ju ritat lite likande tidigare, men inte exakt så! Ska ta en liten titt på det

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.