Hejsan,

Vi har köpte en liten gård med boningshus från 1885. Huset/källaren är i suterräng, med två fulla våningar ovanpå (ca 380-400kvm). Källarväggarna är delvis av gigantiska stenblock och delvis i flera lager tegel.

Är ganska grön på sten/puts/tegel och har lite funderingar inför renovering. En hel del puts har ramlat bort och vissa partier är väldigt poröst och smuligt (insidan).

När det bara gäller "dålig" puts så har jag nog bilden klar för mig hur jag ska åtgärda det, men när bruket mellan tegelstenar också är poröst, vad bör man göra då? Kan man lägga på något bindmedel och sen på med ny puts? Känns inte kul att behöva ge sig på större åtgärder, riva tegel osv, på dessa grundmurar

Finns det några knep runt hur man undviker att själva teglet blir poröst och vittrar sönder? Gäller främst utsidan.

Har läst diverse rekommendationer om att använda samma typ av puts/bruk när man ska renovera, men hur gör man om man inte vet vad som sitter där, typ från sent 1800-tal, tidigt 1900-tal, och förmodligen påbättrat nångång då och då under hela 1900-talet? Finns det något som rekommenderas särskilt till äldre byggnader som dessa?

Tack på förhand!
Österby

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.