feffethegreat feffethegreat skrev:
Fortfarande väldigt intressant tråd. Jag målar nu om huset med Demidekk Infinity (tidigare målat med Demidekk Ultimate), samma kulör (körsbärsträd). Södersidan är väldigt utsatt för sol och vind så den tänker jag stryka två gånger. Sidorna ser fortfarande bra ut med har mattats lite. Jag tänker att det borde räcka med en gång. några tankar kring detta?
Kolla tråden från början hittar du säkert synpunkter, bl.a. mina.

feffethegreat feffethegreat skrev:
Fortfarande väldigt intressant tråd. Jag målar nu om huset med Demidekk Infinity (tidigare målat med Demidekk Ultimate), samma kulör (körsbärsträd). Södersidan är väldigt utsatt för sol och vind så den tänker jag stryka två gånger. Sidorna ser fortfarande bra ut med har mattats lite. Jag tänker att det borde räcka med en gång. några tankar kring detta?
Vi målade om hus och uthus förra sommaren och det blev att måla två gånger även om många ytor var i hyggligt skick. Det kändes som att man ändå ville få på ordentligt med den nya färgen men däremot så kan man ju dra ut färgen lite extra så det inte blir alltför flödigt på varje strykning om det gamla skiktet är i gott skick.
Då har man ändå följt rekommendationen om två strykningar men med måtta.
Sen kanske det skiljer något mellan färgtillverkare och färger vad som rekommenderas.

Hum, stryka två tunnare skikt istället för ett med "rätt" mängd, båda metoderna med samma färgmängd, blir knappast någon skillnad, bara mera jobb.;) Flödigt är för att det ska rinna ut och bli en slät och tät yta.

A AndersS skrev:
Hum, stryka två tunnare skikt istället för ett med "rätt" mängd, båda metoderna med samma färgmängd, blir knappast någon skillnad, bara mera jobb.;) Flödigt är för att det ska rinna ut och bli en slät och tät yta.
Nja, att stryka på två gånger har ju också den fördelen att det blir ett jämnare resultat eftersom det gärna blir tunnare pålagt där man vänder med penseln tex.
Stryker man två gånger så kommer man upp i tillräckligt tjockt skikt över hela ytan.
För övrigt tycker jag det är lite svårt att veta hur mycket man ska vräka på och stryka ut färgen.
Jag brukar tänka att det nya lagret man tillför ska täcka över ordentligt hela det tidigare lagret och man ska inte dra ut färgen alltför mycket heller så det blir alldeles för tunt.
Men svårt att veta vad som är det mest riktiga för att det ska räknas som fullgott.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.